لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۸

احتمال ثبت سال ۲۰۲۴ به عنوان گرم‌ترین سال اروپا


فعالان محیط زیست از سال‌ها پیش هشدار داده‌اند که تنها راه مقابله با گرمایش زمین کاهش تولید و مصرف سوخت‌های فسیلی است
فعالان محیط زیست از سال‌ها پیش هشدار داده‌اند که تنها راه مقابله با گرمایش زمین کاهش تولید و مصرف سوخت‌های فسیلی است

دیده‌بان اقلیمی اتحادیه اروپا (کوپرنیک) می‌گوید ژوئیه امسال، دومین ماه گرم ثبت‌شده در اروپا، از سال ۱۹۴۰ تا به امروز بوده است.

دمای هوای اروپا در سال‌های اخیر رکورد جدیدی از گرما را به ثبت رسانده است. از ماه ژوئن ۲۰۲۳ (اوایل خرداد پارسال) تاکنون تمامی ۱۳ ماه گذشته در مقایسه با ماه‌های مشابه در سال‌های قبل گرم‌تر بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، میانگین دمای هوا در جهان طی ماه گذشته، ۱۶.۹۱ درجه سانتی‌گراد ثبت شده که تنها ۰.۰۴ درجه کمتر از ژوئیه ۲۰۲۳ بوده است.

سامانتا برگس، مدیر دیده‌بان اقلیمی اتحادیه اروپا، می‌گوید: کلیت بستر آب‌وهوایی تغییری نکرده و همچنان در حال گرم شدن است. او افزود: «اثرات ویرانگر تغییرات آب‌وهوایی مدت‌ها پیش از سال ۲۰۲۳ آغاز شده و تا زمانی که انتشار گازهای گلخانه‌ای به صفر نرسد، ادامه خواهد داشت».

دانشمندان و فعالان محیط زیست از سال‌ها پیش هشدار داده‌اند که تنها راه مقابله با گرمایش زمین و پیشگیری از فاجعه اقلیمی کاهش تولید و مصرف سوخت‌های فسیلی است.

آن‌ها از کشورهای پیشرفته و ثروتمند خواسته‌اند که کنار گذاشتن این منابع سوخت را تسریع کنند چرا که دمای هوا در ۱۳ ماه گذشته، از حد نصاب تعیین‌شده برای مهار گرمایش زمین فراتر رفته است.

دانشمندان می‌گویند که معیار سنجش دقیق این حد نصاب، در نظر گرفتن یک دوره ۱۰ ساله است ولی تداوم گرمای بی‌سابقه در طول ۱۳ ماه باید یک زنگ خطر جدی تلقی شود.

XS
SM
MD
LG