لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۵

دادگاه انقلاب حسین شنبه‌زاده را به ۱۲ سال زندان محکوم کرد


حسین شنبه‌زاده ۱۵ خرداد امسال بازداشت شده بود
حسین شنبه‌زاده ۱۵ خرداد امسال بازداشت شده بود

امیر رئیسیان، وکیل حسین شنبه‌زاده، مترجم، ویراستار و فعال شبکه‌‌های اجتماعی از ابلاغ حکم دادگاه انقلاب برای موکلش خبرداد و گفت او در مجموع به ۱۲ سال حبس محکوم شده که پنج سال آن به عنوان «مجازات اشد» قابل اجراست.

او روز شنبه دهم شهریور ماه در گفت‌وگو با «شبکه شرق» درباره جزئیات این حکم گفت: دادگاه بدوی، آقای شنبه‌زاده را، به اتهام «فعالیت تبلیغی به نفع رژیم اشغالگر قدس» به پنج سال، به اتهام «توهین به مقدسات» به چهار سال و به اتهام «نشر اکاذیب و تشویش اذهام عمومی» به دو سال حبس و پرداخت ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم کرده است.

به گفته این وکیل دادگستری حسین شنبه‌زاده همچنین بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» نیز به یک سال حبس تعزیری محکوم شده که از مجموع این ۱۲ سال پنج سال آن قابل اجراست.

آقای رئیسیان اما گفته که یکی از ایرادات وکلا به این پرونده آن است که اتهام فعالیت تبلیغی به نفع اسرائیل «رکن مادی مشخصی ندارد و در پرونده متهم صرفا به چت‌های او در حوزه خصوصی اشاره شده است».

او همچنین گفته که دادگاه، انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی را با عنوان «توهین به مقدسات» در نظر گرفته است و در حکم ذکر شده که «حمایت حسین شنبه‌زاده از دیگر محکومان امنیتی در کنار «سیاه‌نمایی» علیه وضع موجود، استفاده از هشتگ "نه به اعدام"، حمایت از کشف حجاب، ابراز شادمانی از کشته شدن ابراهیم رئیسی و ایجاد جو رسانه‌ای علیه انتخابات از دیگر مصادیق اتهامات او» به شمار می‌آید.

به گفته این وکیل دادگستری قرار است پس از مشورت با حسین شبنه‌زاده درباره اعتراض به حکم صادر شده تصمیم‌گیری شود.

امیر رئیسیان، ۱۷ مردادماه در شبکه ایکس، خبر داده بود که دادگاه رسیدگی به اتهامات آقای شنبه‌زاده در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار شده و کیفرخواستی هم علیه او به اتهام‌ توهین به مقدسات، توهین به روح‌الله خمینی و علی خامنه‌ای و اتهام‌هایی چون «نشر اکاذیب، فعالیت تبلیغی علیه نظام و فعالیت تبلیغی به نفع رژیم صهیونیستی» صادر شده است.

حسین شنبه‌زاده، که در شبکه‌های اجتماعی کاربر شناخته‌شده‌ای بود سه‌شنبه ۱۵ خرداد در اردبیل بازداشت شد و حساب کاربری او در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نیز بلافاصله از دسترس خارج شد.

پیش از بازداشت، حساب کاربری علی خامنه‌ای در شبکه ایکس تصویری از عکس یادگاری او و اعضای تیم ملی والیبال دانش‌آموزی منتشر کرده بود که جمله همراه با این تصویر، نقطه نداشت.

حسین شنبه‌زاده در واکنش، بدون استفاده از هیچ کلمه‌ای، تنها یک نقطه زیر این تصویر گذاشت.

دادستان اردبیل پس از دستگیری آقای شنبه‌زاده اتهامات او را «ارتباط با افسران رده بالای موساد»، «اهانت به مقدسات» و «تلاش برای خروج از کشور» اعلام کرد اما هیچ شواهد و مدرکی در این زمینه ارائه نکرد.

پس از آن، خانواده آقای شنبه‌زاده درباره ادعاها و اتهامات علیه حسین ابراز نگرانی کردند و در بیانه‌ای گفتند: «ادعاها و اتهامات قبلی علیه حسین شنبه‌زاده در حالی تکرار و سنگین‌تر می‌شوند که حسین همچنان از هیچ یک از حقوق اولیه یک «زندانی» برخوردار نیست».

شمار زیادی از کاربران پس از بازداشت حسین شنبه‌زاده با بازنشر تصویر نوشته رهبر جمهوری اسلامی و نقطه‌ای که آقای شنبه‌زاده زیر آن گذاشته بود نوشتند که حاکمیت حتی از یک «نقطه» هم می‌ترسد و از واژه «ربودن» برای بازداشت آقای شنبه‌زاده استفاده کردند.

حسین شنبه‌زاده در سال ۱۳۹۸ نیز به‌دلیل فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و اتهام «توهین به مقدسات و رهبر جمهوری اسلامی»، محاکمه و به حبس محکوم شده بود.

با استفاده از گزارش‌های شرق، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ س.ب/ ع.م
XS
SM
MD
LG