لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۵

خبرگزاری رسمی ایران از صدور «حکم جلب قضایی» برای کشتی آمریکایی خبر داد


تصویر ناو ایرانی که ناوگان دریایی آمریکا منتشر کرده است
تصویر ناو ایرانی که ناوگان دریایی آمریکا منتشر کرده است

یک روز بعد از انتشار خبری درباره تلاش «ناکام» جمهوری اسلامی برای توقیف دو نفتکش، خبرگزاری رسمی ایران از صدور حکم جلب برای یکی از آنها خبر داد.

خبرگزاری ایرنا روز پنج‌شنبه، ‌۱۵ تیرماه، مدعی شد که حکم جلب قضایی برای نفتکش ریچموند وویِجر به خاطر برخورد با یک شناور ایرانی صادر شده است.

اما ادعای برخورد نفتکش آمریکایی متعلق به شرکت شِوران و اخطار ناو نیروی دریایی در حالی است که روز گذشته جمهوری اسلامی گزارش ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در رابطه با تلاش نافرجام برای توقیف دو نفتکش را از اساس رد کرده بود.

خبرگزاری دولتی ایرنا در ادامه ادعای خود از قول سازمان بنادر و دریانوردی کشور نوشته است که نفتکش ریچموند وویجر با پرچم باهاما پس از برخورد با شناور ایرانی، «بدون توجه به قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی و هشدارها و اخطارهای ناو نیروی دریایی ارتش با تغییر مسیر خود، وارد آب‌های عمان و متواری شد».

این گزارش می‌افزاید که در نتیجه برخورد یاد شده شناور ایرانی دچار آب‌گرفتگی شده و پنج خدمه آن دچار مصدومیت شدید شدند.

روز چهارشنبه، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از تیم هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، گزارش داده بود، نیروهای ایرانی تلاش کرده‌اند دو نفتکش تجاری را که به «شکل قانونی در آب‌های بین‌المللی» در حرکت بودند، توقیف کنند.

بر اساس این گزارش، شناورهای دریایی ایران بعد از آن‌که نیروی دریایی آمریکا به سیگنال اضطراری یک نفتکش پاسخ داد، عقب‌نشینی کردند و دو کشتی تجاری به راه خود ادامه دادند.

تیم هاوکینز گفت، شلیک ایرانی‌ها به نفتکش دوم باعث خسارت جانی یا آسیب جدی نشده است. شرکت شوران نیز اعلام کرده است که نفتکش تحت مالکیت او به همراه خدمه‌ها سالم هستند.

ناوگان پنجم آمریکا ساعتی بعد در روز چهارشنبه ویدئویی از شلیک از طرف یک ناو ایرانی به سوی نفتکش حامل نفت سعودی منتشر کرد.

آسوشیتدپرس روز چهارشنبه به نقل از شرکت آمبرِی که خدماتی در زمینه اطلاعات دریایی و دریانوردی ارائه می‌دهد، نوشته بود، نفتکش دوم متعلق به مالکی یونانی و با پرچم باهاما حامل نفت خامی است که از امارات متحده عربی به مقصد سنگاپور انتقال می‌یابد.

نیروی دریایی آمریکا می‌گوید، ایران در دو سال اخیر نزدیک به ۲۰ کشتی تجاری با پرچم‌های بین‌المللی را مورد آزار و اذیت، حمله یا توقیف قرار داده و چنین اقداماتی «تهدیدی آشکار برای امنیت دریایی منطقه و اقتصاد جهانی» است.

مقامات جمهوری اسلامی بارها با طرح اتهاماتی نظیر «برخورد با تاسیسات دریایی یا شناورها»، «آلوده کردن محیط زیست» و غیره چندین نفتکش خارجی را توقیف کرده و بعد از دریافت امتیازات از کشورهای خارجی، از جمله رفع توقیف نفتکش‌های ایرانی در آب‌های بین‌المللی، آنها را آزاد کرده‌اند.

سازمان های بین‌المللی دریایی در هفته‌های اخیر نسبت به تهدید کشتی های تجاری در خلیج فارس از جمله تنگه هرمز هشدار داده بودند.

در یکی از جدیدترین اقدامات ایران، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی روز هفتم اردیبهشت نفتکش ادونتج سوئیت را با این ادعا که به یک لنج ایرانی برخورد کرده توقیف کرد. این نفتکش با پرچم جزایر مارشال در دریای عمان در حال تردد بود.

شش روز پس از آن نیز سپاه پاسداران نفتکش نیووِی را که با پرچم پاناما حرکت می‌کرد، در آب‌های آزاد تنگه هرمز توقیف و دلیل این اقدام را «شکایت شاکی و دستور مقام قضایی» عنوان کرد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، ایرنا، توئیتر و رادیوفردا/ د. خ./ ب. ب.
XS
SM
MD
LG