لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۰

کامالا هریس بار دیگر خواستار پایان جنگ در غزه شد


کامالا هریسُ معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری، بار دیگر خواستار پایان دادن به جنگ میان گروه افراطی حماس و اسرائیل شد.

خانم هریس روز سه‌شنبه ۲۷ شهریورماه در انجمن ملی روزنامه‌نگاران سیاه‌پوست خواستار برقراری آتش‌بس در غزه، اجرای راه‌حل دوکشوری شد و بر اهمیت ثبات در خاورمیانه به نحوی که حکومت ایران قدرتمند نشود، تاکید کرد.

همزمان با این اظهارات، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، عازم مصر شد تا با مقامات این کشور درباره راه‌های دستیابی به آتش‌بس پایدار در غزه، تبادل گروگان‌ها و برقراری امنیت در منطقه گفتگو کند .

این اولین بار پس از آغاز جنگ غزه است که آقای بلینکن علی‌رغم سفر به منطقه از اسرائیل بازدید نمی‌کند.

خانم هریس در سخنرانی خود در فیلادلفیا همچنین تصریج کرد که اسرائیل پس از پایان درگیری‌ها در غزه نباید بار دیگر اراضی فلسطینی را به اشغال در آورد.

این سخنان در حالی از سوی نامزد حزب دموکرات مطرح می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده و نامزد حزب جمهوری‌خواه، روز ۲۱ شهریورماه در مناظره با کامالا هریس او را متهم کرد که از اسرائيل متنفر است و در صورتی که او به پیروزی برسد این کشور طی دو سال نابود خواهد شد.

ترامپ همچنین با بیان این ادعا که هریس از مردم عرب نیز متنفر است اضافه کرد که با ریاست‌جمهوری احتمالی هریس اوضاع در خاورمیانه از این هم بدتر خواهد شد.

در پاسخ، کامالا هریس تأکید کرد که ترامپ دروغ می‌گوید و او همیشه معتقد به حمایت از اسرائيل بوده است و خود را نسبت به آن متعهد می‌داند.

او ضمن اشاره به این‌که اسرائيل حق دفاع از خود را دارد، افزود که از آغاز جنگ کنونی در غزه فلسطینیان بی‌گناه زیادی هم کشته شده‌اند که در بین آن‌ها کودکان و مادران فراوانی هم بوده‌اند. هریس همچنین تأکید کرد که این جنگ باید پایان یابد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در پاسخ به سؤال سه روزنامه‌نگار درباره جنگ کنونی غزه گفت: «ما به وضوح تاکید کرده‌ایم که این آتش‌بس باید به نفع همه در منطقه صورت بگیرد.»

در ماه‌های گذشته تلاش‌های ایالات متحده به همراه مصر و قطر برای میانجی‌گری در حل مناقشه میان اسرائیل و گروه حماس با شکست روه‌برو شده است.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد روز دوشنبه ۲۶ شهریورماه در اظهاراتی «غیر معمول» از شیوه عملکرد اسرائیل در جنگ غزه انتقاد کرد.

همزمان، مجمع عمومی سازمان ملل قرار است این هفته پیش‌نویس قطعنامه «پایان اشغالگری فلسطین» را به رأی‌گیری بگذارد.

وزارت بهداشت غزه که تحت تسلط گروه افراطی حماس است اعلام کرد که از ۱۵ مهرماه گذشته تاکنون حداقل ۴۱ هزار و ۲۵۲ نفر در حملات اسرائیل به نوار غزه کشته و بیش از ۹۵ هزار نفر زخمی شده‌اند.

روز سه‌شنبه وزارت بهداشت غزه با انتشار فهرستی هویت ۳۴ هزار و ۳۴۴ فلسطینی کشته شده در این جنگ را شناسایی کرد. این فهرست شامل اسامی، سن، جنسیت و شماره شناسنامه بیش از ۸۰ درصد از فلسطینی‌های کشته شده در جنگ کنونی می‌شود.

بر پایه آماری که اسرائیل منتشر کرده است در حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل که آمریکا و اتحادیه اروپا آن را یک گروه تروریستی می‌دانند ۱۲۰۰ نفر که اکثراً غیرنظامی بودند، کشته و حدود ۲۵۰ نفر گروگان گرفته شدند.

XS
SM
MD
LG