لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۰

پاول دوروف، مدیر تلگرام، در فرودگاه پاریس بازداشت شد


پاول دوروف
پاول دوروف

پاول دوروف، موسس و مدیر شبکه پیامرسان تلگرام، شامگاه شنبه در فرودگاه بورژه در نزدیکی پاریس از سوی ماموران فرانسوی بازداشت شد.

در حالی که دوروف در فرانسه به چندین تخلف در ارتباط با تلگرام متهم شده، سفارت روسیه در پاریس خواستار دسترسی کنسولی به این میلیاردر روس و خواستار تضمین حقوق او شده است.

خبر بازداشت پاول دوروف را اولین بار شبکه‌های تلویزیونی فرانسه اعلام کردند.

بر اساس این گزارش، رئیس میلیاردر و ۳۹ ساله تلگرام که از سوی محافظ و دستیارش همراهی می‌شد در فاصله ساعت پنج و نیم عصر تا هشت شب به وقت محلی در روز شنبه، سوم شهریور، دستگیر شد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع آگاه نوشت که مبداء او باکو پایتخت آذربایجان بود و قرار بود حداقل شامگاه یک‌شنبه را در پاریس بگذراند و شام بخورد.

انتظار می‌رود پاول دوروف روز یک‌شنبه در دادگاه حاضر شود.

واحد مبارزه با خشونت علیه خردسالان در اداره پلیس فرانسه، حکم بازداشت دوروف را صادر کرده بود. این واحد مسئول تحقیقات در زمینه جرائم مختلف از کلاهبرداری تا قاچاق مواد مخدر، آزار و اذیت سایبری و جرایم سازمان یافته است.

دستگاه قضایی فرانسه دوروف را به عدم اقدام در برابر استفاده مجرمانه از پیامرسان تلگرام توسط برخی کاربرانش متهم کرده است.

یکی از بازپرسان از این که این میلیاردر دوتابعیتی روس-فرانسوی با علم به اینکه در فرانسه تحت تعقیب است، تصمیم گرفته بود به پاریس بیاید، ابراز شگفتی کرد.

او گفت: «مصونیت از مجازات برای تلگرام بس است.»

به گفته منابع نزدیک به پرونده، شاید دوروف به دلیل احساس داشتن همین مصونیت به پاریس آمده بود.

پیامرسان اینترنتی تلگرام که در سال ۲۰۱۳ توسط پاول دوروف و برادرش نیکولای راه‌اندازی شد، یک پیامرسان رمزگذاری شده است و دفتر مرکزی آن در دبی قرار دارد.

این پیامرسان مدعی شده که هرگز اطلاعات مربوط به کاربران خود را فاش نمی‌کند.

پاول دوروف در یکی از معدود مصاحبه‌های خود در آوریل گذشته در دبی گفت که پس از متحمل شدن فشار زیادی از سوی مقامات روسیه، ایده راه‌اندازی یک شبکه اجتماعی به ذهنش رسیده است.

او که سال ۲۰۱۴ روسیه را ترک کرد، از آن پس سعی کرد که در برلین، لندن، سنگاپور و سانفرانسیسکو ساکن شود و سپس دبی را انتخاب کرد و آن چه را محیط تجاری «بی‌طرف» امارات متحده عربی خواند، ستود.

دوروف گفت: «فکر می‌کنم ما با تلگرام کار خوبی انجام می‌دهیم، با ۹۰۰ میلیون کاربر که احتمالاً ظرف یک سال از یک میلیارد کاربر فعال ماهانه فراتر خواهد رفت».

در حالی که آمریکا و اتحادیه اروپا از پلتفرم‌های بزرگ خواسته‌اند که محتوای غیرقانونی خود را حذف کنند، در امارات، تلگرام خود را از چنین قوانینی دور نگه داشته است.

تلگرام با امکان ایجاد گروه‌های گفت‌وگو تا ظرفیت ۲۰۰ هزار نفر متهم به انتشار اطلاعات نادرست و تکثیر محتوای نفرت‌انگیز، نئونازیستی، کودک‌آزاری، تئوری توطئه‌ یا تروریستی است.

بر اساس برخی گزارش‌ها، تلگرام که به‌گفتهٔ دوروف ارزش مالی آن اکنون بیش از ۳۰ میلیارد دلار است، به‌دنبال عرضهٔ سهام خود در بازار بورس آمریکا است.

پاول دوروف از اظهارنظر در این باره خودداری کرده اما گفته بود پس از اضافه کردن تبلیغات و برخی خدمات پولی، درآمد تلگرام به‌طور چشمگیر افزایش یافته است.

به استناد داده‌های شرکت دیتا ای‌آی، تلگرام در میان اپلیکیشن‌های پرطرفدار در رتبهٔ ششم قرار دارد.

در سال ۲۰۱۷ ایران با ادعای «استفادهٔ گروه‌های تروریستی از تلگرام» علیه مدیریت این پیام‌رسان اعلام جرم کرد.

در واکنش، پاول دوروف مؤسس تلگرام نوشت نه می‌توانم به ایران سفر کنم و نه به روسیه، زیرا ایران من را مجرم می‌داند و اف‌اس‌ب (سازمان امنیت روسیه) نیز در پیگرد حقوقی من به ایران پیوسته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه و رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG