لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۱

چند تشکل خواستار حمایت بین‌المللی از گوهر عشقی و خانواده‌های دادخواه شدند


تصویری از گوهر عشقی، مادر دادخواه ستار بهشتی که دوم مهرماه منتشر شد
تصویری از گوهر عشقی، مادر دادخواه ستار بهشتی که دوم مهرماه منتشر شد

چندین تشکل مستقل از جمله انقلاب زنانه دادخواهان ایران، سازمان سراسری حق زن، انجمن بین‌المللی روزنامه‌نگاران مستقل ایران و سازمان حقوق بشر کردستان - کردپا در بیانیه‌ای مشترک خواستار اقدام عملی و فشار بین‌المللی در حمایت از گوهر عشقی، مادر دادخواه ستار بهشتی، مینا سلطانی (دایه مینا) و سایر خانواده‌های دادخواه شدند.

این تشکل‌ها در بیانیه خود که روز دوشنبه دوم مهرماه منتشر شد از همه ایرانیان خارج از کشور و نیز از گروه‌ها و سازمان‌های مدافع حقوق انسانی خواسته‌اند که صدای این اعتراض را در سطح جهانی منعکس کنند، «تا جهان ببیند ایرانیان آزادی‌خواه، هرگز در برابر سرکوب و ظلم و جنایت سکوت نمی‌کنیم».

این بیانیه یک روز پس از آن منتشر شد که گوهر عشقی اعلام کرد قصد دارد برای اعتراض به فشار امنیتی به خانواده‌های دادخواه، از جمله دایه مینا سلطانی در مقابل دفتر سازمان ملل متحد در ایران تحصن کند.

دایه مینا سلطانی مادر شهریار محمدی، از کشته‌شدگان اعتراض‌های ۱۴۰۱ بوکان، از ۲۱ شهریور ماه در ارومیه زندانی شده است.

اتهام‌های دایه‌مینا سلطانی برای فرزندش مشخص نیست اما به گفته اسرین محمدی، دختر دایه مینا که در بیرون از مرزهای ایران به سر می‌برد و به دلایل امنیتی نخواست محل سکونتش فاش شود، احتمال می‌رود که مادرش به خاطر رعایت نکردن حجاب‌ اجباری و همراهی با خانواده‌های دادخواه بازداشت شده باشد.

یک روز پس از انتشار ویدیوی گوهر عشقی، مادر دادخواه ستار بهشتی در شبکه اجتماعی ایکس، و اعلام تصمیم او برای تحصن در مقابل دفتر سازمان ملل متحد در تهران، حساب‌های منسوب به او در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند که از چند ساعت پس از اعلام تصمیم تحصن، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی خانه گوهر عشقی را به محاصره درآورده‌اند و سپس با اعمال کنترل و فشار، روز دوم مهرماه از خروج خانم عشقی از شهرستان رباط کریم جلوگیری کرده‌اند.

در این حساب‌ها در اینستاگرام و شبکه ایکس تصویری از گوهر عشقی منتشر شده، در حالی که روی دستش پانسمان دیده می‌شود.

در این پست نوشته شده است: «از غروب روز گذشته، ماموران حاکمیت سیاه، با استقرار در کوچه‌ها و خیابان‌های اطراف خانه مادر گوهر عشقی، منطقه را محاصره کردند و با قطع کامل ارتباطات تلفنی و موبایل، وی را از هرگونه تماس با جهان بیرون محروم کردند. این فشار روانی شدید، منجر به افت فشار خود مادر می‌شود».

در ادامه نیز نوشته شده که تلاش‌های سحر بهشتی، دختر خانم بهشتی در ابتدا برای تماس با مادرش بی‌نتیجه بوده اما با وساطت یکی از نزدیکان، در نهایت گوهر عشقی تحت کنترل و نظارت نهادهای امنیتی به خانه دخترش منتقل شده است.

گوهر عشقی، فعال مدنی و مادر ستار بهشتی، کارگر منتقد جمهوری اسلامی است که در زندان جمهوری اسلامی بر اثر شکنجه جان خود را از دست داد.

تشکل‌های مستقل در بیانیه‌ خود با اشاره به سرنوشت ستار بهشتی، و اعتراض گوهر عشقی به بازداشت مینا سلطانی، مادر دادخواه شهریای محمدی، خانم عشقی را نماد مقاومت دانسته‌ و تاکید کرده‌اند که او با تصمیم خود در اعلام تحصن، پیامی قاطع به جمهوری اسلامی فرستاده است؛ این که «مقاومت پایان ندارد».

XS
SM
MD
LG