لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۴

خواهر اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در اسرائیل بازداشت شد


Israel Palestinians
Israel Palestinians

پلیس اسرائیل اعلام کرد یکی از خواهران اسماعیل هنیه را که شهروند اسرائیل است، در خانه خود در یک شهر جنوبی اسرائیل بازداشت کرده است.

پلیس افزود خواهر ۵۷ ساله اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، به عنوان «مظنون» به ارتباط با ترور و «تحریک به ترور» مورد بازجویی قرار می‌گیرد.

پلیس دوشنبه ۱۳ فروردین خانم هنیه را برای تمدید قرار بازداشت به برابر دادگاه شهر جنوبی بئرشبع برد.

به گفته پلیس، در تفتیش خانه خواهر اسماعیل هنیه «شواهدی که او را به ارتکاب جرایم وخیم امنیتی» مرتبط می‌کند، به دست آمده است.

خواهر اسماعیل هنیه در پی ازدواج با یک مرد عرب شهروند اسرائیل از تابعیت اسرائیل برخوردار شده و از سال‌ها پیش در شهرک «تل شوا» در نزدیکی بئرشبع زندگی می‌کرد.

به گزار ش رسانه‌های اسرائیل، اسماعیل هنیه یک خواهر دیگر نیز با تابعیت اسرائیلی دارد که آن نیز به دلیل ازدواج او با یک مرد عرب دارای شهروندی اسرائیل است.

اسماعیل هنیه که سال‌ها رهبر داخلی حماس بود، از زمان احراز پست ریاست دفتر سیاسی این گروه افراطی، در دوحه در قطر زندگی می‌کند. شماری از بستگان نزدیک هنیه در جریان بمباران‌های جنگ شش ماه اخیر کشته شده‌اند.

اسماعیل هنیه در روزهای اخیر برای دیدار با رهبری جمهوری اسلامی ایران و نیز هماهنگی با گروه جهاد اسلامی فلسطین که سران آن نیز از سوی جمهوری اسلامی ایران به تهران دعوت شده بودند، در ایران بود.

رخنه پهپاد اعزامی از عراق به آسمان اسرائیل

در این میان، شبه‌نظامیان شیعی در عراق اعلام کردند به یک «هدف حیاتی» در خاک اسرائیل حمله کرده‌اند.

این گروه متحد جمهوری اسلامی ایران دلیل حمله را «مخالفت با اشغالگری» و نشانی از «حمایت از مردم غزه» نامید.

ارتش اسرائیل یکشنبه شب گفته بود یک پهپاد از بخش شرقی وارد حریم هوایی آسمان بندر ایلات شده و با اصابت به سایبان در بخش بیرونی یک ساختمان «خسارت جزیی» وارد کرده ولی آسیب جانی به بار نیامد.

به گزارش شبکه کان، ارتش اسرائیل این امر را بررسی می‌کند که چرا سامانه هشدار هوایی رخنه این پهپاد از عراق تا ورود به آسمان اسرائیل را شناسایی نکرده و نسبت به آن هشدار نداده نبود.

روزنامه هاآرتص نوشت قطعات پهپاد به روی یک سایبان در پایگاه نیروی دریایی در بندر ایلات اصابت کرده بود.

دیدار مجازی مقامات اسرائیلی و آمریکایی با محوریت رفح

مقامات اسرائیلی و آمریکایی اعلام کردند هیئت‌هایی از دو کشور دوشنبه در یک دیدار مجازی موضوع عملیات احتمالی اسرائیل در بخش رفح در جنوب غزه را بررسی می‌کنند.

دیدار آنلاین تیم‌های اسرائیلی و آمریکایی پیش از ملاقات احتمالی رو در روی آنان در ادامه این هفته در واشینگتن انجام می‌شود.

با وجود مخالفت‌های شدید دولت آمریکا با عملیات احتمالی اسرائیل در رفح، نخست‌وزیر اسرائیل یکشنبه شب در یک نشست خبری در اورشلیم گفت عملیات به طور قطع و یقین انجام خواهد شد و دلیل تأخیر در آن، نه اختلاف با آمریکا یا ماه رمضان، بلکه لزوم برنامه‎‌ریزی‌های نظامی جهت عملی کردن این طرح است.

آقای نتانیاهو گفت ارتش طرح تخلیه فلسطینیان پناه گرفته در رفح را تهیه کرده و در زمان مناسب اجرایی خواهد شد.

نخست‌وزیر اسرائیل تأکید کرد که انهدام آخرین گردان‌های شبه‌نظامی حماس در رفح برای تضمین پیروزی اسرائیل در جنگ جاری یک ضرورت است.

با این حال، بنیامین نتانیاهو به تاریخ آغاز عملیات زمینی در رفح برای جلوگیری از «دادن رهنمود به تروریست‌های حماس» خودداری کرد.

معلوم نیست دولت آمریکا در صورت آغاز عملیات زمینی ارتش اسرائیل در رفح چه موضعی خواهد گرفت.

دولت جو بایدن هفته گذشته با رد خواسته اسرائیل در وتوی قطعنامه آتش‌بس، مسیر تصویب آن در شورای امنیت سازمان ملل را هموار کرد.

تأکید نخست‎‌وزیر اسرائیل ضمن حمایت فرماندهان ارتش برای عملیات زمینی در رفح در شرایطی است که مذاکرات غیرمستقیم میان اسرائیل و گروه حماس، با میانجی‌گری مصر، قطر و آمریکا از آغاز این هفته در قاهره در جریان است اما هنوز معلوم نیست پیشرفتی داشته یا نه.

در این میان، رسانه‌های فلسطینی دوشنبه گزارش دادند نیروهای ارتش اسرائیل در حالی پس از دو هفته عملیات در بیمارستان شفا این مجتمع درمانی در غزه را ترک کردند که ویرانی گسترده‌ و صدها جسد در محل به جای مانده است.

مسئولان درمانی در غزه گفتند تمام بخش‌های بیمارستان دستخوش سطح گسترده‎‌ای از انهدام شده و باید به کلی ویران و ساختمان‌های جدیدی به روی ویرانه‌ها برپا شود.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، دوشنبه ساعاتی پس از بیانیه ارتش در خصوص خاتمه عملیات دو هفته‌ای در بیمارستان شفا، اقدامات صورت گرفته از سوی نظامیان را «موفقیت‌آمیز» نامید و از ضربه زدن به «صدها تروریست» پناه گرفته در این مرکز درمانی سخن گفت.

وزارت بهداشت در غزه که زیر کنترل حماس است، دوشنبه در یکصد و هفتاد و هشتمین روز از جنگ گزارش داد با کشته شدن ۶۳ نفر دیگر در یک شبانه‌روز، تعداد تلفات در غزه از آغاز جنگ به ۳۲ هزار و ۸۴۵ تن و شمار زخمی‌ها به ۷۵ هزار و ۳۹۲ تن افزایش یافته است.

ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد که در یک شبانه روز هشت تن از نیروهایش در غزه زخمی شدند.

روز یکشنبه یک سرباز اسرائیلی در بخش جنوبی غزه کشته شده و شمار تلفات سربازان اسرائیلی از آغاز ورود زمینی ارتش این کشور به غزه به ۲۵۶ تن رسیده بود. در مجموع از روز اول حمله حماس به خاک اسرائیل ۶۰۰ سرباز و نیروی امنیتی و انتظامی اسرائیلی کشته شده‌اند.

با استفاده از: رویترز، خبرگزاری فرانسه، هاآرتص، یدیعوت آحرونوت؛ ف.ر/ع.م
XS
SM
MD
LG