لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۷

تناقض در آمارهای رسمی؛ مرگ ۱۰ تا ۱۴ نفر بر اثر مصرف الکل صنعتی در کرج


در آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی البرز تعداد فوت‌شدگان ناشی از مصرف الکل صنعتی در این استان در مقایسه با آمارهای پیشین کمتر اعلام شده،‌ اما شمار مسموم‌شدگانی که به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند، افزایش یافته است.

شهرام صیادی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز روز شنبه ۲۷ خرداد به خبرگزاری ایسنا گفت که ۱۰ نفر از مسموم‌شدگان با الکل صنعتی طی دو روز گذشته فوت و دو نفر هم دچار مرگ مغزی شده‌اند.

به گفته آقای صیادی، شمار مسموم‌شدگانی که با علائم گوارشی، تنگی نفس، تاری دید و سرگیجه به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند نیز در روزهای اخیر به ۹۹ نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی پیش از این خبرگزاری مهر گفته بود: «آمار نهایی مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی از نوع متانول در البرز ۹۵ نفر است.»


حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری البرز هم پیشتر از مرگ ۱۴ نفر در نقاط مختلف شهرستان کرج به دلیل مسمومیت ناشی از «مصرف مشروبات الکلی» خبر داده بود.

خبرگزاری دولتی ایرنا پیشتر اعلام کرده بود که ساکنان منطقه اسلام آباد و حصارک شهرستان کرج ، پنجشنبه شب، به دلیل مصرف نوشیدنی الکلی دچار مسمومیت شدید شده و به بیمارستان منتقل شدند.

سایت خبری «حادثه ۲۴» به نقل از یک پزشک بیمارستان تأمین اجتماعی البرز، خبر داد که افراد مسموم شده مشروب الکلی از نوع متانول مصرف کرده‌اند و سن آنها نیز بین۲۰ تا ۵۰ سال است.

بر اساس اعلام سخنگوی نیروی انتظامی تا ظهر روز شنبه «سه نفر از عوامل اصلی تولید وتوزیع این محصولات شناسایی و دستگیر شدند.»

با توجه به ممنوعیت تولید و فروش نوشیدنی‌های الکلی در ایران و در نبود محصولات سالم و استاندارد در بازار در دهه‌های گذشته، بسیاری از شهروندان مجبور به مصرف انواع غیراستاندارد این نوشیدنی‌ها هستند.

در این باره هر از گاهی خبرهای مربوط به مرگ و مسمومیت، از دست دادن بینایی و کلیه مصرف‌کنندگان این محصولات غیر استاندارد خبرساز می‌شود.

درباره میزان دقیق مصرف نوشیدنی‌های الکلی غیر استاندارد در ایران، آمار دقیقی در دست نیست و بار‌ها از سوی مسئولان مختلف آمارهای متفاوتی در این زمینه اعلام شده است.

مجازات مصرف نوشیدنی‌های الکلی در ایران ۸۰ ضربه شلاق است، و پس از دو بار اجرای این حد، تکرار مصرف نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند به اعدام منجر شود.

با استفاده از گزارش‌های رادیوفردا و خبرگزاری‌های ایسنا و مهر؛ ف.ع/ ب.ب
XS
SM
MD
LG