لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۳

پنتاگون حوثی‌ها را مسئول فاجعه زیست‌محیطی در دریای سرخ دانست


نفتکش سونیون، تحت مدیریت شرکت یونانی دلتا تانکرز
نفتکش سونیون، تحت مدیریت شرکت یونانی دلتا تانکرز

همزمان با هشدارها درباره خطر نشت نفت از نفتکشی که در دریای سرخ هدف حمله حوثی‌ها قرار گرفت، پنتاگون حوثی‌های مورد حمایت ایران را مسئول ایجاد فاجعه زیست‌محیطی دانست.

سابرینا سینگ، از سخنگویان وزارت دفاع آمریکا، شامگاه پنجشنبه اول شهریور گفت محموله این نفتکش می‌تواند به دریای سرخ بریزد و یک فاجعه زیست‌محیطی ایجاد کند که در نهایت «خودشان باید با آن دست و پنجه نرم كنند».

خانم سینگ افزود: حوثی‌ها می‌گویند که این حملات را برای کمک به مردم غزه انجام می‌دهند، اما نمی‌دانم چطور این کار به کسی در غزه کمک می‌کند».

به گفته سخنگوی پنتاگون، این نفتکش با پرچم یونان تردد می‌کرد و خدمه آن از روسیه و فیلیپین بودند.

نفتکش «سونیون» حامل حدود یک میلیون بشکه نفت روز چهارشنبه در نزدیکی بندر حدیده هدف حملات متعدد حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی قرار گرفت و دچار آتش‌سوزی و از کار افتادن موتور شد.

آسپیدس [سپر]، ماموریت نیروی دریایی اتحادیه اروپا در دریای سرخ، روز پنجشنبه اعلام کرد که خدمه این نفتکش به بیرون منتقل شدند و در حال حاضر ۱۵۰ هزار تُن نفت این نفتکش یک خطر زیست‌محیطی و همچنین خطی برای تردد دریایی است.

حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی مسئولیت حمله به این نفتکش را برعهده گرفته‌اند.

حملات حوثی‌ها به ده‌ها کشتی عبوری از آب‌های منطقه از نیمه آبان سال گذشته، یک ماه پس از آغاز جنگ غزه، تاکنون ادامه داشته است و آنها در این مدت دست‌کم دو کشتی را به طور کامل غرق کرده، سه ملوان را کشته، یک کشتی را ربوده و به دو کشتی دیگر به شدت آسیب زده‌اند.

ائتلافی به رهبری ایالات متحده در حال مقابله با این حملات و تامین امنیت برای کشتیرانی بین‌المللی است.

XS
SM
MD
LG