لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۴

اعتصاب غذای وریشه مرادی، زندانی سیاسی، در اعتراض به بلاتکلیفی پرونده خود


به گزارش رسانه‌های حقوق بشری وریشه مرادی، زندانی سیاسی که به بغی متهم شده است، در اعتراض بلاتکلیفی پرونده خود دست به اعتصاب غذا زد.

به نوشته وبسایت‌های هرانا و هه‌نگاو، خانم مرادی اعتصاب غذای خود را از روز پنجشنبه ۱۹ مهرماه آغاز کرده و دلایل آن را اعتراض به تداوم بازداشت خود، محرومیت ملاقات با وکیل و خانواده، و همچنین افزایش احکام اعدام در ایران اعلام کرده است.

اعتصاب غذای این زندانی سیاسی همزمان با روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام صورت گرفته است.

خانم مرادی مردادماه ۱۴۰۲ در حومه سنندج بازداشت شد و بهمن همان سال از سوی دادگاه انقلاب تهران بابت اتهام «بغی» تفهیم اتهام شد.

اولین جلسه دادگاه او ۲۷ خرداد سال جاری در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، بابت اتهاماتی از جمله بغی و عضویت در یکی از گروه های اپوزیسیون مخالف برگزار شد.

جلسه دوم دادگاه او پس از ماه‌ها تعویق سرانجام ۱۴ مهرماه برگزار شد و او پس از آن در وضعیت بلاتکلیفی است.

در قوانین جمهوری اسلامی اتهام «بَغی» به معنای «قیام مسلحانه علیه نظام» تعریف شده است و می‌تواند حکم اعدام را برای متهم در پی داشته باشد.

ماه گذشته کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل در مورد افزایش چشمگیر تعداد اعدام‌ها در ایران هشدار دادند و خواستار توقف فوری این احکام شدند.

بنابر اعلام این کارشناسان، تعداد اعدام‌ها در ایران طی ماه اوت نسبت به ماه قبل از آن بیش از دو برابر شد و به دست‌کم ۹۳ نفر رسید.


XS
SM
MD
LG