لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۰

کشته شدن «دست‌کم ۳۷ نفر» در حمله اسرائیل به اردوگاهی در غزه


پناهگاه واقع در اردوگاه نصیرات در مرکز غزه، پس از بمباران پنج‌شنبه
پناهگاه واقع در اردوگاه نصیرات در مرکز غزه، پس از بمباران پنج‌شنبه

اسرائیل روز پنج‌شنبه ساختمان مدرسه‌ای تحت اداره سازمان ملل را در غزه هدف قرار داد که به گفته ارتش اسرائیل محل استقرار یک مجتمع گروه افراطی حماس بود.

مقامات بهداشتی در غزه اعلام کردند در این حمله ارتش اسرائیل که بامداد پنج‌شنبه ۱۷ خرداد به یک پناهگاه در مرکز باریکه غزه انجام شده، دست‌کم ۳۷ تن، ازجمله ۵ کودک کشته شدند.

پناهگاه واقع در اردوگاه نصیرات در مرکز غزه که پیشتر مدرسه بود، از سوی انروا، آژانس امداد سازمان ملل برای فلسطینیان، اداره می‌شود.

مدارس زیر نظر انروا در تمامی غزه از آغاز جنگ در هشت ماه گذشته پناهگاهی برای اقامت اکثریت جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه بوده است.

مسئولان بیمارستان «شهدای الاقصی» در دیرالبلح اعلام کردند غیر از اجساد کشته‌های آن مدرسه، جسد شش تن دیگر که در حمله اسرائیل به یک خانه کشته شدند، به این مرکز درمانی انتقال یافت.

گروه پزشکان بدون مرز از انتقال دست‌کم ۷۰ جسد و ۲۰۰ زخمی، که «اکثراً زنان و کودکان بودند» در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به بیمارستان مرکز غزه خبر داده بودند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که در دور تازه عملیات هوایی و زمینی در مرکز غزه به یک مجتمع که نیروهای «نخبه» گروه افراطی حماس و همچنین اعضای شاخه نظامی سازمان جهاد اسلامی فلسطین در آن بودند، حمله کرده زیرا «خطر فوری» محسوب می‌شدند. حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی به‌شمار می‌آید.

ارتش اسرائیل همچنین چهارشنبه خبر داد که عملیات نیروهایش در بخش شرق دیرالبلح و اردوگاه البریج در مرکز غزه با عملیات هوایی و زمینی علیه «زیرساخت‌های شبه‌نظامیان» آغاز شد و با «عملیات هدفمند در روز» در هر دو منطقه ادامه یافت.

ارتش اسرائیل افزود پیش از حمله «اقدامات زیادی» را شامل نظارت هوایی در مورد وضعیت محل انجام می‌دهد تا غیرنظامیان هدف قرار نگیرند و آسیب احتمالی به غیرنظامیان «به حداقل» برسد.

آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل برای رسانه‌های عربی، در یک بیانیه اعلام کرد اعضای حماس، جهاد اسلامی و داعش در کلاس‌های مکانی در اردوگاه نصیرات که قبلاً مدرسه بوده، پناه گرفته بودند.

سرگرد ادرعی افزود نیروهای نخبه حماس و جهاد در کشتار پانزدهم مهر (روز حمله غافلگیرانه حماس به خاک اسرائیل، که کار را به جنگ ارتش اسرائیل علیه حماس در غزه کشاند) شرکت کردند و بهتر است سخنگوی وزارت ارتباطات حماس «دست از دروغگویی بردارد».

اما اسماعیل الثوابه، مدیر دفتر رسانه‌ای حماس، اظهارات اسرائیل را رد و این کشور را به «قتل‌عام هولناک» متهم کرد.

منطقه البریج حدود شش ماه پیش نیز شاهد عملیات چند هفته‌ای ارتش اسرائیل بود.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که نیروهایش در مرز رفح در سحرگاه پنج‌شنبه هدف حمله شماری از اعضای حماس قرار گرفتند که در آتش متقابل، سه تن از اعضای حماس را از پای درآوردند و یک عضو حماس گریخت.

