لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۲

مکرون گفت می‌خواهد افرادی را که واکسن نزده‌اند «عصبانی کند»


تحت تاثیر سخنان آقای مکرون، جلسه بحث در مورد قانون جدید کووید ۱۹ در پارلمان فرانسه به حالت تعلیق درآمد.
تحت تاثیر سخنان آقای مکرون، جلسه بحث در مورد قانون جدید کووید ۱۹ در پارلمان فرانسه به حالت تعلیق درآمد.

رئیس‌جمهوری فرانسه روز سه‌شنبه ۱۴ دی در مصاحبه‌ با روزنامه پاریزین به زبانی عامیانه گفت می‌خواهد افرادی را که واکسن نزده‌اند «عصبانی کند».

سیاستمداران و احزاب مخالف این سخنان امانوئل مکرون را محکوم کرده‌اند.

آقای مکرون در بخشی از این مصاحبه گفت: «واقعا می‌خواهم اعصاب افرادی را که واکسن نزده‌اند خراب کنم. ما تا ابد این کار را ادامه خواهیم داد. استراتژی ما این است».

فرانسه یکی از اولین کشورهایی بود که سال گذشته ورود به رستوران‌ها، بارها و محل برگزاری برنامه‌های فرهنگی و سرگرم‌کننده را به نشان دادن مدرک واکسیناسیون و یا نتیجه منفی تست کرونا مشروط کرد.

اکنون دولت با ارائه پيش‌نويس لایحه جديدی به پارلمان قصد دارد با حذف نتيجه تست کرونا، ورود به این اماکن را به داشتن «گذرنامه واکسیناسیون» مشروط کند.

رئیس‌جمهوری فرانسه در بخش دیگری از مصاحبه با روزنامه پاریزین گفت: «افرادی را که واکسن نزده‌اند زندانی نخواهیم کرد. به زور به کسی واکسن نخواهیم زد. بنابراین باید به آن‌ها بگوییم که از ۱۵ ژانویه نمی‌توانید به رستوران‌ها، کافه‌ها، سینماها یا تئاتر بروید».

اصطلاحی که آقای مکرون از آن استفاده کرد در زبان عامیانه به معنای «عصبانی کردن» و یا «اعصاب خرد کردن» است و به همین دلیل به سرعت از سوی مخالفان او در شبکه‌های اجتماعی مورد انتقاد قرار گرفت.

آقای مکرون در گذشته نیز به دلیل کاربرد کلمات و یا اظهارنظرهایی که از نظر بسیاری از مردم فرانسه متکبرانه، تمسخرآمیز و یا تندوتیز تلقی می‌شد، مورد انتقاد قرار گرفته بود. او در چندین مورد از کاربرد این کلمات ابراز تاسف کرده است.

مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی فرانسه که رقیب اصلی آقای مکرون در انتخابات ریاست‌جمهوری تلقی می شود، در شبکه توئیتر نوشت: «یک رئیس‌جمهوری نباید چنین کلماتی به زبان بیاورد. امانوئل مکرون لیاقت ریاست‌جمهوری ندارد».

آقای مکرون در بخش‌های دیگری از این گفت‌وگو که اولین مصاحبه او در سال جدید میلادی است، بدون اعلام صریح نامزدی خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «مایلم این کار را بکنم». هر چند او نامزدی خود را رسما اعلام نکرده است ولی مشاورانش از هم اکنون خود را برای کارزار انتخاباتی آماده می‌کنند.

تحت تاثیر سخنان آقای مکرون در مصاحبه با روزنامه پاریزین جلسه بحث در مورد قانون جدید کووید ۱۹ در پارلمان فرانسه به حالت تعلیق درآمد. بخش قابل توجهی از نمایندگان احزاب مخالف در پارلمان فرانسه سخنان آقای مکرون را محکوم کردند و مخالفت آن‌ها باعث شد جلسه پارلمان تعلیق شود.

برخی از صاحبنظران معتقدند که آقای مکرون احتمالا با در نظر گرفتن اين نکته که اکثریت مردم فرانسه واکسن زده‌اند به این نتیجه رسیده که برخورد تند با کسانی که تاکنون واکسن نزده‌اند می‌تواند به محبوبیت او در نتیجه جلب آرای بیشتر کمک کند.

رئیس‌جمهوری فرانسه در بخش دیگری از این مصاحبه گفت افرادی که واکسن نزده‌اند احساس مسئولیت نمی‌کنند و او قصد دارد زندگی آن‌ها را چنان دشوار کند که در نهایت مجبور شوند واکسن بزنند.

او افزود: «افرادی که واکسن نمی‌زنند دیگر شهروند فرانسه نیستند».

برخی از نمایندگان پارلمان از احزاب مخالف دولت می‌گویند با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون مخالفتی ندارند ولی لحن و کلماتی که آقای مکرون در این مصاحبه به کار برده است را محکوم می‌کنند.

آمارهای دولتی نشان می‌دهد که حدود ۹۰ درصد از افراد بالای ۱۲ سال در فرانسه واکسینه شده‌اند ولی این کشور اکنون یکی از بالاترین موارد ابتلا را در اروپا دارد.

در قانون جدید کووید ۱۹ که دولت به پارلمان برده است از این پس ورود مردم به رستوران‌ها، بارها و محل برگزاری برنامه‌های فرهنگی و سینماها به داشتن «گذرنامه واکسیناسیون» مشروط خواهد شد و نتیجه منفی تست کرونا دیگر اعتبار نخواهد داشت.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG