لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۸

هاشم صفی‌الدین، یکی از گزینه‌های جدی دبیرکلی حزب‌الله لبنان، کیست؟


حزب‌الله در سال ۱۹۹۴ هاشم صفی‌الدین را از حوزه علمیه قم فراخواند تا به لبنان بازگردد و مسئولیت‌های سیاسی و نظامی در این گروه را بر عهده بگیرد
حزب‌الله در سال ۱۹۹۴ هاشم صفی‌الدین را از حوزه علمیه قم فراخواند تا به لبنان بازگردد و مسئولیت‌های سیاسی و نظامی در این گروه را بر عهده بگیرد

هاشم صفی‌الدین که از گزینه‌های جدی جانشینی حسن نصرالله و دبیر کلی حزب‌الله لبنان است، سال‌ها از فرماندهان سیاسی و نظامی این گروه بوده؛ گروهی که از سوی جمهوری اسلامی حمایت و از سوی آمریکا، تروریستی شناخته می‌شود.

هاشم صفی‌الدین در سال ۱۹۶۴ در شهرک «دیرقانون النهر»، در جنوب لبنان،‌ در یکی از خانواده‌های سرشناس شیعی به دنیا آمد. او پسر خاله حسن نصرالله است و علاوه بر این رابطه خویشاوندی، با دبیرکل سابق حزب‌الله هم شباهت ظاهری دارد.

خانواده صفی‌الدین از خانواده‌های شناخته شده در عرصه‌های سیاسی و دینی هستند و شخصیت‌های متعدد مذهبی در لبنان از این خانواده سر برآورده‌اند. از برجسته‌ترین شخصیت‌های سیاسی این خانواده، می‌توان از محمد صفی‌الدین، نماینده سرشناس پارلمان لبنان،‌ در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ نام برد.

هاشم صفی‌الدین در دهه ۱۹۸۰ در حوزه‌های دینی نجف و قم تحصیل کرد. او در سال ۱۹۸۳ با دختر محمدعلی الامین، عضو مجلس اعلای شیعیان لبنان، ازدواج کرد.

در سال ۲۰۲۰ میلادی، پسر او به نام رضا با دختر قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، ازدواج کرد؛ ازدواج این دو چند ماه پس از کشته شدن قاسم سلیمانی در حمله پهپادی آمریکا به خودروی حامل او در محوطه فرودگاه بغداد پایتخت عراق صورت گرفت.

برادر او، عبدالله صفی‌الدین، نیز نماینده حزب‌الله در ایران است؛ فردی که به اتهام قاچاق مواد مخدر و پولشویی برای حزب‌الله از سوی ایالات متحده آمریکا تحریم شده است.

تجربه سیاسی و نظامی

حزب‌الله در سال ۱۹۹۴ هاشم صفی‌الدین را از حوزه علمیه قم فراخواند تا به لبنان بازگردد و مسئولیت‌های سیاسی و نظامی در این گروه را بر عهده بگیرد.

او یکی از سه نفری بود که توسط عماد مغنیه، فرمانده نظامی اسبق حزب‌الله، به شکلی ویژه آموزش داده شده بود. عماد مغنیه در فوریه ۲۰۰۸ در عملیاتی که به اسرائیل نسبت داده شد، در پی انفجار خودرویش در دمشق، پایتخت سوریه، کشته شد.

دو نفر دیگری که تحت آموزش ویژه عماد مغنیه قرار داشتند شامل حسن نصرالله، دبیرکل پیشین حزب‌الله، و نبیل قاووق، نایب رئیس شورای اجرایی حزب‌الله بودند که روز شنبه در حملات اسرائیل به حومه جنوبی بیروت کشته شد.

هاشم صفی‌الدین در سال ۱۹۹۸ ریاست شورای اجرایی حزب‌الله، نهادی که بیشتر به دولت حزب‌الله شباهت دارد، را برعهده گرفت. این گونه بود که صفی‌الدین مسئول اجرای سیاست‌های داخلی حزب‌الله، توسعه تشکیلات داخلی این گروه و نظارت بر موسسه‌ها، دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایش در داخل و خارج به ویژه در کشورهای عربی،‌ آفریقا و آمریکای لاتین شد.

هاشم صفی‌الدین در این سمت عملا به مرد شماره دو حزب‌الله، پس از حسن نصر‌الله، تبدیل شد. او علاوه بر فعالیت در شاخه سیاسی حزب‌الله، در شاخه نظامی این گروه نیز فعالیت می‌کند.

ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۷ نام هاشم صفی‌الدین را در فهرست «تروریسم» قرار داد و او در سال ۲۰۱۸ نیز از سوی واشینگتن تحریم شد.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین نیز نام هاشم صفی‌الدین را در کنار شمار دیگری از مسئولان حزب‌الله در فهرست تروریستی خود قرار داده‌اند.

سمت‌های هاشم صفی‌الدین در حزب‌الله
  • ریاست منطقه بیروت در گروه حزب‌الله در سال ۱۹۹۴
  • ریاست شورای مقاومت در سال ۱۹۹۵ که مسئولیت مدیریت فعالیت‌های نظامی این گروه را بر عهده دارد
  • عضویت در شورای مرکزی حزب‌الله در سال ۱۹۹۸
  • ریاست شورای اجرایی حزب‌الله در سال ۱۹۹۸
  • ریاست شورای جهادی، عالی‌ترین هیئت در تشکیلات نظامی حزب‌الله
  • فرماندهی نظامی منطقه جنوب در نوامبر سال ۲۰۱۰

XS
SM
MD
LG