لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۷

گزارش‌هایی از مفاد پیش‌نویس توافق احتمالی میان اسرائیل و حماس همزمان با سفر بلینکن به منطقه


هم‌زمان با سفر وزیر خارجه آمریکا به اسرائیل، رسانه‌های اسرائیل و خبرگزاری رویترز، جزئیاتی از پیش‌نویس توافق احتمالی میان اسرائیل و گروه حماس منتشر کرده‌اند.

گروه افراطی حماس توسط آمریکا، اتحادیه اروپا و شمار دیگری از کشورها یک سازمان تروریستی اعلام شده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که حماس بر «پایان جنگ» تأکید کرده، ولی اسرائیل چنین پیشنهادی را «قابل قبول» ندانسته است.

بر اساس گزارش‌هایی که رسانه‌های اسرائیل و رویترز منتشر کرده‌اند، حماس موافقت کرده در «سه مرحله» که هر گام آن ۴۵ روز طول بکشد، سلسله اقداماتی را انجام بدهد.

بر اساس پیشنهاد این گروه، هدف نهایی از مرحله سوم باید «توقف کامل جنگ و بیرون رفتن تمامی نظامیان اسرائیل از باریکه غزه باشد».

بر اساس گزارش «اختصاصی» رویترز در روز ۱۸ بهمن، حماس ابراز آمادگی کرده که در گام نخست حدود ۱۰ تا ۱۲ زن اسرائیلی باقی‌مانده در اسارت این گروه را به همراه مردان جوان زیر ۱۹ سال و سایر مردان سالمند و بیمار اسرائیلی «آزاد کند».

به گزارش رویترز، حماس برای آزاد کردن گروه نخست از گروگان‌های اسرائیل که حدود ۳۵ تا ۴۵ تن ارزیابی شده‌اند، خواهان «فروکش کردن عملیات جنگی اسرائیل، خروج ارتش این کشور از مراکز جمعیتی در شهرهای غزه، آزادی زنان و نوجوانان فلسطینی از زندان‌های اسرائیل و امکان ازسرگیری فعالیت در بیمارستان‌ها و اردوگاه‌های این باریکه» شده است.

شبکه الجزیره وابسته به قطر نیز گزارش داده که حماس برای مرحله نخست همچنین بر لزوم ورود «روزانه ۵۰۰ کامیون کمک و سوخت به غزه و آغاز ساخت و ساز برای ۶۰ هزار خانه موقت و ۲۰۰ هزار چادر برای زندگی» اصرار دارد.

گزارش رویترز حاکی است در گام دوم حماس «تمامی دیگر مردان اسرائیلی را که چه در سن سربازی باشند چه نه»، آزاد خواهد کرد اما برای این اقدام، «آزادی شمار معینی زندانی امنیتی فلسطینی» را از زندان‌های اسرائیل درخواست کرده است.

هم زمان رسانه‌های اسرائیل نوشتند این گروه بر آزادی نیروهای «یگان نخبه» خود در شاخه نظامی حماس نیز اصرار دارد؛ افرادی که در حمله روز ۱۵ مهر به اسرائیل دخیل بوده و اسرائیل آن‌ها را چه در روز حمله و چه بعداً در غزه شناسایی و زندانی کرد.

گزارش رسانه‌های اسرائیل حاکی از درخواست حماس برای آزادی «یک هزار و ۵۰۰ زندانی فلسطینی در مرحله دوم» است. حماس گفته که این خودِ گروه باید زندانیان فلسطینی را از میان فهرست زندانیان در زندان‌های اسرائیل انتخاب کند و نه اسرائیل.

گام سوم پیشنهادی حماس، توافق برای تحویل اجساد اسرائیلی‌های کشته شده در برابر دریافت جسد صدها فلسطینی است که در دست اسرائیل است.

