لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۰

اف‌بی‌آی از خنثی کردن «عملیات هک زیرساخت‌های حیاتی آمریکا توسط چین» خبر داد


کریستوفر رِی، رئیس اف‌بی‌آی
کریستوفر رِی، رئیس اف‌بی‌آی

پلیس فدرال ایالات متحده، اف‌بی‌آی، اعلام کرد یک عملیات بزرگ هک توسط حکومت چین را که زیرساخت‌های حیاتی آمریکا را تهدید می‌کرد خنثی کرده است.

کریستوفر رِی، رئیس اف‌بی‌آی، چهارشنبه، ۲۸ شهریور گفت که این سازمان با حکم دادگاه کنترل شبکه‌ای متشکل از صدها هزار روتر اینترنتی هک‌شده و سایر دستگاه‌هایی را که هکرهای مرتبط با دولت چین برای تهدید زیرساخت‌های حیاتی در ایالات متحده و خارج از آن بهره می‌بردند به دست آورده است.

به گفتهٔ مقامات آمریکایی، در ماه ژوئن سال جاری، این شبکه یا بات‌نِت شامل ۲۶۰ هزار دستگاه هک‌شده در سراسر جهان، از آمریکای شمالی و جنوبی تا استرالیا، شامل وب‌کَم‌ یا دستگاه‌های روتر، بود که حدود نیمی از آنها در آمریکا قرار داشتند.

رِی در سخنرانی خود در اجلاس سایبری آسپن در واشینگتن دی‌سی، باوجود موفقیت در ایجاد اختلال در عملیات هکِ یادشده، تأکید کرد: «دولت چین به هدف قرار دادن سازمان‌های شما و زیرساخت‌های حیاتی ما ادامه خواهد داد.»

بات‌نت‌ها هم ابزار انتخابی مجرمان سایبری و هم هکرهای تحت حمایت دولت‌ها هستند.

به گفته مقامات اف‌بی‌آی، این بات‌نت که روز چهارشنبه هدف اف‌بی‌آی و متحدانش قرار گرفت «یک تهدید فعال» بود.

به گفته کارشناسان، بات‌نت چینی که روز چهارشنبه هدف قرار گرفت، دارای مجموعه‌ای از قابلیت‌ها بود، از جمله توانایی انجام حملات سایبری متناسب با استفاده از دستگاه‌هایی که به خطر انداخته بود.

سخنگوی سفارت چین در واشنیگتن در واکنش به اعلام این خبر، اتهامات آمریکا را «بی‌اساس» خواند و در مقابل دولت آمریکا را به انجام حملات سایبری علیه چین متهم کرد.

این تازه‌ترین رویارویی در روابط اغلب پرتنش بین ایالات متحده و چین در فضای مجازی است.

دولت ایالات متحده مدت‌هاست هشدار داده است که یک گروه هکر دیگر تحت حمایت دولت چین در کمین شبکه‌های حمل و نقل و ارتباطات ایالات متحده است و منتظر است تا از این دسترسی برای مختل کردن هرگونه واکنش ایالات متحده به حمله احتمالی چین به تایوان استفاده کند.

XS
SM
MD
LG