لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۰

توافق موقت بازیگران هالیوود با استودیوهای فیلم‌سازی برای پایان دادن به اعتصاب


در پی این توافق، بازیگران هالیوود در گوشه‌وکنار شهر لس آنجلس جشن گرفتند
در پی این توافق، بازیگران هالیوود در گوشه‌وکنار شهر لس آنجلس جشن گرفتند

بازیگران هالیوود روز پنجشنبه ۱۸ آبان برای پایان دادن به اعتصاب چهار ماهه خود به یک توافق موقت با استودیوهای فیلمسازی رسیدند.

اتحادیه بازیگران اعلام کرد که کمیته مذاکرات آن‌ها به اتفاق آرا پیشنهاد والت دیزنی، نتفلیکس و سایر شرکت‌های بزرگ فیلمسازی را پذیرفته و به این ترتیب پس از ۱۱۸ روز به اعتصاب پایان می‌دهد.

اتحادیه بازیگران افزود این توافق سه ساله که ارزش مالی آن بیش از یک میلیارد دلار است شامل افزایش دستمزد پایه و یک پاداش جدید است که شرکت‌های پخش اینترنتی پرداخت خواهند کرد.

یک محور دیگر این توافق، حفاظت از مشاغل بازیگران در برابر استفاده بدون مجوز تصویر خلق‌شده توسط فناوری هوش مصنوعی است.

این موضوع هم برای بازیگران و هم نویسندگان هالیوود که آن‌ها نیز در ماه‌های گذشته اعتصاب کرده بودند اهمیت ویژه‌ای دارد. نگرانی آن‌ها این بود که استودیوهای فیلمسازی با استفاده از هوش مصنوعی بتوانند مضامین تصویری و نوشتاری خلق کنند که در عمل جایگزین کار بازیگران و نویسندگان خواهد شد.

اتحادیه بازیگران سینما و فدراسیون هنرمندان تلویزیون و رادیو آمریکا (SAG-AFTRA) در بیانیه‌ای خطاب به اعضای خود گفتند: «ما به توافقی رسیده‌ایم که به اعضای اتحادیه‌ها در تمامی رده‌ها امکان خواهد داد فعالیت حرفه‌ای پایداری داشته باشند.»

فرن درشر، بازیگر آمریکایی که به خاطر بازی در مجموعه تلویزیونی «پرستار بچه» به شهرت رسید در اینستاگرام نوشت: «موفق شدیم. توافقی بالای یک میلیارد دلار!»

با پایان اعتصاب بازیگران، استودیوهای فیلمسازی هالیوود پس از حدود پنج ماه می‌توانند ظرفیت کامل تولید خود را به کار بگیرند.

در پی انتشار این خبر، بازیگران هالیوود در گوشه‌وکنار شهر لس آنجلس جشن گرفتند. در یکی از این اجتماعات گروهی از بازیگران با دست‌های مشت‌کرده شعار می‌دادند: «وقتی مبارزه کنیم پیروز می‌شویم.»

هیئت رئیسه اتحادیه بازیگران سینما و فدراسیون هنرمندان تلویزیون و رادیو روز جمعه این توافق را بررسی خواهد کرد. رای‌گیری تمامی اعضای اتحادیه برای تصویب نهایی آن در هفته‌های آینده انجام می‌شود.

با انتشار این خبر ارزش سهام استودیوهای بزرگ فیلمسازی افزایش یافت. ارزش سهام والت دیزنی ۴.۵ درصد، سهام برادران وارنر ۲.۵ درصد و سهام پارامونت ۲.۷ درصد بالا رفت.

اتحادیه تولیدکنندگان سینما و تلویزیون که به نیابت از استودیو‌های فیلمسازی مذاکرات را انجام داده، گفت این توافق «الگوی جدیدی» است که به اتحادیه بازیگران «بزرگترین قرارداد برای برخورداری از منافع هر قرارداد» در طول تاریخ را ارائه داده است.

خبر احتمال توافق بین دو طرف از روز چهارشنبه در هالیوود پخش شد و به بازیگران اعتصابی که چهار ماه به جای بازی در برابر دوربین در اجتماعات اعتراضی در برابر دفاتر شرکت‌های بزرگ فیلمسازی در نیویورک و لس‌آنجلس شرکت کرده‌ بودند امیدواری داد.

نگرانی و عاملی اصلی اعتصاب بازیگران مثل فلیمنامه‌نویسان سینما و تلویزیون این است که از زمان تسلط بیشتر شرکت‌های پخش اینترنیتی (استریمینگ) بر بازار محصولات سینمایی و تلویزیونی، دستمزد بازیگران این محصولات کاهش یافته و بسیاری از آن‌ها با این سطح از حقوق نمی‌توانند زندگی کنند.

سطح دستمزد در محصولاتی که برای شبکه‌های استریمینگ تولید می‌شود بسیار کمتر از دوران طلایی مجموعه‌های تلویزیونی متعارف است.

نگرانی دیگر بازیگران، پیشرفت سریع هوش مصنوعی است که به استودیوهای فیلمسازی امکان می‌دهد به سادگی ظاهر آن‌ها را بدون اجازه بازیگر تغییر داده و یا بازیگران را با تصاویری که دیجیتالی خلق شده است جایگزین کنند.

در طول اعتصاب بازیگران که بخش اعظم آن‌ها بازیگران کمتر شناخته‌شده هستند و دستمزد کمی دریافت می‌کنند، تعدادی از چهره‌های سرشناس و پردرآمد سينما مثل جورج کلونی نیز از این اعتصاب حمایت کردند.

یک شرکت مشاوره مالی تخمین می‌زند که در طول اعتصاب چهار ماهه بازیگران، ایالت کالیفرنیا حدود شش میلیارد دلار از تولید خود را از دست داده است.

از سوی دیگر، با کاهش تولید محصولات سینمایی و تلویزیونی، درآمد سایر دست اندرکاران صنعت سینما نظیر طراحان صحنه، طراحان لباس و متخصصان صداوتصویر نیز در چهار ماه اخیر کاهش یافته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG