لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۶

زمین‌گیر شدن «۶۰ هزار» کامیون ترانزیت ایرانی به دلیل مشکل بیمه


رضا رستمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران می‌گوید تعلیق «بیمه سبز رانندگان ایرانی» موجب زمین‌گیر شدن و بیکاری ۶۰ هزار کامیون ایرانی شده که در مسیر ترانزیت کالا فعالیت می‌کنند.

آقای رستمی یکشنبه ششم خرداد ماه به خبرگزاری ایلنا گفته که در نزدیک به شش ماهی که از سال ۲۰۲۴ میلادی می‌گذرد بیمه مرکزی ایران برای حل این مشکل اقدامی نکرده و در واکنش به مکاتبات کمسیون حمل‌ و نقل اتاق ایران راه حلی ارائه نداده است.

این مقام کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران تاکید کرده که چنین وضعیتی موجب شده که رانندگان ایرانی بیمه سبز خود را از کشورهای خارجی بخرند که این امر هزینه حمل کالا را بالا می‌برد.

به گفته آقای رستمی در عین حال صاحبان بار ترجیح می‌دهند از کامیون‌های خارجی و راننده خارجی در کشورهای ترکیه‌، گرجستان و از این قبیل برای حمل بار استفاده کنند چرا که این رانندگان تحت پوشش بیمه سبز به ایران می‌آیند و هزینه کمتری به صاحب بار تحمیل می‌شود اما پیامد آن بیکاری رانندگان کامیون ایرانی است.

این مقام مسئول تاکید کرده که ایران از سال ۱۳۵۴ عضو کنوانسیون جهانی بیمه است و باید به الزامات آن پایبند باشد تا این تعلیق برطرف شود اما تاکنون نشانه‌ای که دلالت بر اجرای الزامات کنوانسیون یادشده باشد از سوی بیمه مرکزی دیده نشده است.

کارت سبز یک گواهینامه بین‌المللی در زمینه بیمه شخص ثالث است که برای رانندگانی که به طور موقت قصد عبور و تردد در کشورهای مشخصی واقع در منطقه جغرافیایی کشورهای عضو کنوانسیون سبز دارند، صادر می‌شود. آنها در صورت وقوع تصادف می توانند از مزایای این بیمه بهره‌مند شوند اما در صورت نداشتن این کارت، کامیون‌ها حق ورود به این منطقه جغرافیایی را ندارند.

این کارت می‌تواند از طریق یک کشور ثالث هم تهیه شود اما هزینه آن بسیار بالاست و صادرات کالا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، متولی اصلی کارت سبز در کشور است و تمام مکاتبه‌های لازم را در این زمینه پیگیری می‌کند.

همزمان با تعلیق شش ماهه بیمه سبز، مشکل صدور ویزا برای راننده‌های ایرانی نیز مدتی‌ است نگرانی از حذف کامیون‌های ایرانی از حمل و نقل بین‌‌المللی جاده‌‌ای را دوچندان کرده است.

به گفته رضا رستمی، مشکلات صدور ویزا همچنان برای رانندگان ایرانی وجود دارد و در میان کشورهای اروپایی تنها ایتالیا، آن هم به میزان محدود به رانندگان ایرانی ویزا می‌دهد.

دی ماه ۱۴۰۲ گزارش‌هایی از معطلی یک هفته‌ای کامیون‌های ایرانی پشت مرز بلاروس در درمای زیر صفر به دلیل عدم صدور ویزا منتشر شد.

یک ماه بعد، علی محمودی رئیس هیئت مدیره فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران از زمین‌گیر شدن کامیون‌های ترانزیتی ایران در ورودی کشورهای اروپایی به دلیل مشکل بیمه و ویزا خبر داد.

او گفت که این مشکل موجب شده که کامیون‌های ترکیه جای کامیون‌های ایرانی را در مسیرهای اروپایی بگیرند و بار ترانزیتی در مسیر اروپا با کامیون‌های ترکیه جابه‌جا می‌شوند.

XS
SM
MD
LG