جنگ غزه پنج‌شنبه دویست و چهل و چهارمین روز خود را سپری کرد.

وضعیت پیشنهاد آتش‌بس

جنگ در شرایطی ادامه دارد که مصر، قطر و آمریکا، سه بازیگر اصلی در میانجی‌گری بین اسرائیل و حماس، منتظر پاسخ گروه حماس به پیشنهاد آتش‌بسی هستند که رئیس‌جمهور آمریکا جمعه گذشته آن را به عنوان پیشنهاد اسرائیلی رسانه‌ای کرد.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، چهارشنبه گفت سازمان او هر گونه توافق آتش‌بس را که مبتنی بر توقف جنگ، خروج کامل اسرائیل از نوار غزه و معامله آزادی زندانیان فلسطینی در ازای اسرائیلی‌های اسیر باشد، «به‌طور جدی» و «با دیده مثبت» بررسی می‌کند.

با این حال، روزنامه سعودی الشرق ۱۷ خرداد نوشت حماس پیش‌نویس توافقی را که به دست اعضای آن رسیده، رد کرده و جزئیات آن را مغایر با مفاد پیشنهاد اعلام شده از سوی جو بایدن دانسته است.

الشرق نوشت حماس معتقد است که این توافق به آتش‌بس پایدار منجر نخواهد شد، نیروهای «اشغالگر» در غزه باقی خواهند ماند و پس از دستیابی به گروگان‌های اسرائیلی، «جنگ ویرانگر علیه ملت فلسطین» را از سرخواهند گرفت.

مقامات رسمی حماس به گزارش الشرق واکنش نشان نداده‌اند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، چهارشنبه شب گفت حماس باید این توافق را «اکنون» بپذیرد و تنها مانع میان فلسطینی‌های غزه و آتش‌بس، حماس است.

هشدار هرتسوگ: اگر روزی اسرائیل وارد اقدام شدید در لبنان شد، دنیا تعجب نکند

ارتش اسرائیل بامداد پنج‌شنبه اعلام کرد رافائل کاودرس، یک نظامی نیروی ذخیره ارتش، در حمله پهپادی حزب‌الله در شامگاه چهارشنبه به روستای خورفیش در گالیل غربی در شمال اسرائیل کشته شده است.

در آن حمله پهپادی حزب‌الله، ده اسرائیلی دیگر نیز که ظاهراً همگی نظامیان مستقر در مرز شمالی هستند، زخمی شدند.

ارتش اسرائیل افزود در واکنش به تعرضات فزاینده حزب‌الله حملات متقابلی را به جنوب لبنان انجام داده است.

شبکه المیادین که با حزب‌الله و جمهوری اسلامی ایران همسویی دارد، اعلام کرد اسرائیل ظرف چهارشنبه شب و بامداد پنج‌شنبه مناطقی در العدیسه، صدیقین، عدشیت، بیت یاحون و کفر جیلو را هدف حمله هوایی قرار داد.

اسحاق هرتسوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل، در سخنرانی چهارشنبه شب به مناسبت سالروز «یکپارچگی اورشلیم» در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷، گفت کشورش نمی‌تواند نسبت به تروری که روزانه از مرز لبنان ضمن نقض آشکار تمامی قطعنامه‌های بین‌المللی در جریان است، سکوت کند.

آقای هرتسوگ هشدار داد اگر اوضاع از کنترل خارج شود و جهان ببیند که اسرائیل روزی وارد «اقدام شدید و قاطع» شده نباید تعجب کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز چهارشنبه در بازدید از مرز شمالی اسرائیل گفته بود که ارتش برای عملیات «شدید» علیه حزب‌الله آمادگی دارد.

