لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۷

انتقاد اسقف‌های کاتولیک و سیاستمداران راست‌گرا از افتتاحیه المپیک پاریس


در پی برگزاری مراسم افتتاحیه المپیک پاریس، اسقف‌های فرانسوی از آنچه صحنه‌های «تمسخر مسیحیت» در این مراسم خواندند، انتقاد کردند.

در بیانیه‌ای که روز شنبه ششم مرداد ماه از سوی کنفرانس اسقف‌های فرانسه منتشر شده آمده است: «هر چند در این مراسم لحظات فوق‌العاده‌ای از زیبایی، شادی و احساسات غنی را ارائه کرد و مورد ستایش جهانی قرار گرفت اما متاسفانه برخی صحنه‌ها شامل استهزا و مسخره کردن مسیحیت بود که ما عمیقاً از آن متاسف هستیم.»

در این بیانیه به صحنه‌های خاصی اشاره نشده اما در بخشی از این مراسم، نقاشی معروف «شام آخر» بازسازی شد، که به جای عیسی مسیح، پیامبر مسیحیان، یک زن چاق قرار گرفته بود و شخصیت‌های همجنس‌گرا و تراجنسی، از جمله یک کودک، نقش حواریون را بازی می‌کردند.

«شام آخر» یک اثر هنری و دیوارنگاره‌ٔ لئوناردو داوینچی نقاش ایتالیایی است که صحنه‌هایی از آخرین شب حضور عیسی مسیح در میان حواریون را آن‌طور که در انجیل، کتاب مقدس مسیحیان نوشته شده، به تصویر می‌کشد.

اسقف‌های فرانسوی در بیانیه خود گفته‌اند: «ما به تمام مسیحیان در سراسر قاره‌ها فکر می‌کنیم که از زیاده‌روی‌ها و تحریک‌آمیز بودن برخی صحنه‌ها آسیب دیده‌اند.»

آنها ابراز امیدواری کرده‌اند که این موضوع قابل درک باشد که «جشن المپیک بسیار فراتر از تعصبات ایدئولوژیک چند هنرمند است».

این بیانیه توسط برنامه ورزشی «بازی‌های مقدس» که با بودجه کلیسای کاتولیک تأمین می‌شود، نیز امضا شده است.

یک سخنگوی کلیسای ارتدوکس روسیه نیز درباره افتتاحیه المپیک پاریس گفت: «در یکی از پایتخت‌های مهم و سابق مسیحیت تمدن اروپا یک خودکشی تاریخی و فرهنگی رخ داد.»

ابن بخش از نمایش افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ با واکنش‌های بسیاری از جمله در میان سیاست‌مداران محافظه کار و راستگراهای افراطی در فرانسه مواجه شد که بر این باورند مسیحیت با این صخنه به سخره گرفته شده است.

از جمله ماریون مارشال، سیاستمدار راست‌گرای افراطی، در شبکه اجتماعی ایکس، توئیتر سابق، ساخت و نمایش چنین صحنه‌هایی را به «اقلیت چپ‌گرا» در فرانسه نسبت داد.

ژولین اودول، سخنگوی حزب راست افراطیِ «اجتماع ملی» نیز این مراسم را «غارت فرهنگ فرانسوی» خواند.

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر محافظه‌کار مجارستان، از «ضعف و فروپاشی جهان غرب» که به گفته او در این مراسم افتتاحیه نشان داده شد، انتقاد کرد.

توما ژولی، بازیگر و کارگردان فرانسوی که مدیر هنری مراسم بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ بوده است، هفته پیش قول داده بود که این مراسم با «تفاوت» و «تنوع» بیشتری نسبت به گذشته برگزار شود.

او در کنفرانس مطبوعاتی که روز شنبه برگزار شد گفت که قصدش «براندازی یا شوکه کردن» نبوده است.

این کارگردان همجنس‌گرا در ادامه به آزادی بیان و عقیده در فرانسه اشاره کرد و افزود: «در فرانسه شما حق دارید هر طور که دوست دارید، هر کسی را که دوست دارید، دوست داشته باشید. می‌توانید [به دینی] باور داشته یا نداشته باشید. در فرانسه ما حق و حقوق زیادی داریم».

سازمان‌دهندگان پاریس و کمیته بین‌المللی المپیک، آی‌او‌سی، در این کنفرانس مطبوعاتی از کار توما ژولی قدردانی و تمجید کردند.

مراسم گشایش نخستین بازی‌های المپیک تابستانی در پاریس طی یک قرن اخیر، عصر جمعه پنجم مرداد ماه به وقت محلی به همراه با تدابیر شدید امنیتی و با بارش شدید باران در کنار رود سن برگزار شد.

طی این مراسم که سه ساعت و ۴۵ دقیقه ادامه داشت ورزشکاران کشورهای مختلف، سوار بر قایق، شش کیلومتر در امتداد رودخانهٔ سن که حاشیهٔ آن ثبت یونسکو است، مراسم سنتی رژهٔ المپیک را اجرا کردند.

XS
SM
MD
LG