لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۶

وزیر دفاع اسرائیل از انتقال «مرکز ثقل» عملیات ارتش خود به مرز شمالی خبر داد


یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل

وزیر دفاع اسرائیل دو روز پس از آن‌که در بازدید از غزه گفته بود زمان انتقال «نقطه ثقل» رویدادها به شمال فرا رسیده است، خطاب به نیروهای ارتش این کشور اعلام کرد که اکنون «مرکز ثقل» عملیات نظامی اسرائیل در حال انتقال به مرزهای شمالی این کشور است.

ژنرال یوآو گالانت روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور، پس از بازدید از آمادگی‌های ارتش اسرائیل در مرز شمالی این کشور با جنوب لبنان گفت «ما به مرحله پایانی آموزش تمامی نیروها برای عملیات زمینی (در لبنان) در همه جنبه‌های آن رسیده‌ایم».

او به نیروهای ذخیره ارتش که در کنارش بودند، در مورد موضوع عملیات در مرز با لبنان گفت: «دستوراتی را که شما منتظر آن هستید در جنوب دادم و دیدم که نیروها در حال کار به روی آن هستند.»

اشاره ژنرال گالانت به سخنان خود در بازدید روز یک‌شنبه از گذرگاه «نتساریم» در غزه بود که به فرماندهان عملیات جنگی در این باریکه گفت زمان انتقال «نقطه ثقل» رویدادها به شمال فرا رسیده است.

اظهارات یوآو گالانت به موازات ادامه درگیری‌های شدید مرزی بین اسرائیل و حزب‌الله در تمامی روزهای این هفته، بیان شد.

آقای گالانت روز سه‌شنبه در ادامه سخنانش خطاب به نیروهای ذخیره ارتش در شمال اسرائیل افزود: «مرکز ثقل در حال حرکت به سمت شمال است، ما در حال نزدیک شدن به تکمیل مأموریت‌هایمان در جنوب هستیم، اما در اینجا وظیفه‌ای داریم که هنوز انجام نشده است و این مأموریت تغییر وضعیت امنیتی و بازگرداندن ساکنان به خانه‌هایشان است.»

به گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، ارتش به کابینه اعلام کرده که برای هر احتمالی آماده است و تصمیم جهت آغاز حمله در لبنان علیه حزب‌الله برعهده کادر سیاسی است.

ارتش اسرائیل سه‌شنبه اعلام کرد به ۳۰ هدف متعلق به حزب‌الله در نقاط مختلف جنوب لبنان حمله کرده که در پاسخ به ادامه اقدامات حزب‌الله در روز سه‌شنبه بود که راکت‌های بیشتری به شمال اسرائیل شلیک و به سوی آسمان این بخش از اسرائیل پهپادهای متعدد روانه کرد.

حملات حزب‌الله به شمال اسرائیل در حمایت از گروه افراطی حماس یک روز پس از حمله غافلگیرانه حماس به خاک اسرائیل در ۱۵ مهر سال گذشته آغاز شده و کماکان ادامه دارد. هر دو گروه از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته شده‌اند اما مورد حمایت تهران، دشمن اصلی اسرائیل در منطقه، هستند.

در حالی که در طرف اسرائیلی ۲۶ غیرنظامی و ۲۰ تا ۲۴ نظامی در ۱۱ ماه گذشته در مرز شمالی این کشور کشته شده و ده‌ها هزار اسرائیلی نیز از خانه‌های خود در شمال به هتل‌ها در شهرهای دیگر انتقال یافته‌اند، حزب‌الله خود در این دوره متحمل مرگ ۴۳۴ تن از نیروهایش بر اثر حملات ارتش اسرائیل شده است.

حدود یک‌صد شبه‌نظامی دیگر فعال نیز از حامیان گروه‌های فلسطینی در جنوب لبنان در این ۱۱ ماه در عملیات ارتش اسرائیل کشته شده‌اند. تحرکات حزب‌الله منجر به ویرانی شدید ده‌ها شهرک و روستا در جنوب لبنان و فرار بیش از ۱۰۰ هزار تن از ساکنان شده است.