از آغاز هفته بخش‌های وسیعی از شمال اسرائیل در نتیجه حریقی که پس از حملات راکتی و پهپادی حزب‌الله در مزارع و کشتزارهای خشک درگرفته بود، در آتش سوخت. شعله‌های آتش به خانه‌های زیادی در شهرهای تخلیه شده و برخی شهرهای دیگر در شمال سرایت کرد.

بنی گانتس، وزیر ارشد کابینه جنگ اسرائیل، با اشاره به سرگردانی ده‌ها هزار اسرائیلی ساکن شمال که در هشت ماه اخیر آواره شده‌اند، این هفته گفت وضعیت بحرانی شمال تا دو ماه دیگر (که مدارس اسرائیل باید بازگشایی شوند) باید تعیین تکلیف شود.

وزیران دیگر کابینه اسرائیل مانند بتسال‌ئل اسموتریچ بر لزوم حمله گسترده اسرائیل علیه حزب‌الله در لبنان تأکید کرده و بنیامین نتانیاهو را برای تصمیم‌گیری در این زمینه زیر فشار گذاشته‌اند.

روزنامه وال‌استریت جورنال روز چهارشنبه نوشت اسرائیل و حزب‌الله به سوی یک جنگ تمام‌عیار نزدیک شده‌اند.

معامله تازه اسرائیل با آمریکا برای خرید ۳۵ جنگنده اف-۳۵

با ادامه درگیری‌های منطقه‌ای، ارتش اسرائیل از معامله تازه‌ای با آمریکا برای خرید ۳۵ فروند جنگنده پیشرفته اف-۳۵ خبر داد.

وزارت دفاع اسرائیل اعلام کرد این معامله برای تشکیل سومین اسکادران از این نوع جنگنده‌ها در نیروی هوایی اسرائیل، سه‌شنبه، ۱۵ خرداد، امضا شده است.

بر اساس این بیانیه، با این معامله شمار جنگنده‌های رادارگریز اف-۳۵ که در اختیار نیروی هوایی اسرائیل است، به ۷۵ فروند افزایش خواهد یافت.

هزینه این معامله از محل کمک نظامی آمریکا به اسرائیل به کارخانه لاکهید مارتین آمریکایی که سازنده جنگنده است، پرداخت خواهد شد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، دو ماه پیش بسته کمکی ۲۶.۴ میلیارد دلاری به این متحد اصلی خود در خاورمیانه را امضا کرد که ۱۴ میلیارد دلار آن کمک نظامی به ارتش و نیروهای امنیتی اسرائیل بود.

تحویل جنگنده‌ها بر اساس معامله جدید از سال ۲۰۲۸ آغاز خواهد شد و سالانه ۳ تا ۵ فروند دیگر در اختیار نیروی هوایی اسرائیل قرار می‌گیرد.

وزیر دفاع اسرائیل گفت این قرارداد نشان دیگری از قدرت اتحاد راهبردی آمریکا و اسرائیل است، که «تأثیرات عمیقی» در عرصه‌های دور و نزدیک خواهد داشت.

ارتش اسرائیل از دهه گذشته خرید جنگنده‌های اف-۳۵ برای مقابله با تهدیدات ناشی از جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار قرار داد.

جمهوری اسلامی ایران دو ماه پیش در نخستین حمله نظامی مستقیم به اسرائیل صدها پرتابه به این کشور شلیک کرد که جنگنده‌های اف-۳۵ نیز بخشی از سامانه‌های چند لایه دفاع هوایی اسرائیلی در ردگیری و انهدام ۹۹ درصدی پرتابه‌ها بودند.

ایال ضمیر، مدیر کل وزارت دفاع اسرائیل، گفته است با دریافت جنگنده‌های تازه، برتری نیروی هوایی اسرائیل در منطقه جهت حفظ آمادگی در مقابله با چالش‌ها در عرصه‌های متعدد در سال‌های آتی، تضمین شده است.

با استفاده از: ای‌بی‌سی نیوز، یدیعوت آحرونوت، هاآرتص؛ ف.ر / پ.پ
XS
SM
MD
LG