لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۱

صندوق بین‌المللی پول: تورم جهانی زودتر از پیش‌بینی‌ها کاهش خواهد یافت


پی‌یر اولیویه گورینشا اقتصاددان فرانسوی و کارشناس ارشد در صندوق بین‌المللی پول
پی‌یر اولیویه گورینشا اقتصاددان فرانسوی و کارشناس ارشد در صندوق بین‌المللی پول

صندوق بین‌المللی پول ارزیابی خود در مورد میزان رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۴ را تا حدی افزایش داد و پیش‌بینی کرد که تورم درمقایسه با آنچه که انتظار می‌رفت زودتر کاهش می‌یابد.

پی‌یر اولیویه گورینشا، اقتصاددان ارشد این نهاد، روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن گفت میزان رشد اقتصادی و حجم تجارت جهانی در مقایسه با میزان متوسط دوره بلندمدت هنوز پایین‌تر است ولی امیدواری به برون‌رفت از وضعیت دشوار سال‌های اخیر افزایش یافته است.

او افزود: «شواهد نشان می‌دهند که اقتصاد جهانی خوب مقاومت می‌کند و ما اکنون در آخرین بخش از یک فرود آرام هستیم.»

به گفته این اقتصاددان فرانسوی، نرخ تورم دائما رو به کاهش و نرخ رشد اقتصادی در حال افزایش است، ولی پايه تغییرات مثبتی که روی می‌دهد هنوز در حد پایینی است و ممکن است در آینده شاهد تلاطم باشیم.

صندوق بین‌المللی پول معتقد است یکی از دلایل بهبود وضعیت اقتصادی افزایش مصرف پول توسط بخش خصوصی و دولتی به رغم محدودیت‌های مالی، بهبود بازار اشتغال، برطرف شدن ضعف‌های چرخه انتقال و توزیع کالا و کاهش بهای انرژی و کالاهای اساسی است.

این نهاد در پیش‌بینی جدید خود می‌گوید که نرخ متوسط رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلادی ۳.۱ درصد خواهد بود.

این میزان در مقایسه با پیش‌بینی قبلی در اکتبر گذشته دو دهم درصد بالاتر است.

پیش‌بینی این نهاد در مورد نرخ رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۵ تغییر نکرده و ۳.۲ درصد اعلام شد.

نرخ رشد اقتصادی جهان در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ که «نرخ متوسط تاریخی» محسوب می‌شود ۳.۸ درصد بود.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که نرخ رشد تجارت جهانی در سال جاری ۳.۳ درصد و در سال آینده میلادی ۳.۶ درصد خواهد بود.

نرخ متوسط تاریخی برای رشد تجارت جهانی ۴.۹ درصد است و به نظر می‌رسد که یکی از دلایل تفاوت فاحش وضعیت فعلی با نرخ متوسط تاریخی وضع بیش از سه هزار محدودیت تجاری در کشورهای گوناگون در سال ۲۰۲۳ است.

این نهاد در پیش‌بینی خود در مورد نرخ متوسط تورم برای سال جاری میلادی تغییری ایجاد نکرده و آن را ۵.۸ درصد می‌داند ولی نرخ تورم در سال آینده را از ۴.۶ به ۴.۴ درصد کاهش داده است.

در پیش‌بینی جدید این نهاد نرخ تورم در کشورهای پیشرفته برای سال جاری ۲.۶ درصد اعلام شده که چهار دهم درصد از پیش‌بینی این نهاد در ماه اکتبر کم‌تر است و برای سال آینده پیش‌بینی می‌کند که نرخ تورم به رقم مورد نظر بانک‌های مرکزی کشورهای پیشرفته یعنی حدود دو درصد تنزل خواهد یافت.

ولی در کشورهای در حال رشد و فقیر نرخ تورم در سال جاری حدود هشت درصد خواهد بود و در سال آینده به شش درصد کاهش می‌یابد.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند قیمت نفت در سال جاری حدود ۲.۳ درصد و در سال آینده حدود ۴.۸ درصد کاهش خواهد یافت.

براساس پیش‌بینی جدید این نهاد، رشد اقتصادی آمریکا در سال جاری ۲.۴ و در سال آینده ۱.۷ درصد، رشد اقتصادی حوزه یورو در سال جاری ۰.۹ و در سال آینده ۱.۷ درصد و رشد اقتصادی چین در سال جاری ۴.۶ درصد خواهد بود.

اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد که بانک‌های مرکزی آمریکا، اروپا و بریتانیا تا نیمه سال جاری میلادی نرخ بهره بانکی را در حد فعلی حفظ خواهند کرد ولی در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ به احتمال فراوان نرخ بهره را به مرور کاهش خواهند داد.

در پیش‌بینی جدید، نرخ رشد اقتصادی روسیه در سال جاری میلادی ۲.۶ درصد اعلام شده که در مقایسه با پیش بینی ماه اکتبر ۱.۵ درصد بالاتر است و برای سال آینده ۱.۱ درصد پیش‌بینی شده است.

تحت تاثیر رشد منفی اقتصاد آرژانتین صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود در مورد رشد اقتصادی آمریکای جنوبی و مرکزی در سال جاری را به ۱.۹ درصد کاهش داده که چهار دهم درصد کمتر از پیش بینی ماه اکتبر است.

صندوق جهانی پول افزود که افزایش نرخ کالاهای مصرفی در ماه‌های اخیر تحت تاثیر شوک‌های ژئوپلیتیک، از جمله تداوم حملات به کشتیرانی بین‌المللی در دریای سرخ، می‌تواند باعث طولانی شدن مقررات مالی سختگیرانه شود.

اقتصاددان ارشد این نهاد گفت هر چند وضعیت در خاورمیانه با دقت مورد توجه قرار می‌گیرد ولی شواهد تاکنون نشان می دهند که بحران و درگیری‌های نظامی در این منطقه تاثیر بسیار محدودی داشته و به طور بالقوه از نظر اختلال در چرخه انتقال کالاها پیامدهای تورم‌زا مهمی نخواهد داشت.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG