لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۸

استقبال بایدن و هریس از آمریکایی‌های آزادشده در بدو ورود به خاک ایالات‌ متحده


استقبال بایدن و هریس از آلسو کورماشوا، خبرنگار روس‌-آمریکاییِ بخش تاتار- باشقیر رادیو اروپای آزاد، در کنار خانواده‌اش
استقبال بایدن و هریس از آلسو کورماشوا، خبرنگار روس‌-آمریکاییِ بخش تاتار- باشقیر رادیو اروپای آزاد، در کنار خانواده‌اش

سه آمریکایی زندانی در روسیه که در جریان تبادل زندانیان میان آمریکا، کشورهای غربی و روسیه آزاد شدند، بامداد جمعه، ۱۲ مرداد، پا به خاک ایالات متحده گذاشتند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، و کامالا هریس معاون او از آنها در یک پایگاه نظامی در نزدیکی واشینگتن، پایتخت، استقبال کردند.

هنگام ورود ایوان گِرشکوویچ، خبرنگار وال استریت جورنال، پل ویلان، کهنه‌سرباز نیروی دریایی آمریکا، و آلسو کورماشِوا، خبرنگار روس‌-آمریکاییِ بخش تاتار- باشقیر در رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، به این پایگاه نظامی، شماری از اعضای خانواده‌های آنها نیز حضور داشتند.

با خروج این سه نفر از هواپیما که بایدن و هریس مقابل پله‌ها منتظرشان ایستاده بودند، سایر حاضران به تشویق آنها پرداختند.

اعضای خانواده‌های زندانیان آمریکایی پیش از بازگشت آنها به خاک آمریکا، در مراسمی در کاخ‌ سفید در کنار جو بایدن حضور یافتند.

بایدن در مراسم ویژه کاخ سفید تبادل گسترده زندانیان بین روسیه، آمریکا و چند کشور دیگررا «شاهکار دیپلماسی» و پایان‌بخش «رنج» زندانیان در بند در روسیه توصیف کرد.

زندانیانی که در توافق میان آمریکا و متحدانش از یک‌ سو و روسیه از سوی دیگر از زندان‌ آزاد شدند ترکیب متنوعی را تشکیل می‌دهند. یکی از آن‌ها پنج سال و نیم و دیگری فقط چند ماه در زندان‌های روسیه بوده‌اند.

برخی روزنامه‌نگار یا فعالان سیاسی باسابقه هستند و برخی دیگر صرفاً به دلیل مخالفت با جنگ در اوکراین زندانی شده بودند. جوان‌ترین آن‌ها ۱۹ ساله و سالخورده‌ترین ۷۱ ساله است.

در بسیاری از موارد، اتهامات وارده به این آمریکایی‌ها، از جمله ایوان گرشکوویچ، خبرنگار وال‌ استریت جورنال، و آلسو کورماشوا، خبرنگار رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، توسط کارفرمایانشان یا دولت ایالات متحده ساختگی یا آشکارا سیاسی توصیف شده است.

برخی از احکام صادرشده بسیار سنگین‌تر از آن چیزی است که کارشناسان حقوقی معمول می‌دانند.

در میان زندانیان روس که از زندان‌های اروپا و آمریکا آزاد شدند، یک فرد متهم به جاسوسی، افراد متهم به هک کردن شبکه اینترنت و فرد دیگری که یک شهروند چچن‌تبار گرجستان را در روز روشن در شهر برلین به قتل رساند، دیده می‌شوند.

همه این افراد، ۲۶ نفر از اتباع هفت کشور مختلف، روز پنج‌شنبه ۱۱ مرداد با میانجی‌گری ترکیه و در بزرگ‌ترین مبادله زندانیان بین روسیه و غرب از پایان جنگ سرد تاکنون آزاد شدند.

پیش از این، بزرگ‌ترین تبادل زندانیان پس از جنگ سرد در سال ۲۰۱۰ و با حضور ۱۴ نفر انجام شده بود. در این تبادل، ایالات متحده ۱۰ شهروند روس از جمله آنا چَپمن را آزاد کرد و روسیه نیز چهار نفر از جمله سرگئی اسکریپال، افسر اطلاعات نظامی روسیه را که به جاسوسی برای بریتانیا محکوم شده بود آزاد کرد.

با استفاده از گزارش‌های ای‌بی‌سی، سی‌ان‌ان و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG