لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۸

حذف بازمانده مواد غذایی، هدف جدید طرح زیست محیطی ایالت کالیفرنیا


ایالت کالیفرنیا اعلام کرده که در برنامه‌های جدید خود برای مقابله با تغییرات اقلیمی از ماه ژانویه بازمانده مواد غذایی را از سرویس جمع‌آوری زباله حذف خواهد کرد.

زباله و بازمانده مواد غذایی مثل هر ماده ارگانیک دیگر در روند زوال و پوسیدگی گاز متان تولید می‌کند که در کوتاه مدت حتی از گازهای آلاینده ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی برای جو زمین زیان‌بارتر است.

براساس این طرح، ایالت کالیفرنیا نیز همچون ایالت ورمونت که پیشگام این ابتکار در آمریکاست، قصد دارد زباله و بازمانده‌های مواد غذایی را به کود طبیعی و یا منبع تولید انرژی تبدیل کند.

ساکنان ایالت کالیفرنیا باید بازمانده مواد غذایی را در سطل‌های جداگانه‌ای از زباله‌های روزمره انبار کنند و اداره مدیریت زباله این مواد را به کود و یا بیوگاز (زیست گاز) تبدیل خواهد کرد که یک منبع انرژِی مشابه گاز طبیعی است.

تصمیم ایالت کالیفرنیا نشان‌دهنده اهمیت جمع‌آوری و بازیافت زباله مواد غذایی در آمریکاست. طبق آمارهای وزارت کشاورزی و اداره محیط زیست آمریکا حدود ۴۰ درصد از مواد غذایی در اين کشور به هدر رفته و به زباله تبديل می‌شود.

تعدادی از کشورهای جهان از جمله فرانسه با تصویب مقررات جدیدی فروشگاه‌ها و تولیدکنندگان بزرگ مواد غذایی را موظف کرده‌اند که مازاد مواد غذایی را یا به نهادهای خیریه اهدا کنند و یا در صورت تبدیل شدن به زباله آن را به شیوه سالمی برای محیط زیست بازیافت کنند.

ولی طرح ایالت کالیفرنیا جزو اولین موارد از برنامه جمع‌آوری تفکیک شده مازاد و زباله مواد غذایی است.

بر اساس آمارهای موجود، بازمانده موادغذایی حدود نیمی از زباله‌ای است که در این ایالت جمع‌آوری و دفن می‌شود و منشا حدود ۲۰ درصد از گاز متانی است که در فضای این ایالت متصاعد می‌شود.

هدف از اجرای این مقررات جدید کاهش ۷۵ درصد از زباله مواد غذایی تا سال ۲۰۲۵ است که در حال حاضر حدود ۲۳ میلیون تن است و باید به ۵.۷ میلیون تن کاهش یابد.

درکنار این طرح ایالت کالیفرنیا قصد دارد حداقل حدود ۲۰ درصد از مواد غذایی اضافی را قبل از به هدر رفتن جمع آوری کرده و در اختیار افراد نیازمند قرار دهد. فروشگاه‌های بزرگ موظف هستند از ژانویه آینده این برنامه را اجرا کنند و رستوارن‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی نیز از سال ۲۰۲۴ موظف خواهند شد این کار را انجام دهند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ش.ر/س.ن

XS
SM
MD
LG