لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۷

مذاکرات آتش‌بس غزه پایان یافت؛ سالیوان: تلاش آمریکا در قاهره ادامه دارد


تظاهرات شماری از خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی در تل‌آویو و درخواست برای دستیابی به توافق
تظاهرات شماری از خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی در تل‌آویو و درخواست برای دستیابی به توافق

با پایان گفت‌وگوهای آتش‌بس غزه در قاهره، مقام‌های آمریکایی از ادامه تلاش‌های دیپلماتیک خبر داده‌اند و همزمان، خبرگزاری رویترز گزارش داده این گفت‌وگوها «بدون دستیابی به توافق» پایان یافت.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، شامگاه یکشنبه چهارم شهریور گفت که ایالات متحده همچنان در قاهره برای دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه کار می‌کند.

آقای سالیوان در یک نشست خبری در هالیفاکس کانادا افزود که واشینگتن نگران افزایش درگیری‌ها و گسترش جنگ در خاورمیانه است و دولت جو بایدن در ارتباط مداوم با اسرائیل درباره وضعیت فعلی با حزب‌الله لبنان است.

برخی رسانه‌ها، از جمله اکسیوس و تایمز اسرائیل، نیز به نقل از مقام‌های آمریکایی که نام آنها را ذکر نکرده‌اند مذاکرات قاهره را «سازنده» خوانده و گزارش داده‌اند گفت‌وگوها در روزهای آینده پی گرفته می‌شود.

در همین حال خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع امنیتی مصر گزارش داد که مذاکرات قاهره بدون دستیابی به توافق پایان یافت.

به گزارش رویترز، گروه افراطی حماس اسرائیل را متهم کرده که در این مذاکرات از تعهدات قبلی خود از جمله درباره خروج از کریدور فیلادلفی عقب‌نشینی کرده و شرایط جدید دیگری مطرح کرده است.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته می‌شود و مقام‌های اسرائیل هنوز واکنشی به این ادعا نشان نداده‌اند.

گزارش‌هایی درباره بازگشت مذاکره‌کنندگان اسرائیلی به کشورشان منتشر شده و خبرگزاری رویترز هم به نقل از عزت رشیق، از مقام‌های ارشد گروه افراطی حماس، گزارش داد که هیئت حماس قاهره را ترک کرد.

مذاکرات قاهره در حالی برگزار شد که بامداد یکشنبه اسرائیل از حمله پیشدستانه به مواضع گروه حزب‌الله در جنوب لبنان خبر داد و حزب‌الله نیز مدعی پرتاب صدها راکت و پهپاد به سمت اسرائیل شد.

در حالی که پس از این حملات، حضور هیئت اسرائیلی در مذاکرات قاهره با تردید همراه شده بود، ارتش اسرائیل صبح یکشنبه اعلام کرد روسای موساد و شین‌بت رهسپار قاهره هستند.

گفت‌وگوهای قاهره همچنین در حالی انجام شد که اعتراض‌ها در اسرائیل و فشار بر دولت این کشور برای دستیابی به توافق افزایش یافته است و یک شب پیش از این مذاکرات، خانواده ۱۰۹ گروگان اسرائیلی تجمع اعتراضی دیگری در تل‌آویو برگزار کردند.

مذاکرات آتش‌بس غزه و آزادی گروگان‌ها با میانجیگری آمریکا، مصر و قطر انجام می‌شود و دور قبلی آن کمتر از دو هفته پیش در دوحه برگزار شد.

پس از مذاکرات دوحه، ایالات متحده اعلام کرد برای کاهش اختلافات بین طرف‌های درگیر در جنگ «پیشنهادهای واسط» ارائه کرده است.

XS
SM
MD
LG