لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۱

اسرائیل: موشک شلیک‌شده از سوریه به تل‌آویو رسید


آتش‌بار موسوم به گنبد آهنین در اطراف تل‌آویو
آتش‌بار موسوم به گنبد آهنین در اطراف تل‌آویو

ارتش اسرائیل روز جمعه ۱۲ شهریور تایید کرد که سوریه یک فروند موشک دوربرد به اسرائیل شلیک کرده است. همزمان پلیس اسرائیل خبر داد که قطعاتی از موشک در شهر تل‌آویو بدست آمده است.

این سومین موشک شلیک شده از سامانه پدافند هوایی ارتش سوریه است که در دوره اخیر به عمق خاک اسرائیل رسیده است. اما این نخستین بار است که موشک از فضای تل‌آویو، شهر متروپولیتن و قطب اقتصادی اسرائیل، عبور کرده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که این نهاد پس از بررسی رویدادهای بامداد جمعه احتمال رخنه موشک سوری به آسمان اسرائیل را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که موشک از سامانه پدافند هوایی سوریه شلیک شده و با پرواز از آسمان تل‌آویو و مناطق مرکزی اطراف آن، به آب‌های دریای مدیترانه اصابت کرده است.

یگان شناسایی و خنثی کردن بمب در پلیس اسرائیل نیز روز جمعه اعلام کرد که نیروهای آن بقایای موشک را در تل‌آویو یافتند. به محل دقیق آن، ظاهرا بدلایل امنیتی، اشاره نشده اما برخی خبرنگاران گفته‌اند که بقایای موشک بر روی چمن خانه‌های مردم در شمال تل‌آویو بدست آمد.

تصاویری از نیروهای یگان خنثی کردن بمب در پلیس در حال نزدیک شدن به این قطعات در چمن منازل ساکنان شمال شهر تل‌آویو در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

مردم در منطقه موسوم به «گوش دان» که شامل تل‌آویو و شماری از شهر و شهرک‎‌های مرکز اسرائیل است، گفته بودند که صدای انفجارهایی را شنیدند. یک سوم از ساکنین اسرائیل در «گوش دان» زندگی می‌کنند.

با این حال، صدای آژیر خطر ارتش اسرائیل که نزدیک شدن موشک شلیک شده از سوی «دشمن» را به شهروندان خبر می‌دهد، طنین نینداخته و تنها بعد از به گوش رسیدن صداهای انفجار، نگاه‌ها به این رویداد جلب شده است.

رسانه‌های اسرائیل از چرایی کار نکردن سامانه آژیر خطر حمله موشکی قریب‌الوقوع را پرسیده‌اند. ارتش اسرائیل به این پرسش پاسخی نداده ولی از «هوشیاری» مردم «قدردانی» کرده است.

رسانه‌های اسرائیل خبر داده بودند که حمله هوایی جدیدی بامداد جمعه در سوریه انجام شد اما اسرائیل رسما مسئولیت آن را اعلام نکرد؛ رسانه‌های بین‌المللی این حمله را ادامه حملات چند ساله اسرائیل علیه «اهداف ایرانی و متحدین آن» در سوریه دانستند.

حدود دو هفته پیش نیز یک موشک دیگر از سامانه پدافند هوایی سوریه، آن‌هم به دنبال یک حمله دیگر منتسب به اسرائیل، به دریای نمک و «دره اردن» رسید که ارتش اسرائیل برای شکار کردن آن ناچار شد موشک گرانقیمتی از نوع «آرو» را که موشک ضد موشک دوربرد است، شلیک کند. با وجود این، موشک سوری به نزدیکی مرز اسرائیل و اردن اصابت کرد که به دلیل فضای باز، مزارع و وجود بحر احمر، تلفاتی نداشت.

پیش از آن نیز، باز به دنبال یک حمله هوایی دیگر منتسب به اسرائیل در سوریه، یکی از موشک‌هایی که سامانه پدافند هوایی سوریه شلیک کرد تا نزدیکی کوره اتمی دیمونا در صحرای نگب رسید؛ آن موشک نیز تلفات و آسیب جانی نداشت.

دریابان وادیم کولیت، فرمانده ارشد نیروهای روسیه که مسئول پیشبرد آشتی در جنگ داخلی سوریه است، دو هفته پیش به صراحت تاکید کرد که تجهیزات جدیدی که کشورش به سوریه داده، توانمندی ارتش بشار اسد را در دفع حملات اسرائیلی تقویت کرده است.

او از جمله گفت که موشک‌های بوک‌ام‌۲ و پانتسیر‌اس۱ باعث شده که از ۲۴ موشکی که از هواپیماهای اسرائیلی در حمله ۲۹ مرداد شلیک شد، ۲۲ فروند رهگیری شود.

برخی از نظامیان پیشین و رسانه‌های اسرائیل و بین‌المللی نیز نظر به این رویدادها و اظهارات دریابان کولیت این احتمال را بعید ندانسته‌اند که صبر روسیه نسبت به تکرار حملات هوایی اسرائیل در سوریه به سر رسیده باشد.

گزارش اخیر روزنامه الشرق الاوسط در این زمینه که روسیه رویکرد خود را در قبال حملات اسرائیلی در سوریه تغییر خواهد داد و احتمال بستن حریم هوایی سوریه به روی جنگنده‌های اسرائیلی را بررسی می‌کند، در رسانه‌های اسرائیل مورد توجه قرار گرفت. اما مقامات رسمی اسرائیل در برابر آن سکوت کردند.

الشرق‌الاوسط نوشته بود که مسکو همچنین پی برده که دولت جو بایدن نیز موافق تداوم حملات پیاپی اسرائیلی به سوریه نیست.

یک «منبع آگاه روس» به این روزنامه گفته بود دلیل این‌که اسرائیل از مدتی پیش حملات علیه سوریه را بدون ورود به آسمان سوریه و تنها از طریق تعرض به حریم هوایی لبنان انجام می‌دهد، آگاهی اسرائیل از عدم موافقت آمریکا و نگرانی آن از تقویت پدافند هوایی سوریه توسط روسیه است.

دولت‌های لبنان و سوریه در پی حمله روز ۲۹ مرداد علیه اسرائیل به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کردند.

اسرائیل تاکید کرده، رویدادهایی در سوریه شامل نقل و انتقال تجهیزات جدید و نیروهای هوادار ایران را که برای امنیت خود تهدید و «عبور از خط قرمز» بداند، مورد حمله قرار خواهد داد و آن را «حق دفاع از خود» می‌داند.

XS
SM
MD
LG