لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

«درخواست آمریکا» برای رای‌گیری شورای امنیت درباره قطعنامه حملات شیمیایی در سوریه


نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد
نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد

دیپلمات ها می گویند، آمریکا خواستار رای گیری شورای امنیت درباره قطعنامه پیشنهادی واشینگتن درباره حملات شیمیایی درسوریه در روز سه شنبه است.

به گزارش رویترز ، سفرای آمریکا و روسیه در نشست روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحدجنگ لفظی شدیدی داشتند.

دیپلمات های گفته اند، پس از پایان جلسه علنی و در نشست غیر علنی شورای امنیت، سفیر آمریکا در سازمان ملل خواستار رای گیری قطعنامه پیشنهادی درباره حملات شیمیایی در سوریه در روز سه شنبه شده است.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد دوشنبه ۲۰ فروردین در نشست علنی شورای امنیت روسیه و ایران را به حمایت و تجهیز بشار اسد در قتل شهروندان سوری، متهم کرد. این در حالی است که واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل می گوید، حمله شیمیایی به دوما در نزدیکی دمشق نمایشی است.

گزارش های حاکی است در حملات شیمیایی روز شنبه در دوما در غوطه شرقی ده ها نفر از جمله کودکان کشته شدند.

در همین زمینه شورای امنیت نشستی را برای بررسی حملات شیمیایی در سوریه برگزار کرد.

به گزارش «ان بی سی» نیوز نیکی هیلی که در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره حمله شیمیایی به «دوما» صحبت می کرد، اظهار داشت: هیولایی عامل این حملات است که هیچ وجدانی ندارد. حکومت روسیه دستانش به خون کودکان سوری آغشته است و دیگر از دیدن عکس های قربانیان خود؛ بچه های آغشته به خون احساس شرمساری نمی کند.

سفیر آمریکا اضافه کرد: ما نباید نقش روسیه و ایران را در توانمند کردن و تجهیز حکومت بشار اسد برای کشتار ویرانگر نادیده بگیریم. مشاوران نظامی روسیه در پایگاه های سوریه حضور دارند، نیروهای ایرانی ایران در آنجا حضور دارند و در عرصه عملیاتی کارهای کثیف را انجام می دهند.

خانم هیلی تصریح کرد: هیچ دولت متمدنی با حکومت قاتل بشار اسد همکاری نمی کند.

سفیر آمریکا تصریح کرده است: ما دیگر (در مرحله ای) فراتر از نشان دادن عکس کودکان کشته شده هستیم. ما فراتر از (مرحله) بیدار کردن وجدان آنها هستیم. ما اکنون در برهه ای هستیم که جهان می بایست اجرای عدالت را ببیند. این لحظه در تاریخ ثبت خواهد شد که آیا شورای امنیت وظایف خود را اجرا خواهد کرد یا در دفاع از مردم سوریه کاملا ناکام خواهد بود، در هر دو صورت ایالات متحده به (این حمله) پاسخ خواهد داد.

این در حالی است که اسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل حمله شیمیایی حکومت بشار اسد به دوما را رد کرده است.

سفیر روسیه همچنین نسبت به پیامدهای «ناگوار» هرگونه واکنش نظامی به حمله شیمیایی در سوریه هشدار داده است.

ایران نیز پیشتر حمله شیمیایی توسط حکومت بشار اسد به دوما را رد کرده بود.

در همین زمینه، دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا با اشاره به حمله شیمیایی اخیر در سوریه گفت، حکومت بشار اسد بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد و همه اقدام‌ها از جمله اقدام نظامی در حال بررسی است و به زودی و شاید در ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده، «تصمیمات مهمی» در مورد سوریه اعلام می‌شود.

دونالد ترامپ همچنین روز گذشته درتوییتر خود نوشته بود: «رئیس‌جمهور پوتین، روسیه و ایران مسئول حمایت از اسد حیوان هستند. آنها هزینه سنگینی پرداخت خواهند کرد. فورا راه را برای کمک‌های درمانی و راستی‌آزمایی باز کنید. فاجعه انسانی دیگری بدون هیچ دلیلی.

دوما در سال ۲۰۱۳ نیز صحنه یک حمله شیمیایی بود که محکومیت گسترده دولت بشار اسد را به دلیل کشته شدن صدها تن به دنبال داشت.

بعد از این حمله بود که حکومت سوریه با فشار ایالات متحده و میانجی‌گیری روسیه پذیرفت تا سلاح‌های شیمیایی خود را نابود کند. با این حال از آن زمان تا کنون حملات شیمیایی به غیرنظامیان در چند نوبت دیگر تکرار شده است.

جنگ داخلی در سوریه تاکنون صدها هزار کشته و میلیون ها آواره برجای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG