لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۴

فروش نوشیدنی الکلی در استادیوم‌های جام جهانی ممنوع شد


دو روز قبل از شروع مسابقات جام جهانی، فیفا روز جمعه ۲۷ آبان اعلام کرد که فروش آبجوی الکلی در استادیوم‌ها ممنوع است. در گذشته چنین ممنوعیتی اعلام نشده بود و تغییر تصمیم فیفا که ظاهرا به درخواست کمیته قطری برگزارکننده مسابقات اتخاذ شده باعث نارضایتی برخی از فوتبال‌دوستان شده است.

فیفا در بیانیه‌ای گفت: «در پی گفت‌وگوها بین کشور میزبان و فیفا تصمیم گرفته شد که محلی برای فروش نوشیدنی‌های الکلی در محوطه استادیوم‌ها داير نشود. این نوشیدنی‌ها فقط در جشن‌هایی که فیفا برپا می‌کند، محل‌های اقامت و گردشگری فوتبال‌دوستان و فقط در اماکن دارای مجوز عرضه می‌شود.»

انجمن طرفداران تیم ملی انگلیس گفت این تصمیم نشان می‌دهد که کشور برگزار کننده جام جهانی به وعده خود برای «تضمین حمل و نقل، امکانات سکونتی مناسب و تفریح فوتبال‌دوستان» عمل نکرده است. این انجمن در توئیتی نوشت: «برخی از فوتبال‌دوستان در استادیوم‌ها آبجو می‌خورند و برخی نمی‌خورند. اما مشکل تغییر اين تصميم در آخرین لحظه است که نشان‌دهنده عدم صراحت و ارتباط ضعیف برگزارکنندگان با فوتبال دوستان است.»

تصمیم روز جمعه پس از مذاکرات طولانی بین فیفا، شرکت آبجوسازی «بادوایزر» و کمیته قطری برگزارکننده مسابقات اتخاذ شد. کمیته برگزارکننده مسابقات تاکنون در این مورد اظهار نظر نکرده است.

یک منبع مطلع از این مذاکرات گفت احتمالا یکی از دلایل اتخاذ تصمیم این بوده که بخش قابل توجهی از تماشاچیان مسابقات جام جهانی امسال اهل خاورمیانه و جنوب آسیا هستند که در فرهنگ آنها نوشیدن آبجو هنگام مسابقه موضوع مهمی نیست.

شرکت آبجو سازی «بادوایزر» که یکی از حامیان مالی مهم جام جهانی قطر است قرار بود در تمامی استادیوم‌ها سه ساعت قبل و سه ساعت بعد از هر مسابقه آبجوی الکلی بفروشد. این شرکت روز جمعه در بیانیه‌ای گفت: «برخی از برنامه‌های ما در محوطه استادیوم‌ها به دلیل عواملی که خارج از کنترل ما هستند لغو شده است.»

شرکت‌های تولیدکننده آبجو و نوشیدنی‌های الکلی همواره از حامیان مالی مهم جام‌های جهانی بوده و از محل فروش این محصولات در طول مسابقات درآمد خوبی کسب می‌کنند. ولی آمارها نشان می‌دهند که بخش اعظم درآمد آنها در طول جام جهانی مصرف آبجو توسط فوتبال‌دوستانی است که مسابقات را از طریق تلویزیون تماشا می‌کنند. بنابراین ممنوعیت فروش آبجوی الکلی در استادیوم‌های قطر رقم مالی قابل ملاحظه‌ای نیست.

این ممنوعیت آبجوی غیرالکلی را شامل نمی‌شود و شرکت « بادوایزر» در دکه‌های خود در تمامی استادیوم‌ها این نوشیدنی را به بهای ۸.۲ دلار برای نیم لیتر خواهد فروخت.

هر چند در قطر برخلاف عربستان سعودی نوشیدن الکل به طور کلی ممنوع نیست ولی در مجامع عمومی و خارج از اماکنی که جواز ویژه دارند ممنوع است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG