لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۰

افزایش «۴۸ درصدی» انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط گوگل به‌دلیل توسعه هوش مصنوعی


در حالی که گوگل، غول فناوری آمریکا، هدف‌گذاری کرده بود که انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ را به «صفر» برساند، گزارش‌ها نشان می‌دهد که انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط این شرکت ظرف پنج سال گذشته ۴۸ درصد جهش داشته است.

تولید گازهای گلخانه‌ای این شرکت در سال ۲۰۲۳ نیز ۱۳ درصد رشد داشت و به بیش از ۱۴ میلیون تن رسید.

گازهای گلخانه‌ای مهمترین عامل گرمایش زمین است و جامعه جهانی بر اساس «توافق اقلیمی پاریس» که در سال ۲۰۱۶ امضا شد، در تلاش است که با کاهش انتشار آن، نگذارد تا پایان قرن جاری گرمایش زمین بیش از ۱.۵ درجه افزایش یابد.

گوگل روز سه‌شنبه ۱۲ تیرماه اعلام کرد که نه تنها از برنامه «کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به صفر تا سال ۲۰۳۰» عقب مانده، بلکه انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط آن جهش داشته است.

گوگل می‌گوید نیاز روزافزون به برق برای تامین انرژی تجهیزات مرتبط با هوش مصنوعی و پایگاه‌های داده‌ها باعث افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط این شرکت شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است که مصرف برق حوزه مراکز دادهها و فن‌آوری هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۶ به هزار تراوات ساعت برسد که دو برابر سطح سال ۲۰۲۲ است.

چنین حجم عظیمی از انرژی برقی معادل کل مصرف برق ژاپن و ۲.۵ برابر مصرف برق ایران است.

مراکز داده‌ها نقش مهمی در آموزش و اجرای الگوهایی دارند که زیربنای مدل‌های هوش مصنوعی مانند «جمینی گوگل» و «جی‌پی‌تی ۴» هستند.

ناتوانی گوگل به رغم تعهد سفت و سخت آن در سال ۲۰۱۹ برای به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای نگرانی‌ها از تحقق وعده جامعه جهانی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را برانگیخته است.

هوش مصنوعی «اوپن‌ای‌آی»، مورد حمایت مایکروسافت نیز باعث عقب‌افتادگی این شرکت در تحقق اهدافش برای کاهش گازهای گلخانه‌ای شده و این غول فن‌آوری نیز اعلام کرده است که رسیدن به هدف صفر کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای شرکت تا سال ۲۰۳۰، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

با این حال، بیل گیتس، یکی از بنیانگذاران مایکروسافت هفته گذشته ابراز خوشبینی کرد که هوش مصنوعی به مبارزه با بحران آب‌وهوا کمک خواهد کرد؛ چرا که شرکت‌های بزرگ فناوری «به طور جدی» مایل هستند برای استفاده از منابع برق پاک هزینه بیشتری بپردازند.

آمارهای بین‌المللی نیز نشان می‌دهد که شرکت‌های بزرگ فناوری خریداران عمده انرژی‌های تجدیدپذیر (خورشیدی، بادی و غیره) هستند تا به اهداف مبارزه با تغییرات اقلیمی برسند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و روزنامه گاردین/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG