لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۱

آمادگی رهبران حزب آلترناتیو آلمان برای مذاکره با دیگر احزاب در پی پیروزی «تاریخی»


اعتراض مخالفان راست افراطی در پی انتشار نتایج انتخابات ایالتی
اعتراض مخالفان راست افراطی در پی انتشار نتایج انتخابات ایالتی

در پی موفقیت بی‌سابقه و «تاریخی» حزب دست راستی افراطی «آلترناتیو برای آلمان» در انتخابات پارلمانی دو ایالت تورینگن و زاکسونی، سران این حزب از آمادگی برای گفت‌وگو با همه احزاب کشور سخن می‌گویند.

روز دوشنبه، ۱۲ شهریورماه، تینو کروپالا، یکی از رهبران این حزب، هشدار داد که از این پس «سیاست بدون حضور حزب آلترناتیو برای آلمان، بی‌معناست».

در انتخابات یکشنبه، این حزب ضد مهاجر، برای نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم، توانست با کسب نزدیک به یک‌سوم کل آرا در ایالت تورینگن در شرق آلمان پیروز شود و در ایالت زاکسونی هم، با آرایی کم‌وبیش مشابه، در جای دوم قرار بگیرد.

با وجود این پیروزی چشمگیر کار برای این حزب آسان نخواهد بود. سایر احزاب در ایالت تورینگن بارها اعلام کرده‌اند که حاضر به همکاری و ائتلاف با «آ.اف.د.» نیستند.

تشابه این پیروزی با نخستین موفقیت‌های حزب نازی در انتخابات پارلمان‌های ایالتی، از جمله در همین ایالت تورینگن، همکاری با این حزب راست افراطی را به یک تابو تبدیل کرده است.

کارشتن لینه‌مان،‌ دبیر کل حزب محافظه‌کار دموکرات- مسیحی تاکید کرد که «رای‌دهندگان می‌دانند که ما حاضر به ائتلاف با «آلترناتیو برای آلمان» نیستیم».

همزمان اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، با اشاره به این که حزب آلترناتیو «در حال تخریب آلمان است» نتایج انتخابات منطقه‌ای اخیر را «تلخ و نگران‌کننده» خواند.

او با اشاره به این که این حزب دست راستی حتی اقتصاد کشور را نیز «تضعیف کرده» به مردم هشدار داد: «کشور ما نباید به این امر عادت کند.»

از سوی دیگر تینو کروپالا از سایر احزاب خواست که از موضع‌گیری در مقابل این حزب، دست‌ کشیده و به خواسته رای‌دهندگان احترام بگذارند.

حزب محافظه‌کار دموکرات- مسیحی، که در ایالت زاکسونی، با آرایی شکننده و فاصله‌ای اندک، بالاتر از «آلترناتیو برای آلمان» قرار گرفت، همچنان امیدوار است بتواند با شعار تشکیل «یک دولت منطقی»، رهبری دولت ائتلافی بعدی ایالت تورینگن را هم در اختیار بگیرد.

از سوی دیگر، بیورن هوکِه، رهبر جنجالی «آلترناتیو برای آلمان» در تورینگن، با این ادعا که این حزب «حزب مورد نظر مردم این ایالت است» تاکید کرد که زمان تغییر فرا رسیده؛ تغییری که به گفته او، «تنها با رهبری آ.اف.د. ممکن است».

حزب «آلترناتیو برای آلمان» که در سال ۲۰۱۳،‌ به عنوان گروهی مخالف اتحادیه اروپا تشکیل شد، به مرور به یک حزب مهاجرستیز تغییر ماهیت داد و با بهره‌ گرفتن از محبوبیت بسیار پایین دولت ائتلافی اولاف شولتز صدر اعظم آلمان، توانست در انتخابات ایالتی یکشنبه، به موفقیت چشمگیری دست یابد.

در این انتخابات حزب سوسیال دموکرات اولاف شولتز نتایجی فاجعه‌بار داشت و در زاکسونی و تورینگن، به ترتیب تنها نزدیک به هفت و شش درصد آرا را کسب کرد.

به نوشته رویترز، نتایج انتخابات روز یکشنبه ضربه سنگینی به ائتلاف حاکم، به صدر اعظمی اولاف شولتز، وارد کرده و این ائتلاف را بیش از پیش متزلزل ساخته است.

بنابر این گزارش، نتایج انتخابات یکشنبه همچنین موجب افزایش فشار بر آقای شولتز برای سخت‌تر کردن سیاست‌های مربوط به پناهجویان و همچنین موضوع حمایت از اوکراین خواهد شد.

شکنندگی ائتلاف حاکم در حالی است که انتخابات سراسری در آلمان قرار است سال آینده برگزار شود.

نتایج اولیه انتخابات یکشنبه

بر اساس نتایج اولیه انتخابات که در دو شبکه تلویزیونی آلمان منتشر شده، در ایالت تورینگن حزب آ.اف.دِ به رهبری بیورن هوکه به ۳۲.۸ درصد آرا دست یافته و حائز اکثریت در پارلمان ایالتی شده است. این حزب در انتخابات قبلی که حدود پنج سال پیش برگزار شد حدود ۲۳ درصد آرا را به دست آورده بود.

«حزب دموکرات مسیحی»، اصلی‌ترین حزب راست میانه، با حدود ۲۳.۸ درصد آرا در انتخابات این ایالت دوم شده است.

همچنین در این ایالت، ائتلاف «ب.اس.و» ۱۵.۵ درصد رای به دست آورده و حزب چپ «لینکه» با سقوطی چشمگیر نسبت به دوره‌های قبل تنها حائز ۱۲.۹ درصد رای شده است.

اما در ایالت زاکسون، حزب دموکرات مسیحی با کسب ۳۱.۵ درصد آرا حائز اکثریت شده و آ.اف.دِ در رقابتی تنگاتگ ۳۰.۴ درصد آرا به دست آورده است.

عدم محبوبیت دولت ائتلافی اولاف شولتز، ادامه اختلاف طبقاتی و کیفیت زندگی در مناطق شرقی و غربی آلمان، افزایش مخالفت‌ها با حمایت بی‌چون و چرای سیاسی و نظامی دولت از اوکراین در جنگ با روسیه، و تشدید مخالفت‌ها با حضور روزافزون پناهجویان در این کشور، باعث افزایش تمایلات افراطی و دست راستی در آلمان، و بالا گرفتن محبوبیت احزابی همچون «آلترناتیو برای آلمان»، به ویژه در شرق این کشور شده است.

نزدیک به دو هفته پیش از انتخابات پارلمانی امروز، حمله مرگبار یک مهاجم سوری ‌با چاقو به حاضران در جشنواره‌ای در شهر زولینگن، بار دیگر به احساسات ضد خارجی در بخش‌هایی از این کشور دامن زد، موضوعی که دولت این کشور را هم از احتمال اوج‌گیری محبوبیت و افزایش آرای حزب مهاجرستیز «آلترناتیو برای آلمان» نگران کرد.

XS
SM
MD
LG