سخنگوی ارتش اسرائیل تأیید کرده که جسد ۳۲ گروگان کشته شده اسرائیلی در دست حماس است. مقامات نظامی اسرائیل به نیویورک تایمز گفته‌ بودند که احتمال کشته شدن ۲۰ تن دیگر از گروگان‌ها را نیز بررسی می‌کنند. در آن صورت از میان ۱۳۶ گروگان اسرائیلی ممکن است در بهترین حالت، ۷۸ تن هنوز زنده باشند.

تنظیم توافق احتمالی تازه بین اسرائیل و حماس در پی دیدار رئیس موساد، رئیس سی‌آی‌ای، نخست‌وزیر قطر و رئیس سازمان اطلاعات و امنیت مصر در روز هشتم بهمن در پاریس به جریان افتاد.

پاسخ حماس به چارچوب ارائه شده در پاریس ۹ روز طول کشید.

روزنامه وال استریت جورنال دلیل آن را اختلافات عمیق میان رهبران حماس در خارج با سران داخلی این گروه که در تونل‌ها پنهان شده‌اند، دانست.

وزیر دفاع اسرائیل نیز براساس اطلاعات کشورش، بروز شکاف میان سران حماس با رهبران داخلی این گروه را تأیید کرد.

به نوشته یدیعوت آحرونوت، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، سه‌شنبه شب پس از دریافت پاسخ گروه حماس که از سوی نمایندگان موساد به اسرائیل انتقال یافت، با داوید برنئا، رئیس موساد، دیدار و رایزنی کرد.

گزارش رسانه‌های اسرائیل حاکی است که نشست‌های کابینه جنگ این کشور و رایزنی‌ها در سطوح بالای مقامات ذیربط، حول پیشنهادات ارائه شده، روز چهارشنبه ادامه یافته است.

با این حال، شبکه کان و یدیعوت آحرونوت به نقل از مقامات دولت اسرائیل نوشته‌اند که توافق پیشنهادی از نظر اسرائیل «قابل قبول نیست».

منابع ارشد اسرائیلی به رسانه‌های کشورشان گفتند آزادی یک هزار و ۵۰۰ زندانی فلسطینی شامل ۵۰۰ «تروریست‌ که مرتکب جرایم سنگین شده» و در دادگاه‌های اسرائیل به حبس ابد محکوم شده‌اند، توقف کامل جنگ و دادن امکان به حماس برای احیا و ادامه حکومت خود در غزه، با اهداف اصلی که اسرائیل از جنگ تعیین کرده بود، مغایرت دارد.

نخست‌وزیر اسرائیل این هفته در چند حضور علنی و همچنین در نشست دولت خود سیاستش را «دستیابی به پیروزی قطعی» در جنگ و تحقق اهداف تعیین شده، از طریق سازوکار نظامی نامید.

بنیامین نتانیاهو در برابر فشار سنگین خانواده‌ گروگان‌ها گفته است به «هر قیمتی» تن به توافق نخواهد داد. اما اقدامات اعتراضی این خانواده‌ها جامعه اسرائیل را تحت تأثیر عمیق قرار داده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، سه‌شنبه شب درخواست‌های حماس را «زیاده‌روی» دانست ولی بر ادامه مأموریت وزیر خارجه آمریکا در منطقه تأکید کرد.

آنتونی بلینکن در پنجمین مأموریت خود به منطقه از بعد از شروع جنگ غزه، پس از مذاکرات با سران عربستان، مصر و قطر، بامداد چهارشنبه وارد اسرائیل شد تا با رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و وزیران کابینه جنگ گفت‌وگو کند.

ورود آقای بلینکن با آغاز ماه پنجم از جنگ اسرائیل و حماس مقارن شد.

عملیات جنگی ارتش اسرائیل روز چهارشنبه کماکان بر بخش خان یونس متمرکز بود و به گفته منابع فلسطینی، پیشروی‌هایی نیز از سوی ارتش اسرائیل به سوی الرفح در جنوبی‌ترین بخش باریکه مشاهده شده است.

با استفاده از رویترز، یدیعوت آحرونوت، هآآرتص و شبکه کان/ف.ر/ب.ب
XS
SM
MD
LG