لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۴

محمود عباس: حماس اداره غزه را به تشکیلات خودگران واگذار کند


محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی گفته است تا جنبش حماس به آشتی متعهد نشود و حکومت در باریکه غزه را واگذار نکند، حکومت او به کاهش بودجه برای باریکه غزه ادامه می‌دهد.

به گزارش رسانه‌های فلسطینی، آقای عباس، رهبر جنبش فتح و تشکیلات خودگردان، شنبه چهاردهم مرداد در رام‌الله، مقر سیاسی حکومت فلسطینی در کرانه باختری سخن می‌گفت.

محمود عباس افزود، «به روشنی» به سران حماس گفته است که «اگر به ابتکار سیاسی برای پایان دادن اختلافات پاسخ ندهند، همچنان از بودجه نوار غزه کم می‌شود».

آقای عباس خطاب به حماس گفت، «منتظر پاسخ‌تان به طرح خاتمه اختلافات و ایجاد وحدت هستیم».

طرح ارائه شده برای حل نزاع حدودا یازده ساله میان جنبش‌های فتح و حماس، با نام «نداء القدس» از سوی شماری از شخصیت‌های فلسطینی ساکن شرق بیت‌المقدس ارائه شده، و آقای عباس و جنبش فتح از آن حمایت کرده‌اند.

رئیس تشکیلات فلسطینی گفت: «بدون باریکه غزه نمی‌توان استقلال کشور فلسطین را عملی کرد و با وجود یک کشور فلسطینی اما بدون غزه نیز مخالفت می‌کنیم».

به گفته محمود عباس، تا غزه زیر دولت یکپارچه فلسطینی قرار نگیرد، «حیف است که پول‌های خود را در آنجا هزینه کنیم».

حکومت خودگردانی بودجه ادارات غزه و همچنین نیازهای اساسی غزه را تامین می‌کند. اما از مدتی پیش پول کمتری به اسرائیل بابت جریان برق به سوی غزه می‌پردازد.

در نتیجه کاهش پول پرداختی از سوی حکومت فلسطینی به دولت اسرائیل برای برق غزه، در هفته‌های اخیر نقاط مختلف نوار غزه با وجود گرمای شدید تابستان، با قطعی مکرر برق روبه‌رو بوده یا تنها سه یا چهار ساعت در شبانه روز برق دارند.

همچنین به گزارش رسانه‌های فلسطینی، تشکیلات خودگردان شمار زیادی از کارمندان و معلمان نوار غزه را مشمول بازنشستگی زودتر از موعد کرده تا حقوق کمتری به آنها بپردازد.

حماس در سال ۲۰۰۷ در جریان درگیر‌ های مسلحانه با بیش از یکصد کشته، نیروهای جنبش رقیب فتح و تشکیلات خودگردان فلسطینی را از غزه بیرون راند.

دولت حماس تا چندی پیش اداره غزه را در دست داشت اما با وجود آشتی ظاهری و منحل شدن دولت حماس، این جنبش همچنان به طور عملی حکومت غزه را در دست دارد.

رامی حمدالله نخست وزیر تشکیلات فلسطینی به تازگی گفت، با وجود انحلال دولت حماس، این جنبش یک شورای اداری را مانند یک «دولت در سایه» برای اداره غزه تشکیل داده و حاضر به واگذاری اداره امور غزه به حکومت خودگردانی نیست.

واکنش حماس به عباس، همزمان با دیدار هیئت حماس از تهران

حماس سخنان روز شنبه محمود عباس را «ستیزه‌جویانه» و «تهدید به تحریم‌های بیشتر علیه ساکنان غزه» نامید.

حماس در بیانیه خود نوشته است، ابو مازن (محمود عباس) ساکنان غزه را در فشار می‌گذارد و علنا مردم این منطقه را تهدید به تحریم و محاصره می‌کند.

حماس مدعی شده است که محمود عباس «شریک اسرائیل در محاصره غزه» از جمله برای «شکست مقاومت» شده است.

تشدید اختلافات میان حکومت فلسطینی و حماس در حالی است که هیئت ارشدی از سوی حماس به ایران سفر کرده است.

هیئت حماس به ریاست عزت الرشق و نیز با عضویت اسامه حمدان و صالح العروری از جمعه در ایران به‌سر می‌برد.

دلیل رسمی سفر هیئت حماس به ایران، مشارکت در آیین تحلیف دومین دوره ریاست جمهوری حسن روحانی بود، که شنبه چهاردهم مرداد در مجلس شورای اسلامی در تهران برگزار شد.

جمهوری اسلامی ایران در حالی هیئت رسمی حماس را به این آیین دعوت کرد که از آغاز جنگ داخلی سوریه، به‌دلیل خودداری حماس از کمک به حکومت بشار اسد، مناسبات سردی با حماس داشت.

اما در میانه تشدید بحران میان حکومت فلسطینی با حماس، خبر رسیده است که ملک عبدالله دوم پادشاه اردن دوشنبه شانزدهم مرداد برای دیدار با محمود عباس به رام‌الله سفر می‌کند.

سفر پادشاه اردن به کرانه باختری کم‌سابقه است. رسانه‌های منطقه این سفر را که بعد از پنج سال انجام می‌شود، ابراز حمایت از محمود عباس، بعد از درگیری‌های یک ماه اخیر میان فلسطینیان و اسرائیل بر سر تدابیر امنیتی در مسجد الاقصی توصیف کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG