لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۸

فرمانده یکی از یگان‌های حزب‌الله در جنوب لبنان کشته شد


تصویری که حزب‌الله لبنان از محمد نعمه ناصر منتشر کرده است
تصویری که حزب‌الله لبنان از محمد نعمه ناصر منتشر کرده است

رسانه‌های بین‌المللی از کشته‌شدن یک فرمانده میدانی ارشد گروه حزب‌الله لبنان در حمله پهپادی ارتش اسرائیل در خارج از شهر صور در جنوب لبنان خبر دادند.

دو منبع امنیتی روز چهارشنبه ۱۳ تیرماه به خبرگزاری رویترز گفتند که این فرمانده مسئولیت عملیات این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی در امتداد مرزهای لبنان با اسرائیل را بر عهده داشته است.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از یک منبع نزدیک به حزب‌الله، کشته شدن یکی از فرماندهان میدانی این گروه را تأیید کرده است.

کزارش‌های دیگر حاکی از آن است که فرد کشته‌شده محمد نعمه ناصر ملقب به «ابو نعمه» از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان بوده و محمد غسان خشاب، یکی از اعضای این گروه، نیز همراه او کشته شده است.

محمد نعمه ناصر دومین فرمانده ارشد حزب‌الله است که طی حدود سه هفته گذشته، در حمله هوایی اسرائیل کشته می‌شود.

او متولد سال ۱۹۵۶ میلادی در شهرک حداثا در جنوب لبنان بوده و فرماندهی «یگان عزیز» در حزب‌الله را بر عهده داشت.

این یگان، یکی از سه یگان حزب‌الله در منطقه جنوب لبنان است که مسئولیت عملیات حزب‌الله در بخش شرقی جنوب لبنان تا منطقه بقاع غربی را بر عهده دارد.

او در جنگ علیه مخالفان حکومت بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه نیز شرکت داشت.

محمد نعمه ناصر از فرماندهان میدانی حزب‌الله است که به لحاظ رتبه، هم‌سان «طالب سامی طالب» دیگر فرمانده ارشد حزب‌الله است که کشته شدنش در روز ۲۳ خرداد به تشدید حملات حزب‌الله به اسرائیل انجامید.

حزب‌الله پس از کشته شدن طالب عبدالله، ملقب به ابوطالب، یکی از بلندپایه‌ترین فرماندهان خود در حمله اسرائیل به خانه‌ای در شهرک جویا، حملات خود به اسرائیل را ظاهراً برای انتقام‌جویی افزایش داده است.

حزب‌الله لبنان هنوز در مورد کشته‌شدن این فرمانده به دست ارتش اسرائیل اعلام موضع نکرده است.

اسرائیل نیز دربارهٔ این حمله هیچ اظهار نظر فوری نکرده است.

از آغاز جنگ غزه تاکنون، اسرائیل تقریباً به‌طور روزانه با حزب‌الله لبنان در نواحی مرزی دو کشور تبادل آتش داشته است. حزب‌الله اعلام کرده که تا مادامی که جنگ غزه به پایان نرسیده باشد، حملات خود را به اسرائیل ادامه خواهد داد.

این در حالی است که نیویورک تایمز گزارش داد، آموس هوکشتاین، فرستاده آمریکا در امور لبنان، قصد دارد روز چهارشنبه با مقامات فرانسوی در پاریس دیدار کند تا دربارهٔ راه‌های خنثی کردن درگیری‌های فرامرزی بین حزب‌الله و ارتش اسرائیل گفتگو کند.

آقای هوکشتاین قرار است که با ژان ایو لودریان فرستاده ویژه امانوئل مکرون برای لبنان، دیدار کند.

آقای ایو لودریان ماه گذشته میلادی برای کاهش تنش به اسرائیل و لبنان سفر کرده بود.

در هفته‌های اخیر نگرانی از یک جنگ تمام عیار بین اسرائیل و حزب‌الله تشدید شده و آمریکا پیشتر در خصوص نوع واکنش احتمالی ایران در صورت وقوع چنین جنگی ابراز نگران کرده است.

طی هشت ماه درگیری اسرائیل و حزب‌الله لبنان که به موازات جنگ غزه جریان دارد، بیش از ۴۰۰ نفر در لبنان، از جمله ۷۰ غیرنظامی، کشته شده‌اند. اسرائیل نیز تاکنون ۲۶ کشته داده است که ۱۰ نفر آنها غیرنظامی بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG