لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۷

توافق هفت کشور پیشرفته جهان برای توقف سرمایه‌گذاری در معادن زغال‌سنگ 


هفت کشور پیشرفته جهان روز جمعه ۳۱ اردیبهشت تصمیم به توقف سرمایه‌گذاری در صنعت استخراج معادن زغال‌سنگ در جهان گرفتند.

این تصمیم در راستای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و مبارزه با گرمایش زمین گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هفت کشور پیشرفته جهان، موسوم به گروه هفت شامل آمریکا، بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن به همراه اتحادیه اروپا، همچنین اعلام کرده‌اند که سرمایه‌گذاری بین‌المللی در طرح‌های نیروگاه‌های برقی بدون تجهیزات جمع‌آوری گازهای گلخانه‌ای باید متوقف شود.

تنها شمار اندکی از کشورهای جهان در نیروگاه‌های برقی از تجهیزات جمع‌آوری گازهای گلخانه‌ای استفاده می‌کنند.

بر اساس توافق اقلیمی پاریس که در سال ۲۰۱۶ امضا شد، جامعه جهانی متعهد شده که تولید گازهای گلخانه‌ای را به حدی کاهش دهد که تا پایان قرن حاضر رشد گرمایش زمین بیشتر از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد نسبت به دوران پیشاصنعتی نباشد.

بسیاری از کشورهای غربی متعهد شده‌اند تا سال ۲۰۵۰ انتشار گازهای گلخانه‌ای مانند دی‌اکسید کربن را به صفر برسانند؛ به عبارتی، گازهای گلخانه‌ای تولید شده توسط این کشورها در حدی خواهد بود که توسط عوامل طبیعی قابل جذب باشد و در نتیجه وارد جو زمین نشود.

اخیرا آژانس بین‌المللی انرژی گزارش داد حتی اگر این کشورها تولید گازهای گلخانه‌ای را به صفر برسانند، باز هم تولید این گازها توسط دیگر کشورها در سال ۲۰۵۰ حدود ۲۲ میلیارد تن خواهد بود و در پایان قرن، میزان گرمایش زمین ۲.۱ درجه نسبت به دوران پیشاصنعتی افزایش خواهد یافت.

هم‌اکنون سالانه حدود ۳۴ میلیارد تن گازهای گلخانه‌ای در جهان تولید می‌شود که چین به تنهایی سهمی ۳۰ درصدی در آن دارد. آمریکا نیز تقریبا نصف چین گازهای گلخانه‌ای تولید می‌کند. در رتبه‌های بعدی هند، روسیه، ژاپن و ایران قرار دارند.

بر اساس گزارش «پروژه جهانی کربن» ایران بعد از توافق پاریس نه تنها تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش نداده، بلکه از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹، تولید گازهای گلخانه‌ای کشور با رشدی ۲۰ درصدی به ۷۸۰ میلیون تن رسیده است.

چین یکی از کشورهای عمده مصرف‌کننده زغال‌سنگ است و انتظار می‌رود با تصمیم جدید گروه ۷، فشارها بر چین برای کاهش مصرف این سوخت فسیلی آلاینده افزایش یابد.

جامعه جهانی همچنین متعهد به سرمایه‌گذاری سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ در راستای تحقق اهداف توافق اقلیمی پاریس هست.

گروه ۷ اعلام کرده تصمیمات مشابه ممنوعیت سرمایه‌گذاری در بخش زغال‌سنگ را برای دیگر سوخت‌های فسیلی نیز خواهد گرفت، اما زمان مشخصی را برای این امر اعلام نکرده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش جدیدی که روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت منتشر شد می‌گوید برای رسیدن به اهداف تعیین شده در زمینه محیط زیست، تولید انرژی در جهان باید متحول و سرمایه‌گذاری‌های جدید در استخراج ذغال سنگ، نفت و گاز متوقف شود.

مهم‌ترین این اقدامات عبارتند از توقف سرمایه‌گذاری در استخراج سوخت‌های فسیلی، پایان دادن به فروش خودروهایی که موتور درون سوز دارند تا سال ۲۰۳۵ و افزایش ۴۰۰ درصدی تولید انرژی‌های بادی و خورشیدی تا سال ۲۰۳۰ در مقایسه با میزان ثبت شده در سال گذشته.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG