لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۱

پسرِ جو بایدن در دادگاه؛ از ماجرای خرید کلت و اعتیاد او چه می‌دانیم؟


هانتر بایدن و همسرش ملیسا در محوطۀ دادگاه فدرال، ۶ ژوئن ۲۰۲۴
هانتر بایدن و همسرش ملیسا در محوطۀ دادگاه فدرال، ۶ ژوئن ۲۰۲۴

دردسرهای هانتر بایدن برای پدرش تمامی ندارد و حالا تنها پسر زندۀ رئیس‌جمهور آمریکا درگیر پرونده تازه‌ای شده که در آن متهم است به این‌که برای خرید اسلحه اطلاعات نادرست به فروشنده داده است.

روز سه‌شنبه و چهارشنبۀ این هفته ادامۀ جلسات این دادگاه برگزار شد و دادستان‌ها اتهامات هانتر بایدن ۵۴ساله را مطرح کردند.

هانتر بایدن کیست؟

هانتر تنها پسر زندۀ رئیس‌جمهور آمریکا و تنها بازماندۀ یک سانحۀ رانندگی است که سال ۱۹۷۲ به جان باختن نیلیا هانتر بایدن، همسر اول جو بایدن، و همچنین نائومی دختر یک سالۀ آن‌ها انجامید. در آن حادثه علاوه بر هانتر، دیگر پسر او با نام بو هم در ماشین حضور داشت اما هر دو جان سالم به در بردند. با این حال بو در سال ۲۰۱۵ در ۴۶ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان مغز جان باخت.

هانتر پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکدۀ حقوق دانشگاه ییل کار خود را به‌عنوان یک وکیل آغاز کرد. او دو بار ازدواج کرده که از پیوند نخست سه دختر از همسرش کاتلین بوهل دارد. همسر دوم و کنونی او ملیسا کوهن است که این زوج یک پسر دارند.

به‌گفتۀ آقای بایدن، بعد از مرگ برادرش در سال ۲۰۱۵ سوءمصرف مواد مخدر او شدت می‌گیرد و درگیر اعتیاد می‌شود. با این حال او می‌گوید از سال ۲۰۱۹ دیگر مصرف مواد مخدر را ترک کرده و حالا کاملاً سالم است.

اتهامات واردشده به او چیست؟

هانتر بایدن متهم است که در سال ۲۰۱۸ از یک فروشگاه فروش اسلحه یک کلت کبرا خریداری کرده اما در فرایند خرید اطلاعات نادرستی به فروشنده اعلام کرده است. دادستان‌ها می‌گویند او وقتی برای خرید این اسلحه به فروشگاهی در ایالات دلوور مراجعه کرده در پرسش‌های موجود فرم خرید پاسخ درستی نداده و به‌غلط ادعا کرده که از مواد مخدر استفاده نمی‌کند. این در حالی است که گفته می‌شود او در آن زمان کراک مصرف می‌کرده است.

بر اساس قوانین فدرال سه گروه از افراد اجازۀ خرید اسلحه در ایالات متحده ندارند: نخست مجرمان؛ دوم افراد فراری که به‌طور غیرقانونی در این کشور زندگی می‌کنند؛ و دستۀ سوم مصرف‌کنندگان مواد مخدر غیرقانونی.

دادستان‌ها می‌گویند هانتر این اسلحه را به مدت ۱۱ روز در اختیار داشته درحالی‌که مواد مخدر غیرقانونی مصرف می‌کرده و این نقض قوانین فدرال به‌شمار می‌رود. هانتر در آن زمان برای مدت کوتاهی با هالی بایدن، بیوۀ بو بایدن، برادرش، روابط عاشقانه داشته است. بر اساس اعلام هالی به پلیس، او ۱۱ روز پس از خرید اسلحه متوجه آن می‌شود و هفت‌تیر را در سطل آشغال یک خواربارفروشی می‌اندازد چرا که که نگران بوده هانتر احتمالاً کار خطرناکی با آن اسلحه انجام دهد.

در دادگاه چه گذشت؟

علاوه بر هانتر که متهم این پرونده است، هیئت منصفه از هالی بایدن بیوۀ بو بایدن، کاتلین بوهل همسر نخست هانتر، ملیسا کوهن همسر کنونی او و همچنین زوئی کِستان دوست‌دختر پیشین هانتر برای ادای شهادت دعوت کرده است. این افراد شهادت داده‌اند که هانتر مواد مخدر و به‌ویژه کراک مصرف می‌کرده است.

درک هاینز، دادستان، در بیانیه روز سه‌شنبه دادگاه خطاب به هیئت منصفه گفته است که «در ایالات متحده هیچ‌کس بالاتر از قانون نیست و اهمیتی ندارد نام فرد کیست و هر مجرمی باید محاکمه شود.»

در جلسۀ دادگاه، دادستان‌ها پیام‌های متنی را به نمایش گذاشتند که نشان می‌داد متهم در زمان خرید کلت کبرا با یک فروشندۀ مواد مخدر برای تهیۀ جنس گفت‌وگو کرده و در مورد مصرف کراک نیز صحبت کرده است؛ شواهدی که اثبات می‌کند او اجازۀ خرید اسلحه را نداشته است.

همچنین ژیل بایدن و دخترش اشلی بایدن که خواهر ناتنی هانتر است نیز در دادگاه حاضر بوده‌اند.

در جلسۀ دادگاه زوئی کستان جزئیاتی از میزان مصرف مواد مخدر توسط هانتر را شرح داد که بر اساس گفته‌های او پسر رئیس‌جمهور آمریکا وقتی در دسامبر ۲۰۱۷ برای نخستین بار کستان را دیده، پس از ۱۰ دقیقه شروع به مصرف کراک کرده است. او همچنین گفته که هانتر حدوداً هر ۲۰ دقیقه یک بار کراک مصرف می‌کرده است. زوئی کستان در بخش دیگری از شهادت خود اذعان کرده که در سپتامبر ۲۰۱۸ و حدود یک ماه پیش از خرید کلت کبرا، هانتر را در کالیفرنیا دیده که کراک مصرف می‌کرده است.

خانم بوهل که بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۷ همسر هانتر بود نیز در این دادگاه شهادت داد که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۵ از مصرف مواد مخدر توسط هانتر مطلع شده است. او همچنین گفته وقتی هانتر مواد مصرف می‌کرده، دیگر «خودش نبوده» و تبدیل به فردی «کم‌تحمل» می‌شده است. همسر پیشین پسر جو بایدن در ادامه تأکید کرد که هانتر نمی‌خواسته به کمپ‌های بازپروری برود.

واکنش جو بایدن چه بوده است؟

رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که رئیس‌جمهور آمریکا بسیار نگران پروندۀ پسرش است. او در همین رابطه بیانیه‌ای منتشر کرد و هانتر را به خاطر ترک اعتیاد «شجاع و الهام‌بخش» نامید. جو بایدن در این بیانیه می‌نویسد: «استقامت هانتر در برابر ناملایمات و قدرتی که او برای بهبودی خود به ارمغان آورده، برای ما الهام‌بخش است. بسیاری از خانواده‌ها عزیزانی دارند که بر اعتیاد غلبه کرده‌اند و آن‌ها به خوبی می‌دانند ما از چه چیزی حرف می‌زنیم.»

جو بایدن در دادگاه حاضر نشد اما همسرش ژیل و نامادری هانتر به جلسه دادگاه آمده بود.

دفاع هانتر چیست؟

هانتر بایدن می‌گوید بی‌گناه است. تیم حقوقی او هم گفته است که او در آن زمان یک برنامۀ توانبخشی ۱۱روزه را تکمیل کرده و در نتیجه تصور می‌کرده که دیگر اعتیاد ندارد و به همین دلیل در فرم خرید اسلحه در مقابل پرسش «آیا مواد مخدر غیرقانونی مصرف می‌کنید» گزینۀ «خیر» را انتخاب کرده است. وکلای او همچنین می‌گویند او در زمان خرید کلت کبرا از اسلحه‌فروشی، از مواد مخدر استفاده نمی‌کرده است.

پرونده‌های دیگر هانتر چیست؟

هانتر بایدن در حالی در این پرونده باید به اتهاماتش پاسخ دهد که پیشتر معاملات تجاری او در خارج از آمریکا از جمله در اوکراین و چین مدت‌ها مورد هدف جمهوری‌خواهان و همچنین دونالد ترامپ بوده است. مخالفان بایدن مدعی‌اند که پدر و پسر از موقعیت خود برای رسیدن به امتیازهای مالی سوءاستفاده کرده‌اند.

همچنین هانتر بایدن در ماه سپتامبر در کالیفرنیا به اتهام عدم پرداخت یک میلیون و ۴۰۰ میلیون دلار مالیات محاکمه خواهد شد. دادستان‌ها می‌گویند هانتر از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ این میزان مالیات را پرداخت نکرده و در صورتی که مجرم شناخته شود، ممکن است تا ۱۷ سال زندان مجازات شود.

اگر هانتر مجرم شناخته شود چه خواهد شد؟

کارشناسان می‌گویند چنین جرمی می‌تواند مجازاتی همچون تا ۲۵ سال حبس برای فرد در پی داشته باشد با این حال به دلیل این‌که هانتر سابقه‌ای ندارد، بعید است که چنین حکم سنگینی برای او صادر شود و احتمال می‌رود مجازاتی بسیار سبک‌تر برای او در نظر گرفته شود.

از سوی دیگر از آن‌جایی که این یک پروندۀ فدرال است، جو بایدن می‌تواند پسرش را عفو کند، اما کاخ سفید به‌صراحت چنین احتمالی را رد کرده است.

تأثیر آن بر انتخابات چه خواهد بود؟

قابل انتظار است که حضور پسر رئیس‌جمهور در جایگاه متهم در یک دادگاه می‌تواند خوراک مناسبی برای مخالفان او بدهد و جمهوری‌خواهان می‌توانند در پرتو این پرونده برای ضربه زدن به جو بایدن استفاده کنند. اما به‌شکل غافلگیرکننده‌ای دونالد ترامپ و تیم تبلیغاتی تمرکز قابل توجهی بر این پرونده نکرده‌اند و برخلاف موارد پیشین تلاش نکرده‌اند که از این اتفاق به عنوان یک فرصت برای هدف قرار دادن روزافزون بایدن استفاده نمایند.

پایگاه خبری پولیتیکو در تحلیلی به این موضوع پرداخته و می‌گوید تیم ترامپ ترجیح داده بر مسائل دیگری همچون فرمان اجرایی جو بایدن در خصوص مهاجرت و اقدامات مرزی در مرز با مکزیک تمرکز کند.

با این حال جیسون میلر، مشاور ارشد ترامپ، در این خصوص می‌گوید: «جو بایدن متقلب دست به هر کاری می‌زند تا حواس را از محاکمۀ هانتر و این واقعیت که خانوادۀ او ده‌ها میلیون دلار از چین، روسیه و اوکراین به دست آورده‌اند منحرف کند. امپراتوری جنایتکار خانوادۀ بایدن در پنج نوامبر به پایان خواهد رسید و دیگر هیچ‌یک از اعضای خانوادۀ بایدن نمی‌توانند منابع دولت را در ازای امتیازات شخصی بفروشند.»

با این حال دست‌کم خود ترامپ در سال ۲۰۲۰ به‌مراتب بیش از امسال بر موضوع هانتر بایدن تمرکز می‌کرد اما این بار توجه چندانی به دادگاه فرزند رقیب خود نمی‌کند؛ هرچند ممکن است او خود را آماده کرده تا در مناظرۀ رودررو با جو بایدن به این مسئله به شکل مفصل‌تری بپردازد.

XS
SM
MD
LG