لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۶

احزاب دولت ائتلافی آلمان خواستار قرار دادن حزب‌الله در فهرست گروه‌های تروریستی شدند


در حال حاضر شاخه نظامی گروه حزب الله در فهرست گروههای تروریستی اتحادیه اروپا قرار دارد.
در حال حاضر شاخه نظامی گروه حزب الله در فهرست گروههای تروریستی اتحادیه اروپا قرار دارد.

احزاب شریک در دولت ائتلافی آلمان خواستار ممنوعیت فعالیت گروه حزب الله لبنان شده و می گویند کليت اين گروه باید در فهرست گروههای تروریستی اتحادیه اروپا قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ماتیاس میدلبرگ، سخنگوی حزب دمکرات مسیحی در پارلمان آلمان در یک بیانیه مشترک با حزب سوسیال دمکرات که شریک دولت ائتلافی است روز پنجشنبه ۲۸ آذر این موضوع را برای بحث در پارلمان مطرح کرد.

او در این بیانیه گفت:«نبرد تروریستی حزب الله لبنان که از منابع مالی گوناگون از جمله شبکه های مالی تبهکاری بین المللی حمایت می شود علیه اسرائیل در خاورمیانه غیرقابل قبول است. در راستای مسئولیت ویژه آلمان در قبال اسرائیل ما از دولت می خواهیم که فعالیت های حزب الله را در آلمان ممنوع کند.»

در حال حاضر شاخه نظامی گروه حزب الله در فهرست گروههای تروریستی اتحادیه اروپا قرار دارد ولی فعالیت بخش سیاسی آن که در سالهای اخیر بخشی از دولت لبنان بوده در اروپا ممنوع نیست.

ماتیاس میدلبرگ در بخش دیگری از این بیانیه افزود:«تمایز قایل شدن بین بخش سیاسی و شاخه نظامی باید پایان یابد و کلیت حزب الله باید در فهرست گروههای تروریستی قرار بگیرد. با این اقدام می توان منابع مالی و دارایی های حزب الله در اروپا را در ابعاد گسترده تری مسدود کرد.»

هنوز مشخص نیست که تحت تاثیر مطرح شدن این موضوع در پارلمان آیا دولت آلمان فعالیت حزب الله را ممنوع خواهد کرد یا نه ولی با توجه به حمایت اکثر احزاب مخالف از آن اجرای این سیاست بسیار محتمل است.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان ضمن یادآوری حضور حزب الله در دولت لبنان گفت:«واقعیت های سیاسی لبنان بسیار پیچیده است. ولی این باعث نمی شود که ما از تمام امکانات قانونی موجود در آلمان برای مقابله با فعالیت های مجرمانه و تروریستی حزب الله استفاده نکنیم.»

او افزود:«حزب الله منکر حق موجودیت اسرائیل است، اقدامات خشونت آمیز و تروریستی خود را ادامه داده و در حال افزودن بر تسلیحات موشکی است.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس می افزايد حزب الله بخشی از دولت ائتلافی و موقت به نخست وزیر سعد حریری بود که روز ۲۹ اکتبر در واکنش به اعتراضات ضد دولتی و وخامت اوضاع اقتصادی کشور استعفا داد.

آخرین درگیری مستقیم بین حزب الله لبنان و اسرائیل جنگ یک ماهه در سال ۲۰۰۶ بود که با میانجیگری سازمان ملل متحد و برقراری آتش بس متوقف شد. از آن زمان تاکنون درگیری های کوچک و پراکنده ای بین دو طرف روی داده و آخرین مورد آن شلیک موشک های ضد تانک از سوی حزب الله به خاک اسرائیل در روز اول سپتامبر بود که اسرائیل با شلیک توپخانه به آن پاسخ داد.

حملات حزب الله واکنشی به یک حمله اسرائیل در خاک سوریه بود که طبق ادعای حزب الله به کشته شدن دو نفر از اعضای این گروه منجر شد. قبل از آن نیز دو پهپاد اسرائیلی در مناطق تحت کنترل حزب الله در جنوب لبنان سرنگون شده بود.

دولت اسرائیل می گوید حزب الله اکنون حدود ۱۳۰ هزار موشک و راکت انبار کرده که قادرند هر نقطه ای از خاک اسرائیل را هدف بگیرند. اسرائیل در ماههای اخیر نیز گروه حزب الله را به تلاش برای دستیابی به موشک های هدایت شونده متهم کرده است.

دسامبر سال گذشته اسراييل اعلام کرد شبکه ای از تونل که حزب الله قصد داشته از آنها برای نفوذ و حمله به خاک آن کشوراستفاده کند را شناسايی و نابود کرده است.

حزب الله در مورد اين تونل ها اظهارنظر نکرده ولی نيروهای پاسدار صلح سازمان ملل در منطقه گفتند حزب الله آتش بس سال ۲۰۰۶ را نقض کرده است.

با استفاده از آسوشیتدپرس: ش.ر
XS
SM
MD
LG