لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۹

آتش‌سوزی در نفتکش یونانی که هدف حمله حوثی‌ها قرار گرفت ادامه دارد


یکی از تصاویری که ماموریت دریایی اتحادیه اروپا روز دوشنبه منتشر کرد
یکی از تصاویری که ماموریت دریایی اتحادیه اروپا روز دوشنبه منتشر کرد

ماموریت دریایی اتحادیه اروپا اعلام کرد آتش‌سوزی در نفتکش یونانی که هفته گذشته در دریای سرخ هدف حملات حوثی‌ها قرار گرفت ادامه دارد و خطر زیست‌محیطی منطقه را تهدید می‌کند.

ماموریت نیروی دریایی اتحادیه اروپا در دریای سرخ، اسپیدس، روز دوشنبه ششم شهریور تصاویری از این نفتکش منتشر کرد که آتش‌‌سوزی در نقاط مختلف آن را نشان می‌داد.

به نوشته اسپیدس، آتش‌سوزی دست‌کم در پنج نقطه از عرشه نفتکش دیده می‌شود که به نظر می‌رسد در نقاط اطراف دریچه‌های مخازن باشند.

نفتکش یونانی سونیون، حامل ۱۵۰ هزار تُن (بیش از یک میلیون بشکه) چهارشنبه گذشته در نزدیکی بندر حدیده هدف حملات متعدد حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی قرار گرفت و دچار آتش‌سوزی شد و دلتا تانکرز، مالک این نفتکش، یک روز بعد خبر داد که خدمه آن به از کشتی انتقال یافتند.

ماموریت دریایی اتحادیه اروپا همچنین گفته است که این نفتکش همچنان در محل قبلی و در آب‌های بین‌المللی متوقف است اما هنوز شواهدی از نشت نفت آن به دریا دیده نمی‌شود.

در روزهای اخیر درباره خطر بزرگ زیست‌محیطی در صورت سرازیر شدن نفت این کشتی به دریای سرخ هشدارهای متعددی داده شده است.

سخنگوی پنتاگون نیز چند روز پیش تاکید کرد که مسئولیت بروز فاجعه زیست‌محیطی با حوثی‌های مورد حمایت ایران خواهد بود و در نهایت «خود آنها باید با این فاجعه دست و پنجه نرم كنند».

ماموریت دریایی اتحادیه اروپا روز دوشنبه هشدار داد که این نفتکش یک خطر قریب‌الوقوع زیست‌محیطی و همچنین تهدیدی برای ناوبری دریایی است و کشتی‌های عبوری از این منطقه باید احتیاط کنند.

حوثی‌های یمن مسئولیت حمله به این نفتکش را برعهده گرفته و ویدئویی از شلیک به سوی آن را منتشر کرده است؛ خبرگزاری رویترز صحت این ویدئو را تایید کرده است.

این سومین کشتی شرکت یونانی دلتا تانکرز است که در اوت، ماه جاری میلادی، در دریای سرخ هدف حمله قرار گرفت. می‌گیرد؛ دو کشتی دیگر دلتا بلو و دلتا آتلانتیکا بودند.

شورشیان حوثی با ادعای حمایت از فلسطینیان غزه طی ماه‌های گذشته ده‌ها حمله به کشتی‌های عبوری از آب‌های منطقه انجام داده‌اند.

این حملات تاکنون منجر به غرق شدن دو کشتی و مرگ سه خدمه شده است.

روز دوشنبه نیز عملیات تجارت دریایی بریتانیا اعلام کرد پیامی از یک کشتی تجاری در آب‌های جنوب المخا مبنی بر نزدیک شدن یک قایق بدون سرنشین به همراه دو قایق کوچک به آن دریافت کرده است.

حملات موشکی و پهپادی حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی باعث اختلال شدید در تردد در دریای سرخ شده که حدود ۱۲ درصد تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد.

در همین حال روز دوشنبه به دنبال تشدید تنش میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل، قیمت نفت حدود دو درصد افزایش پیدا کرد و بهای هر بشکه نفت شاخص برنت دریای شمال برای تحویل در ماه اکتبر به حدود ۸۱ دلار رسید.

XS
SM
MD
LG