لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۱

واکنش آلمان به انتقادات مسیح علی‌نژاد: روابط با جمهوری اسلامی مثل سابق نیست


مسیح علی‌نژاد (نفر اول از راست) و سیما مرادبیگی،‌ از آسیب‌دیدگان اعتراضات سراسری، در کنار نوربرت روتگن، نماینده پارلمان آلمان
مسیح علی‌نژاد (نفر اول از راست) و سیما مرادبیگی،‌ از آسیب‌دیدگان اعتراضات سراسری، در کنار نوربرت روتگن، نماینده پارلمان آلمان

پس از انتقاد مسیح علی‌نژاد، فعال سیاسی مخالف جمهوری اسلامی، از سیاست آلمان در برابر ایران، وزارت خارجه این کشور می‌گوید روابط با ایران «مثل سابق نیست».

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آلمان روز جمعه ۱۰ آذر در این زمینه گفت: آلمان روشن کرده است که «هیچ روابط معمولی» نمی‌تواند در مناسبات دوجانبه با رژیمی که از خشونت وحشیانه علیه زنان و سایر معترضان شجاع استفاده می‌کند وجود داشته باشد.

او در ادامه گفت برلین در واکنش به اعتراضات سال گذشته در ایران، که به‌دلیل کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ‌ارشاد آغاز شد، بارها سیاست جمهوری اسلامی در برابر معترضان را محکوم کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان تأکید کرد که این کشور تعداد زیادی از مقامات ایرانی را همراه با متحدان خود در اتحادیه اروپا تحریم کرده و «بیش از ۱۰۰ روادید بشردوستانه» را برای مردان و زنان ایرانی به ویژه در معرض تهدید سازماندهی کرده است.

مسیح علی‌نژاد که به برلین سفر کرده است روز ۹ آذر در شبکه‌های اجتماعی خود نوشت که به او گفته‌اند سیاست خارجی آلمان دیدار و مذاکره با جمهوری اسلامی است و هرگونه دیدار علنی با فعالانی که خواستار براندازی حکومت ایران هستند، ممکن است به این خط ‌مشی لطمه بزند.

خانم علی‌نژاد در توئیتی وزارت خارجه آلمان را به «سانسور» متهم و جلسه را ترک کرده است.

او افزوده که همراه با سیما مرادبیگی، از آسیب‌دیدگان اعتراضات «زن زندگی آزادی»، قرار بود درباره نقض حقوق بشر در ایران با مقامات آلمانی گفت‌و‌گو کند و خانم مرادبیگی نیز به عنوان شاهد زنده نقض حقوق بشر در جلسه حضور داشت، اما به علت اظهارات مقامات آلمانی مبنی بر ترجیح بر دیدار خصوصی، علی‌نژاد و مرادبیگی جلسه را ترک کرده‌اند.

ساعتی بعد، در پاسخ به انتقاد و اقدام خانم علی‌نژاد در برابر «اصرار» مقام‌های آلمانی بر محرمانه‌ برگزار شدن دیدار، لوئیزه آمتسبرگ، کمیسر حقوق بشر در وزارت خارجه آلمان، در یک رشته‌توئیت نوشت که طرفین از پیش درباره «محرمانه» برگزار شدن این دیدار «توافق» کرده بودند.

خانم آمتسبرگ نوشت: «منتظر تبادل آرای آزاد و صادقانه با مسیح علی‌نژاد بودم و به همین دلیل او را به وزارت خارجه فدرال دعوت کردم. محرمانه بودن از قبل توافق شده بود. هر دو طرف با این چارچوب برای دیدار ما موافقت کردند.»

آمتسبرگ اضافه کرده که بر اساس تجربه او، «بحث‌های اساسی» در دیدارهای محرمانه مطرح می‌شود و از این که پیش از فرصت دیدار، مسیح علی‌نژاد گفت‌و‌گو را به انتشار محتوای جلسه مشروط کرد، ابراز تأسف کرده است.

در واکنش به این موضوع، غزاله شارمهد، دختر جمشید شارمهد، زندانی آلمانی ـ ایرانی محکوم به اعدام در ایران، نیز در شبکه ایکس نوشت که طی سه سال گذشته به خانواده آن‌ها نیز با طرح همین استدلال گفته شده که گفت‌و‌گوهای پشت پرده «بهتر» است.

با این حال او پرسیده که پس از بیش از سه سال، پنهانکاری چه دستاوردی داشته است؟

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا/پ.م/ک.ر
XS
SM
MD
LG