لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۷

جام جهانی فوتبال در قطر؛ درآمد فیفا یک میلیارد دلار افزایش یافته است


قطر امروز یک‌شنبه ۲۹ آبان از ساعت ۷ بعد از ظهر به وقت محلی (۱۶:۰۰ به وقت گرینویچ) به عنوان میزبان جام جهانی فوتبال، در بازی افتتاحیه به مصاف اکوادور خواهد رفت. این مسابقه، آغاز اولین جام جهانی تاریخ در خاورمیانه است.

در همین حال فیفا، فدراسیون جهانی فوتبال، در روز گشایش رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر اعلام کرد که درآمدهای آن به رقم بی‌سابقه ۷.۵ میلیارد دلار رسیده است.

گزارش فیفا به حدود ۲۰۰ فدراسیون جهانی عضو، نشان از آن دارد که درآمدش نسبت به دوره پیشین جام جهانی که چهار سال پیش در روسیه برگزار شد، یک میلیارد دلار افزایش یافته است.

افزایش درآمد حاصل از چرخه تجاری فیفا به دلیل قراردادهایی است که با قطر، میزبان این دوره بست؛ توافق‌هایی با شرکت‌های سرشار از ثروت مانند «قطر انرژی» یا حامیان مالی قطری نظیر «بانک کیو ان بی» و شرکت مخابراتی «کورِدو» در ارتقای درآمد فیفا مؤثر بوده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در این زمینه افزوده است که بیشتر قراردادهای پخش این دوره از جام جهانی نیز ۱۱ سال پیش در زمان ریاست سپ بلاتر بر فیفا امضا شد.

آقای بلاتر در روزهای گذشته چند بار از این‌که در دوره ریاست او بر فیفا، قطر به عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ انتخاب شد، ابراز تاسف کرد و خود را نیز شریک این «اشتباه» نامید.

در این میان، میزبانی قطر در جام جهانی به فرصتی برای تقویت همدلی میان سران کشورهای منطقه مبدل شده است.

به گزارش رویترز، در یک «نمایش همبستگی» میان کشورهای عرب منطقه، محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر و عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهوری الجزایر در آیین گشایش جام جهانی قطر در کنار امیر قطر حضور دارند و با یکدیگر مسابقه افتتاحیه را نیز که رقابت میان تیم‌های ملی قطر و اکوادور است، تماشا می‌کنند.

عربستان سعودی در یک دهه اخیر روابط به شدت متشنج با قطر داشت که در موقعیت‌هایی به بحران‌های عمیق نیز مبدل شد. شماری از کشورهای منطقه هم در حمایت از عربستان، علیه قطر موضع گرفته بودند.

در این میان، دفاع قاطع جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، از قطر به عنوان میزبانی شایسته برای مسابقات این دوره جام جهانی فوتبال بازتابی گسترده در رسانه‌های جهان داشته و تا حدی جام جهانی را تحت‌الشعاع قرار داده است.

آقای اینفانتینو که خود در یک سال گذشته محل زندگی شخصی‌اش را نیز به قطر انتقال داده، روز شنبه در یک نشست خبری تأکید کرد که رقابت‌های این دوره «بهترین جام جهانی» خواهد بود و «قطر کاملاً آماده میزبانی است».

رئیس فیفا در برابر گزارش‌های عدول قطر از تعهد در مورد آزاد گذاشتن تماشاچیان به مصرف الکل، خطاب به منتقدین اروپایی گفت بدون مصرف الکل در سه ساعت در روز نیز زنده خواهید ماند.

جیانی اینفانتینو همچنین گفت درس‌های اخلاقی اروپایی‌ها تنها «تظاهر و ریاکاری» است و به عنوان کسی که اروپایی است، اذعان می‌کند که اروپا در سه هزار سال اخیر مرتکب چنان اشتباهاتی شده که سه هزار سال دیگر هم باید به خاطر آن‌ها عذرخواهی کند.

رسانه‌های اسرائیلی که حضوری گسترده در قطر برای پوشش رقابت‌های جام جهانی دارند، گزارش داده‌اند که امیر قطر شخصاً دستور منع فروش الکل در ورزشگاه و اطراف آن را صادر کرده تا از انتقادهای مسلمانان جلوگیری کند.

همچنین به گزارش سایت اسرائیلی وای.نت، نخستین پرواز مسافربری هوایی مستقیم میان تل‌آویو و دوحه روز یکشنبه، ۲۹ آبان، ده‌ها اسرائیلی علاقه‌مند به تماشای مسابقات جام جهانی را به قطر برد. به روی بلیت‌های این پرواز عبارت «تاریخ را می‌سازیم» به زبان‌های عبری، عربی و انگلیسی در کنار پرچم‌های قطر، اسرائیل و نیز قبرس، که اپراتور پروازهاست، نقش بسته بود.

دولت‌های اسرائیل و قطر، که ظاهراً روابط رسمی ندارند، دو هفته پیش توافق نهایی خود را برای گشایش پروازهای مستقیم برای جام جهانی اعلام کردند. اما رسانه‌های اسرائیل تأکید کردند که این امر به کوشش این کشور برای عادی‌سازی رابطه با قطر نیز شتاب خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، ارزیابی شده که یک میلیون علاقه‌مند به فوتبال، در هفته‌های جام جهانی به قطر بروند. قطر برای تأمین امنیت کشور در دوره مسابقات، بیش از ۵۰ هزار تن را استخدام کرده است. اما به ادعای برخی رسانه‌های منطقه، دستمزد برخی از این مأموران حدود یک دلار در ساعت است.

رقابت‌های قطر آخرین دور از مسابقات جام جهانی با حضور تیم‌های ملی ۳۲ کشور است. از دوره بعد که آمریکا، کانادا و مکزیک به‌طور مشترک سه میزبان آن خواهند بود، تیم‌های ۴۸ کشور به مصاف یکدیگر خواهند رفت.

همچنین مسابقات این دوره در قطر، اولین بار در تاریخ جام جهانی است که به جای اواخر بهار و اوایل تابستان، در میانه و اواخر پاییز برگزار می‌شود؛ دلیل این امر، گرمای شدید هوا در قطر است.

نظرسنجی‌های جهانی نشان داده که اکثر مردم در ۵ قاره دنیا ابراز تمایل کرده‌اند که برزیل و بعد از آن، فرانسه که صاحب آخرین جام جهانی بود، جام ۲۰۲۲ را از آن خود کنند.

در همین حال، تیم ملی فرانسه در میان شوک هوادارانش در آخرین ساعات اعلام کرد که کریم بنزما، صاحب «توپ طلایی ۲۰۲۲» و ستاره تیم رئال مادرید، به دلیل آسیب‌دیدگی و مشاهده پارگی در ماهیچه چهارسر ران چپ که در معاینه ام‌آی‌آر دیده شد، از فهرست بازیگران این تیم خط خورد.

XS
SM
MD
LG