لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۳

تداوم اعتراض متخصصان بیهوشی: «احتمال دارد برخی بیماران را بیهوش نکنیم»


در ادامه اعتراضات متخصصان بیهوشی ایران به کاهش تعرفه بیهوشی، یک مقام مسئول در انجمن تخصصی این رشته ضمن انتقاد از «تبعیض و بی‌عدالتی» تاکید کرد که در صورت حل نشدن این مشکل، «احتمال دارد که برخی بیماران را بیهوش نکنیم».

به گزارش خبرگزاری مهر، وقتی تعرفه‌های سال ۹۶ در هیئت وزیران دولت اول حسن روحانی تصویب و مشخص شد، تعرفه بعضی رشته‌ها از جمله بیهوشی کاهش یافت و این اقدام موجی از اعتراض را متوجه وزارت بهداشت کرد.

خبرگزاری فارس میزان این کاهش تعرفه را «۲۵ درصد» عنوان کرده است.

آن طور که خبرگزاری مهر نوشته است، به دنبال تشدید اعتراض متخصصان بیهوشی به نحوه تعیین تعرفه‌های پزشکی سال ۹۶، «تصمیماتی در وزارت بهداشت اتخاذ شد تا مانع از ادامه این اعتراضات شود».

از جمله این که رئیس و اعضای انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران با وزیر بهداشت، وزیر رفاه، نمایندگان مجلس و چند مقام در دولت یازدهم دیدار کردند «تا شاید بتوانند نسبت به اصلاح تعرفه های بیهوشی و کاستن از شدت اعتراض متخصصین این رشته موفق شوند».

با این حال به نظر می‌رسد که این مذاکرات راه به جایی نبرده است، چرا که خبرگزاری فارس روز جمعه، دهم شهریورماه، از قول یک مقام مسئول در انجمن بیهوشی نوشت که متخصصان بیهوشی هنوز به «پاسخ قانع‌کننده‌ای» نرسیده‌اند.

این خبرگزاری از قول اتابک نجفی، دبیر انجمن آنستزیولوژی [هوشبری] و مراقبت‌های ویژه ایران، نوشت: «اگر از این مرجع به پاسخ قانع‌کننده‌ای نرسیم و مسئولان وزارت بهداشت نیز ما را قانع نکنند، احتمال دارد که برخی بیماران را بیهوش نکنیم.»

در همین حال به گفته بازرس این انجمن، علی حاج قاسمعلی، «کمبود منابع مالی» از سوی هیئت دولت به عنوان دلیل کاهش تعرفه بیهوشی عنوان شده است.

برخی از اعضای انجمن بیهوشی ایران تاکنون با چند مقام دولتی از جمله وزیر بهداشت و وزیر کار دیدار داشته‌اند، با این همه آن طور که از گزارش‌ها پیداست، هنوز به خواسته خود نرسیده‌اند.

اتابک نجفی سال گذشته در گزارشی از خبرگزاری مهر تعداد متخصصان بیهوشی در ایران را ۴۵۰۰ نفر اعلام کرد.

این در حالی است که بر اساس همین گزارش تنها «۱۵۰۰ تخت جراحی در بیمارستان‌های کشور وجود دارد، یعنی سه متخصص بیهوشی به ازای هر تخت.

XS
SM
MD
LG