لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۲

مرگ ده‌ها نفر بر اثر مصرف مشروب تقلبی در ایران در یک ماه


سرپرست اورژانس ایران خبر داد که در یک ماه گذشته، ۷۶۸ نفر بر اثر مصرف مشروب الکلی تقلبی حاوی متانول مسموم شده و ۶۹ نفر از آنان فوت شده‌اند.

بر اساس گزارش شماره روز شنبه، ۲۱ مهر، روزنامه اعتماد، پیرحسین کولیوند گفت که از نیمه شهریورماه تا ۱۷ مهر، ۶۹۹ مرد و ۶۹ زن بر اثر مصرف مشروب الکلی تقلبی دچار مسمومیت شدند.

وی همچنین خبر داد که از این تعداد، ۱۷۰ نفر کلیه‌های خود را از دست دادند، ۱۶ نفر نابینا شدند و ۶۹ نفر جان خود را از دست دادند.

به گفته آقای کولیوند، کم‌سن‌ترین افراد مسموم شده دو پسر ۱۲ ساله در استان‌های البرز و خراسان شمالی و مسن‌ترین فرد، یک مرد ۶۵ ساله در استان هرمزگان هستند.

نزدیک به نیمی از مسموم‌شدگان در گروه سنی ۲۶ تا ۳۵ سال سن داشتند.

بر اساس این آمار، ۴۵ درصد از این افراد در گروه سنی ۲۶ تا ۳۵ سال، ۳۵ درصد در گروه سنی ۱۶ تا ۲۵ سال، ۱۳ درصد در گروه سنی ۳۶ تا ۴۵ سال، شش درصد در گروه سنی ۴۶ تا ۵۹ سال و دو درصد در گروه سنی کمتر از ۱۵ سال قرار دارند.

در هفته اول مهرماه گزارش‌هایی از مسمومیت بیش از ۴۰۰ نفر و فوت ۴۲ نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی در هشت استان ایران منتشر شد.

پس از این اتفاق مقامات نیروی انتظامی از بازداشت «یک زن و شوهر» به اتهام ساخت مشروب دست‌ساز خبر داده و اعلام کردند که آنان در تهیه مشروب دست‌ساز «از افزودنی‌ها و سایر مواد استفاده کرده‌اند».

در همین حال سرپرست اورژانس کشور خبر داد که از نیمه شهریورماه تا ۱۷ مهر، ۲۵ نفر در استان البرز، ۲۱ نفر در استان هرمزگان، هفت نفر در استان خراسان شمالی، شش نفر در استان فارس، پنج نفر در استان تهران، سه نفر در استان مرکزی و دو نفر در استان کهگیلویه و بویراحمد بر اثر مصرف مشروب الکلی حاوی متانول فوت کرده‌اند.

به گفته آقای کولیوند، از این تعداد ۶۲ نفر مرد و ۷ نفر زن بوده‌اند که یک زن ۱۹ ساله در استان البرز کم‌سن‌ترین فرد و یک مرد ۵۷ ساله در استان هرمزگان مسن‌ترین قربانی بوده‌اند.

در سال۹۰ بر اساس نتایج اولین پایش ملی سلامت روان اعلام شده بود که ۸۵.۷ درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله کشور، «حداقل یک بار مصرف الکل داشته‌اند»، ۴.۲۲ درصد از افراد مورد مطالعه «دچار سوءمصرف الکل» و ۲.۴۷ درصد «دچار وابستگی (اعتیاد) به الکل هستند».

در همین حال روزبه کردونی، مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پیش از این گفته بود که سالانه حدود ۶۰ میلیون لیتر مشروبات الکلی مصرف می‌شود که بخشی از آن در خانه‌ها و در شرایط غیر استاندارد تهیه و در بازار زیر‌زمینی به فروش می‌رسد.

پیشتر رسانه‌های ایران به نقل از علی‌اکبر سیاری٬ معاون بهداشت وزارت بهداشت٬ درمان و آموزش پزشکی از مصرف سالانه ۴۲۰ میلیون لیتر الکل در کشور خبر داده بودند.

در مهرماه سال ۹۳ هم حسن تامینی لیچائی٬ نماینده مجلس به نقل از مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت میزان مصرف سالانه نوشیدنی‌های الکلی در ایران را ۲۰۰ میلیون لیتر اعلام کرده بود.

پیش از این محمدرضا قدیرزاده، از مقام‌های پزشکی قانونی ایران، اعلام کرده بود ۱۵۳ نفر در سال ۹۵ به دلیل نوشیدن مشروبات الکلی تقلبی در کشور جان باختند.

این مقام پزشکی قانونی همچنین تعداد مرگ‌های ناشی از مصرف نوشیدنی‌های الکلی در سال‌های ۸۹ تا ۹۳ را به ترتیب ۱۴۵، ۹۳، ۱۳۶، ۱۳۵ و ۸۱ نفر ذکر کرده بود.

در همین حال خبرگزاری ایسنا اعلام کرده بود که از ابتدای سال ۹۵ تا پایان مردادماه امسال ۳۰۸ مرد و ۳۵ زن به دلیل مسمومیت با الکل جان خود را از دست داده‌اند.

منابع: خبرگزاری‌ ایسنا، وب‌سایت الف، شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG