لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۷

گرجستان قوانین محدودکننده تازه‌ای علیه همجنس‌گرایان تصویب کرد


عکس آرشیوی از تظاهرات گروه‌های مذهبی علیه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در گرجستان
عکس آرشیوی از تظاهرات گروه‌های مذهبی علیه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در گرجستان

قانونگذاران در گرجستان با تصویب قوانین محدودکنندهٔ تازه‌ای علیه حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی، ممنوعیت رویدادهای فرهنگی همچون رژهٔ سالیانه آنها که با عنوان «رژهٔ افتخار» شناخته می‌شود را هموار کردند.

این قانون تجمعات مروج این مفهوم که فرد به عنوان جنسیتی غیر از «جنس بیولوژیکی خود» معرفی و شناخته می‌شود را ممنوع می‌کند.

لایحهٔ یادشده توسط حزب حاکم «رویای گرجستان» ارائه و با ۸۴ رأی مثبت به تصویب رسید. هیچ نماینده‌ای به این طرح، رأی منفی نداد.

بستهٔ تغییرات قانونی که تحت عنوان «ارزش‌های خانوادگی و حمایت از خردسالان» ارائه شده است، در ۱۸ قانون فعلی از جمله در مورد آزادی بیان و رسانه‌ها تغییراتی ایجاد کرده که از آن به عنوان «اصلاح» نام برده شده است.

گروهی از معترضان به این قانون، روز دوشنبه ۲۷ شهریور، مقابل ساختمان پارلمان در مرکز شهر تفلیس، تجمع کردند. آنها تابلوهایی را در دست داشتند مبنی بر اینکه این تغییرات، مشکلات واقعی خانواده‌های گرجی را نادیده می‌گیرد.

پس از تصویب لایحه «عوامل خارجی» در پارلمان این کشور، این یکی از جنجالی‌ترین قوانین تصویب‌شده در گرجستان است که اقلیت‌های جنسی و جنسیتی را هدف قرار می‌دهد.

قانون «عوامل خارجی» که به دلیل شباهت آن با قانونی که توسط کرملین برای ایجاد خفقان بیشتر برای مخالفان و علیه آزادی بیان وضع شده، به «قانون روسیه» نیز معروف است، فعالیت رسانه‌ها و نهادهای حقوق بشری با تأمین مالی خارجی در این کشور را محدود می‌کند.

تصویب آن، گرجستان را برای هفته‌ها صحنهٔ اعتراضات کرد و انتقاد کشورهای مختلف را نیز برانگیخت، اما پس از وتوی این قانون توسط سالومه زورابیشویلی، رئیس‌جمهور، کمیته امور حقوقی پارلمان که در دست حزب «رؤیای گرجی» است، وتوی او را لغو کرد.

ایالات متحده و سایر کشورهای غربی نسبت به تصویب این قانون ابراز نگرانی کردند، چرا که طبق آن سازمان‌هایی که بیش از ۲۰ درصد بودجه خود را از خارج دریافت می‌کنند ملزم به ثبت نام به عنوان «عامل نفوذ خارجی» هستند.

باوجود تصویب این قوانین جنجالی، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب «رؤیای گرجی» همچنان محبوب‌ترین حزب این کشور باقی مانده است.

XS
SM
MD
LG