لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۳

لبنان بار دیگر صحنه اعتراضات شد


درگیری میان تظاهرکنندگان و نظامیان لبنان در خیابان‌های طرابلس در ژانویه ۲۰۲۱
درگیری میان تظاهرکنندگان و نظامیان لبنان در خیابان‌های طرابلس در ژانویه ۲۰۲۱

همزمان با عمیق‌تر شدن بحران لبنان به دنبال انصراف سعد حریری از ماموریت تشکیل کابینه، شهرهای مختلف این کشور صحنه اعتراضات مردمی شده است.

از سویی فرانسه روز جمعه ۲۵ تیرماه از برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی برای کمک به مردم لبنان خبر داد.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، تایید کرد که این کنفرانس کمک روز چهارم اوت (۱۳ مرداد) در نخستین سالگرد انفجار عظیم بندر بیروت برگزار خواهد شد.

سعد حریری روز پنجشنبه پس از ۹ ماه تلاش برای تشکیل دولت جدید لبنان انصراف خود را اعلام کرد و گفت که روشن است نمی‌تواند با میشل عون، رئیس‌جمهوری، به توافق برسد.

آقای لودریان پیشتر در واکنش به خبر انصراف سعد حریری گفته بود گویا رهبران لبنان قادر به یافتن راه حلی برای بحرانی که خود ایجاد کرده‌اند، نیستند.

در پی انصراف سعد حریری از سمت نخست وزیر مکلف، روز پنج‌شنبه و جمعه در بخش‌های سنی‌نشین بیروت تظاهرات اعتراضی برگزار شد و معترضان با آتش زدن لاستیک خیابا‌ن‌ها را مسدود کردند.

صلیب سرخ لبنان تایید کرده است که در اعتراضات روز جمعه ۲۵ تیرماه در شهر بندی تریپولی یا طرابلس، دست‌کم ۱۹ تن زخمی شدند. طرابلس یکی از فقیرترین شهرهای حال حاضر لبنان است و اغلب ساکنان این شهر زیر خط فقر هستند.

ارتش لبنان نیز از درگیری خونین سربازان و معترضان خبر داد. بر این اساس، پنج سرباز در پی پرتاب نارنجک‌های دست‌ساز معترضان زخمی شدند و ۱۰ نیروی دیگر نیز به دنبال پرتاب سنگ توسط معترضان آسیب دیدند.

انصراف آقای حریری در شرایطی صورت می‌گیرد که اقتصاد لبنان در حال فروپاشی است، تا جایی‌که بانک جهانی آن را یکی از بدترین بحران‌های تاریخ مدرن خوانده است.

واحد پول لبنان، پوند، ظرف دو سال اخیر بیش از ۹۰ درصد ارزش خود را از دست داده که به تشدید فقر، کمبود مواد غذایی و سوخت و دارو در این کشور دامن زده است.

دولت قبلی لبنان به نخست‌وزیری حسان دیاب در پی انفجار مهیب اوت ۲۰۲۰ در بندرگاه بیروت استعفا داد اما به عنوان دولت موقت امور جاری کشور را اداره می‌کند. در آن انفجار بیش از ۲۰۰ تن کشته و حدود شش هزار نفر زخمی شدند. هزاران ساختمان مسکونی و تجاری نیز ویران شد یا به‌شدت آسیب دید.

میشل عون که با فهرست سعد حریری مخالفت کرده است، در سال ۲۰۱۶ از سوی پارلمان لبنان برای یک دوره شش ساله به عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شد. او از متحدان گروه حزب‌الله، شبه نظامیان شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در لبنان است.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و گزارش‌های پیشین وب‌سایت رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG