لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۴

آمریکا از تحولات هنگ‌کنگ «عمیقا ابراز نگرانی» کرد


خشونت‌ها در روز سه‌شنبه همچنان ادامه پیدا کرده‌است؛ در حالی‌که اعتراضات عمدتا محدود به روزهای آخر هفته بود.
خشونت‌ها در روز سه‌شنبه همچنان ادامه پیدا کرده‌است؛ در حالی‌که اعتراضات عمدتا محدود به روزهای آخر هفته بود.

ایالات متحده با ابراز «نگرانی عمیق» از تحولات و خشونت‌های فزاینده در هنگ‌کنگ «از هر دو طرف» خواسته تا مسیر کاهش تنش‌ها را در پیش گیرند.

دولت دونالد ترامپ روز ۲۰ آبان ماه ضمن آن‌که «استفاده از قوای مرگبار و بی‌دلیل» در تازه‌ترین رخدادها را محکوم کرده، هم از نیروهای پلیس و هم از معترضان غیرنظامی خواسته مسیری را در پیش گیرند که از تنش‌ها بکاهد».

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در عین حال از پکن خواسته به تعهداتش در قبال هنگ‌کنگ و «خودمختاری‌‌های زیادی که در اختیار دارد» احترام بگذارد.

شبه‌جزیره هنگ‌کنگ در جنوب سرزمین اصلی چین تحت سازوکاری با‌عنوان «یک کشور و دو سیستم» اداره می‌شود؛ در حالی‌که عملا یک کشور مستقل نیست، اما از سیستم قضائی، انتظامی، مالی و اقتصادی متفاوت و تا حدود زیادی آزادتر از چین برخوردار است.

اما معترضانی که اکنون ماه‌هاست پی‌در‌پی در خیابان‌ها تجمع می‌کنند، بزرگ‌ترین اعتراضات تاریخ معاصر این منطقه و مهم‌ترین چالش سیاسی داخلی جمهوری خلق چین در سال‌های گذشته را رقم زده‌اند، می‌گویند این استقلال رو به زوال است.

اعتراضات به زد و خورد و تعقیب و گریز مستمر انجامیده است
اعتراضات به زد و خورد و تعقیب و گریز مستمر انجامیده است

روز دوشنبه پلیس هنگ‌کنگ از فاصله نزدیک به یک معترض غیرمسلح شلیک کرد. شلیک گلوله مستقیم به معترضان در هنگ‌کنگ امری بسیار نادر است، اما در روند فزاینده خشونت‌ها در هفته‌های گذشته به نگرانی‌ها دامن زده‌است.

خانم اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، می‌گوید «ما خشونت‌ها را در هر دو طرف محکوم می‌کنیم و هم‌دردی خود را با قربانیان، فرای گرایش‌های سیاسی‌شان اعلام می‌کنیم».

دولت آمریکا در عین حال از اداره‌کنندگان منطقه هنگ‌کنگ خواسته تا رو به مذاکره با شهروندان بیاورند و «تلاش‌ به حل نگرانی‌هایی که اعتراضات را شکل داده بکنند».

واشینگتن در عین حال از معترضان نیز خواسته «به تلاش‌ها برای انجام گفت‌وگو واکنش نشان دهند».

این بیانیه در حالی منتشر شده که روز سه‌شبنه اعتراضات خشونت‌بار ادامه داشته و نیروهای پلیس دست به پرتاب گاز اشک‌آور در یک مجتمع دانشگاهی زده‌اند.

علاوه بر فردی که روز گذشته هدف گلوله قرار گرفته و در وضعیت وخیمی قرار دارد، فرد دیگری که در جریان اعتراضات آتش گرفته بود نیز در شرایط وخیم در بیمارستان بستری‌ست.

تا کنون یک نفر به‌طور مستقیم به‌دلیل جراحت‌های ناشی از روند اعتراضات، به‌دلیل سقوط از بلندی، جان خود را از دست داده‌است.

خبرگزاری فرانسه، رویترز/ت
XS
SM
MD
LG