لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۴

«گروه هفت» انتقال موشک‌های ایرانی به روسیه را محکوم کرد؛ انتقاد عراقچی از تحریم‌های جدید


وزیران خارجه هفت کشور صنعتی جهان موسوم به «گروه هفت» در بیانیه‌ای انتقال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه را به شدت محکوم کردند.

وزرای خارجه کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و آمریکا روز شنبه ۲۴ شهریور ماه به همراه نماینده عالی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کردند که صادرات موشک‌های بالیستیک توسط ایران و خرید آنها از سوی روسیه را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کنند و تدابیر خاصی در این زمینه اتخاذ خواهند کرد.

در این بیانیه آمده است:‌ «شواهد نشان می‌دهد ایران با وجود درخواست‌های مکرر بین‌المللی، به انتقال تسلیحات به روسیه ادامه داده و این اقدام باعث تشدید حمایت نظامی ایران از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین شده است».

وزرای خارجه گروه هفت در ادامه تصریح کرده‌اند که «روسیه از تسلیحات ایرانی از جمله پهپادها برای کشتار غیرنظامیان اوکراینی و حمله به زیرساخت‌های حیاتی این کشور استفاده کرده است» و تجاوز روسیه را نقض آشکار قوانین بین‌المللی از جمله منشور سازمان ملل متحد دانسته‌اند.

در این بیانیه از ایران خواسته شده تا فوراً همه حمایت‌های خود از جنگ غیرقانونی و ناعادلانه روسیه علیه اوکراین را متوقف کند و از انتقال موشک‌های بالستیک، پهپادها و فناوری‌های مرتبط که آن را تهدید مستقیمی برای مردم اوکراین و امنیت اروپا و بین‌المللی توصیف‌ کرده‌اند خودداری کند.

وزرای خارجه گروه هفت در پایان بیانیه خود نیز تاکید کرده‌اند که همچنان به تعهد خود برای پاسخگو کردن ایران به دلیل حمایت غیرقابل قبولش از جنگ غیرقانونی روسیه در اوکراین، که امنیت جهانی را بیشتر تضعیف می‌کند، پایبند هستند.

از هفته گذشته گزارش‌هایی درباره انتقال موشک‌های بالستیک ایرانی برای روسیه منتشر می‌شد و سپس آمریکا و تروئیکای اروپایی و همچنین اتحادیه اروپا به شکل جداگانه این گزارش‌ها را تأیید کردند.

این در حالی است که وزیر امور خارجه ایران از اعمال تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی انتقاد کرد.

عباس عراقچی روز چهارشنبه تحریم‌های غرب علیه ایران را ابزار شکست خورده نامید و در عین حال گفت حکومت ایران «هیچ وقت گفت‌وگوهای سازنده برای رسیدن به درک مشترک نسبت به مسائل مورد اختلاف» را ترک نکرده‌ است.

او افزود: «اما گفت‌وگو باید بر اساس احترام متقابل باشد نه تهدید و فشار.»

وزیر خارجه ایران در اشاره‌ای غیرمستقیم درباره اظهارات مقام‌های غربی درباره انتقال تسلیحات به روسیه گفت: «کشورهایی که یک روزی ما را برای سیم خاردار هم تحریم می‌کردند الان به جایی رسیده‌اند که خودشان ادعا می‌کنند که ایران سلاح‌های پیشرفته صادر می‌کند و می‌فروشد؛ این نتیجه تحریم‌ها بوده است.»

این در حالی است که ایران و روسیه پیش‌تر انتقال موشک از طرف تهران برای مسکو را تکذیب کرده‌اند.

وزیر امور خارجه آمریکا روز ۲۰ شهریور گفت روسیه موشک‌های بالستیک از ایران دریافت کرده است و احتمالاً ظرف چند هفته آنها را در اوکراین استفاده خواهد کرد.

وی همچنین هشدار داد که همکاری بین مسکو و تهران امنیت گسترده‌تر اروپا را تهدید می‌کند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در پی این اظهارات، تحریم‌های جدیدی علیه افراد و نهادی ایرانی و روس اعلام کرد.

در همان روز دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا با محکوم کردن شدید انتقال موشک‌های بالستیک از ایران به روسیه، گفتند: «این اقدام تشدید تنش توسط ایران و روسیه و تهدیدی مستقیم برای امنیت اروپا است.»

در بیانیه مشترک این کشورها اعلام شد که تروئیکای اروپایی به شکل فوری قدم‌هایی برای لغو موافقت‌های خدمات هوایی دوجانبه با ایران برخواهند داشت.

همچنین گزارش‌هایی درباره اعمال تحریم احتمالی علیه شرکت ایران ایر توسط این سه کشور منتشر شد اما سخنگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی با اشاره به این که پرواز‌های ایران ‌ایر به مقاصد اروپایی برقرار است، گفت: «هنوز هیچگونه موضوعی درباره تحریم به ما اعلام نشده است.»

روز جمعه نیز رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر بریتانیا از ارائه تسلیحات مرگبار ایران به روسیه ابراز نگرانی کردند.

XS
SM
MD
LG