وزیر دفاع اسرائیل پیشتر تأکید کرده بود که دور کردن نیروهای حزب‌الله از مرز با اسرائیل برای بازگشت امن جابه‌جاشدگان اسرائیلی به خانه خود را از طریق دستیابی به توافق سیاسی به جای جنگ در لبنان ترجیح می‌دهد اما اسرائیل «برای همه احتمالات آماده است».

حزب‌الله در راستای مطالبات حماس، قطع کامل جنگ در غزه را موعد پایان تحرکات جنگی خود علیه اسرائیل اعلام کرده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، در حالی که با شکست تلاش‌های آمریکا، مصر و قطر چشم‌انداز رسیدن به توافق برای آزادی ۱۰۱ گروگان اسرائیلی در دست حماس تاریک‌تر شده، مقامات اسرائیل در روزهای گذشته آماده شروع جنگ علیه حزب‌الله در لبنان شده‌اند.

سخنگوی ارتش اسرائیل در «تونل محل مرگ شش گروگان»

همزمان، انتشار ویدیوئی از سوی ارتش اسرائیل که می‌گوید مربوط به تونلی است که در آن نیروهای گروه افراطی حماس ۱۰ روز پیش شش گروگان اسرائیلی خود را اعدام کردند، جامعه اسرائیل را تکان داده و درخواست مردم و سیاستمداران از دولت را برای رسیدن به معامله‌ای که موجب آزادی ۱۰۱ گروگان دیگر اسرائیلی در دست حماس شود، افزایش داده است.

خبرگزاری رویترز نوشته است که نمی‌تواند زمان یا محل دقیق فیلم‌برداری این ویدئو را تأیید کند.

هزاران تن از مردم اسرائیل شامگاه سه‌شنبه پس از انتشار این ویدیو، در شهرهای اسرائیل تجمع کردند و از دولت خواستند برای آزادی گروگان‌های دیگری که هنوز زنده هستند و «حتماً در شرایط مشابه در تونل‌های مخوف» نگاهداری می‌شوند، تلاش کند.

شمار زیادی از سیاستمداران عضو دولت و جناح اپوزیسیون اسرائیل نیز در این مورد بیانیه‌هایی صادر کرده و بستگان شش گروگان کشته شده نیز در برنامه‌های تلویزیونی حضور یافتند.

رهبران یک حزب مذهبی متحد دولت نیز برای نخستین بار گفتند «با دیدن این فیلم چنان متأثر شده‌اند» که از هر پیشنهادی که در دولت برای توافق برای آزادی گروگان‌ها مطرح شود، حمایت خواهند کرد.

دانیل هگاری، سخنگوی ارتش سه‌شنبه شب فیلم رفتن خود به درون تونل را نشان داد و در این ویدئو دیده می‌شود که در تونلی در عمق ۲۰ متری زیر زمین، گونی‌هایی با بطری‌های پلاستیکی حاوی ادرار و مدفوع، لباس و گلوله یافت شده است.

او گفت نیروهای حماس احتمالاً با شلیک این گلوله‌ها گروگان‌ها را در آخرین ساعات پنج‌شنبه ۷ شهریور کشتند.

دریابان هگاری با نشان دادن خون زیادی که در انتهای تونل به روی زمین ریخته بود، گفت گروگان‌ها در این نقطه اعدام شدند.

سخنگوی ارتش تأکید کرد که ارتش هیچ اطلاعی از وجود این گروگان‌ها در این بخش از رفح نداشت و عملیاتی برای آزادی آن‌ها انجام نداده بود.

حماس آزادی گروگان‌هایی را که از خاک اسرائیل ربوده، به قطع کامل جنگ و خروج کامل ارتش اسرائیل از غزه مشروط کرده است.

نخست‌وزیر اسرائیل و حامیان او این هفته تأکید کردند پیشنهاد جدی در دستور کار مذاکرات وجود ندارد و حماس پیشرفت در هر مذاکره‌ای را سد کرده است.

با استفاده از: تایمز اسرائیل، شبکه کان، آسوشیتدپرس؛ ف. ر/ پ.پ
XS
SM
MD
LG