لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۳

آلمان فروش سلاح به طرف‌های درگیر در جنگ یمن را متوقف کرد


تشدید جنگ در یمن باعث شده که در دو ماه گذشته بیش از ۳۲ هزار نفر از خانه‌های خود بگریزند
تشدید جنگ در یمن باعث شده که در دو ماه گذشته بیش از ۳۲ هزار نفر از خانه‌های خود بگریزند

آلمان اعلام کرد که صادرات اسلحه به کشورهای درگیر جنگ یمن را تایید نخواهد کرد، اقدامی که در وهله نخست ارتش عربستان سعودی را متاثر از خود خواهد ساخت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش خود به مذاکرات میان احزاب متحد آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و سوسیال دموکرات‌ها در هفته گذشته اشاره می‌کند که طرفین به توافق رسیدند صادرات اسلکه به کشورهایی که درگیر این جنگ هستند «بلافاصله» متوقف شود.

در این حال استفان زیبرت، سخنگوی دولت آلمان، روز جمعه ۲۹ دی با اشاره به این مذاکرات در توئیتر نوشت که آلمان در حال حاضر هیچ تصمیمی درباره صادرات اسلحه نمی‌گیرد که در تعارض با نتایج آن مذاکرات مقدماتی باشد.

این گزارش می‌گوید که ساعاتی پیش از توئیت آقای زیبرت، اظهارات برخی مقامات آلمان در جمع خبرنگاران باعث سردرگمی شده بود که گفته بودند آلمان همچنان درخواست‌ها برای صادرات را مورد به مورد به دقت بررسی می‌کند و تعییری در این سیاست ایجاد نشده است.

عربستان سعودی که در جنگ داخلی یمن از دولت عبد ربه منصور هادی در برابر شورشیان حوثی مورد حمایت ایران حمایت می‌کند، از مشتریان اصلی اسلحه‌های آلمانی است.

روز پنج‌شنبه آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرد که تشدید جنگ در سرزمین یمن باعث شده که در دو ماه گذشته بیش از ۳۲ هزار نفر از خانه‌های خود فرار کنند و به دو میلیون یمنی دیگری بپیوندند که در نتیجه جنگ آواره شده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، اعلامیه آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد به فرارسیدن زمستان در یمن و کاهش شدید دما در این کشور اشاره می‌کند که شرایط زندگی را برای آوارگان یمنی که سرپناه مناسبی ندارند به مراتب سخت‌تر کرده است.

به گفته شبیعا منتو سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل، شعله‌ور شدن آتش جنگ در مناطق تجت تصرف شورشیان در صنعا، استان الحدیده در مجاورت دریای سرخ و شهر شبوة‎ در جنوب یمن باعث بی‌خانمانی آنها شده است.

از آغاز حملات نظامی عربستان سعودی و متحدانش به شورشیان حوثی در سال ۲۰۱۵ بیش از ۹ هزار نفر در یمن کشته شده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و فرانسه؛ س.ن/م.ا.
XS
SM
MD
LG