لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۷

رئیس اف‌بی‌آی جزئیات جدیدی از سوءقصد به ترامپ را فاش کرد


رئیس اف‌بی‌آی در جلسه کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا
رئیس اف‌بی‌آی در جلسه کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا

کریستوفر ری، رئیس اف‌بی‌آی، در گزارش به کنگره آمریکا گفته است عامل سوءقصد به دونالد ترامپ چند ساعت قبل از شروع گردهمایی انتخاباتی پهپادی را در فاصله تقریباً ۱۸۰ متری از محل تریبون سخنرانی به پرواز درآورده و تصاویر ضبط شده توسط آن را مرور و بررسی کرده بود.

آقای ری روز چهارشنبه سوم مرداد در جلسه کمیته قضایی مجلس نمایندگان افزود که مأموران اف‌بی‌آی پهپاد و دستگاه کنترل آن را در خودرو توماس متیو کروکس، عامل سوءقصد، کشف کرده و تحقیقات این نهاد در مورد انگیزه و سوابق او ادامه دارد.

گزارش رئیس اف‌بی‌آی دقیق‌ترین تصویری است که تاکنون از جزئیات این رویداد ارائه شده است.

برملا شدن استفاده عامل سوءقصد از پهپاد چند ساعت قبل از شروع اجتماع انتخاباتی دونالد ترامپ در شهر باتلر ایالت پنسیلوانیا سئوالات بیشتری در مورد کاستی‌های عملیات حفاظت از رئیس‌جمهور پیشین مطرح خواهد کرد.

این در حالی است که یک روز قبل، رئیس سرویس مخفی که وظیفه حفاظت از جان روسای جمهور فعلی و پیشین آمریکا را برعهده دارد، در پی فشارها به خاطر اهمال در حفاظت از دونالد تنرامپ از مقام خود کناره‌گیری کرد.

آقای ری به اعضای کمیته قضایی مجلس نمایندگان تعهد داد که اف‌بی‌آی تمامی جنبه‌های سوءقصد را به دقت بررسی خواهد کرد.

او همچنین خبر داد بعد از بررسی لپ‌تاپ مهاجم به دونالد ترامپ مشخص شده است که او پیش از اقدام خود، دربارهٔ سوءقصد به جان اف. کندی، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا که منجر به مرگ او شد، در اینترنت جست‌وجو کرده بود.

رئیس افی‌بی‌آی در بخشی از سخنانش گفت: «من از مدت‌ها پیش در مورد افزایش تهدیدها در کشور هشدار داده‌ام و این سوء قصد یک نمونه علنی و به خصوص فجیع از همین تهدیدها بود.»

تاریخ ادای شهادت کریستوفر ری مدت‌ها قبل از روز ۲۳ تیر تعیین شده بود و بخشی از روال عادی نظارت کنگره بر عملکرد وزارت دادگستری و اف‌بی‌آی است. هر چند در این جلسه موضوعات دیگر نیز مطرح خواهد شد ولی تردیدی نیست که سوء قصد به دونالد ترامپ مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد.

به رغم این که آقای ری از سوی دونالد ترامپ به این مقام منصوب شده است ولی با توجه به تحقیقاتی که اف‌بی‌آی در سال ۲۰۱۶ در مورد احتمال تبانی کارزار انتخاباتی رئیس‌جمهور پیشین با عوامل وابسته به روسیه انجام داد او از سوی اعضای جمهوری‌خواه کمیته قضایی مجلس نمایندگان با سئولات خصومت‌آمیزی روبرو شد.

جیم جوردن، نماینده ایالت اوهایو و رئیس‌جمهوری‌خواه این کمیته، درآغاز جلسه گفت: «مطمئن هستم شما درک می‌کنید که بخش قابل توجهی از مردم کشور در مورد قابلیت اف‌بی‌آی برای انجام تحقیقاتی شفاف، صادقانه و منصفانه در مورد این رویداد به درستی تردید دارند.»

هر چند اف‌بی‌آی در رابطه با سوءقصد به اندازه سرویس مخفی زیر ذره بین قرار نگرفته است ولی به احتمال فراوان قانونگذاران آمریکایی در ارزیابی این نهاد که اعلام کرده عامل سوءقصد رد پای ایدئولوژیکی به جا نگذاشته ابراز تردید خواهند کرد.

اف‌بی‌آی اعلام کرده که این تیراندازی را «تروریسم داخلی و اقدام به ترور» می‌داند.

کریستوفر ری و مقامات ارشد در نیروهای انتظامی دیگر هفته گذشته در گزارش خصوصی به اعضای کنگره گفته بودند که در تلفن همراه توماس کروکس، عامل سوءقصد، تصاویری از دونالد ترامپ، جو بایدن و چندین مقام ارشد را دیگر پیدا کرده‌اند و او درشبکه اینترنت تاریخ برگزاری مجمع ملی حزب دمکرات و اجتماع‌های انتخاباتی دونالد ترامپ را جست‌وجو کرده بود.

یک مقام انتظامی هفته گذشته به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که توماس کروکس قاعدتاً برای شناسایی دقیق محل تیراندازی چند ساعت قبل از شروع اجتماع انتخاباتی دونالد ترامپ پهپادی را در این نقطه به پرواز درآورده بود.

XS
SM
MD
LG