لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۳

مجارستان از تشکیل یک ائتلاف جدید از راست افراطی در پارلمان اتحادیه اروپا خبر داد


ویکتور اوربان، نخست‌وزیر ملی‌گرای مجارستان که با اتحادیه اروپا زاویه دارد، اما اکنون به طور موقت رئیس این اتحادیه است
ویکتور اوربان، نخست‌وزیر ملی‌گرای مجارستان که با اتحادیه اروپا زاویه دارد، اما اکنون به طور موقت رئیس این اتحادیه است

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر ملی‌گرای مجارستان، یک روز پیش از این‌که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده بگیرد، از تشکیل یک ائتلاف پارلمانی جدید از راست افراطی در اتحادیه اروپا خبر داد.

آقای اوربان روز یک‌شنبه، دهم تیر، خبر داد که همراه با حزب راست افراطی اتریش و آندری بابیش، نخست‌وزیر دست راستی و سابق جمهوری چک، یک ائتلاف پارلمانی جدید در اتحادیه اروپا تشکیل خواهد داد.

اوربان که کشورش روز دوشنبه،‌۱۱ تیرماه، به طور رسمی ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده می‌گیرد، مدت‌هاست که از «برج عاج‌نشینان بروکسل» انتقاد می‌کند و اخیراً بروکسل را به «دامن زدن به جنگ در اوکراین» متهم کرده است.

مجارستان متعهد شده است که از دوره ریاست خود بر اتحادیه اروپا برای پیشبرد شعار «عظمت را به اروپا برگردان» استفاده خواهد کرد. این شعار، انعکاس شعار مشابهی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا سال‌هاست در سخنرانی‌های خود بیان می‌کند.

روز یک‌شنبه در یک نشست مطبوعاتی مشترک، ویکتور اوربان به همراه هربرت کیکل، رهبر حزب آزادی اتریش، و آندری بابیش، رهبر حزب «آنو» در جمهوری چک، تشکیل ائتلاف جدید «میهن‌پرستان برای اروپا» را اعلام کردند.

این سه سیاستمدار، با وعده ایجاد «دوران جدید»، آن چه را «مرام‌نامه میهن‌پرستانه» نامیدند امضا کردند و وعده دادند که به جای «جنگ، مهاجرت و رکود»، برای اتحادیه اروپا «صلح، امنیت و توسعه» به ارمغان خواهند آورد.

با وجود این،‌ به گزارش خبرگزاری‌ها، دیپلمات‌ها نگران این هستند که مجارستان در ریاست دوره‌ای شش‌ماهه خود بر اتحادیه اروپا دورانی پرتنش را رقم بزند زیرا رهبر ملی‌گرای این کشور از زمان بازگشت به قدرت در سال ۲۰۱۰، دائماً با بروکسل اختلاف داشته است.

آقای اوربان که ۱۴ سال است رهبری مجارستان، یکی از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا و عضو پیمان نظامی ناتو را در دست دارد، روابطی نزدیک با احزاب راست افراطی در سراسر جهان را شکل داده، با روسیه و چین مناسبات خاص دارد و رهبری اتحادیه اروپا در بروکسل و آمریکا را نیز دشمن خود می‌داند.

نخست‌وزیر مجارستان تنها رهبر اتحادیه اروپا است که علی‌رغم حمله مسکو به اوکراین روابط نزدیک خود با مسکو را حفظ کرده است.

ویکتور اوربان تحریم‌ها علیه روسیه را نیز به شدت مورد انتقاد قرار داده و با پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا مخالفت می‌کند.

حکومت آقای اوربان در صحنه داخلی مجارستان در معرض اتهام فساد اداری و فساد نزدیکان خود او نیز هست، امری که او و دولتش آن را رد می‌کنند. او همچنین در سال‌های اخیر رفته‌رفته از استقلال قوه قضاییه و رسانه‌ها کاسته است.

خبر تشکیل این ائتلاف جدید دست راستی در اتحادیه اروپا در روزی منتشر شد که حزب راست افراطی «اجتماع ملی» نیز در مرحله نخست انتخابات پارلمانی فرانسه در صدر احزاب سیاسی این کشور قرار گرفت.

با استفاده از خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG