لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۱

اعلام جرم علیه باران کوثری و رخشان بنی‌اعتماد به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری


حضور رخشان بنی‌اعتماد و باران کوثری در نشست نقد و بررسی یک فیلم
حضور رخشان بنی‌اعتماد و باران کوثری در نشست نقد و بررسی یک فیلم

در پی حضور بدون حجاب اجباری رخشان بنی‌اعتماد، کارگردان سرشناس سینمای ایران، و باران کوثری، بازیگر مشهور، در نشست نقد و بررسی یک فیلم، دادستانی تهران علیه آنها اعلام جرم کرد.

تصاویری که روز سه‌شنبه ششم شهریور در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، باران کوثری و رخشان بنی‌اعتماد را بدون حجاب اجباری در نشست نقد و بررسی فیلم «همیشه کسی گم می شود» با بازی خانم کوثری نشان می‌داد.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، روز چهارشنبه ۷ شهریور اعلام کرد: «در پی کشف حجاب یک کارگردان زن و یک بازیگر سینما در یک مکان عمومی دادستان تهران علیه آن‌ها اعلام جرم کرد.»

میزان به نام این دو سینماگر اشاره نکرده، اما نوشته که «این کارگردان زن و دخترش» در نشست نقد و بررسی یک فیلم بدون رعایت حجاب اجباری حاضر شده بودند.

باران کوثری فرزند رخشان بنی‌اعتماد و جهانگیر کوثری، تهیه‌کننده سینما و مجری سابق تلویزیون، است و ازجمله بازیگران زن سینمای ایران بود که بعد از اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ بدون حجاب اجباری در مجامع مختلف حضور یافت.

جهانگیر کوثری پیش‌تر خبر داده بود که دخترش علاوه ‌بر «ممنوع‌التصویری و ممنوع‌الپوستری» اجازه خروج از کشور هم ندارد.

خانم بنی‌اعتماد، نیز در جریان اعتراضات سراسری در ایران هم با انتشار ویدئویی که در آن بدون حجاب اجباری حاضر شده بود، به اعمال خشونت نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی علیه معترضان، اعتراض کرده بود.

در جریان اعتراض‌های «زن زندگی آزادی» در سال ۱۴۰۱ و پس از آن، تعدادی از مشهورترین بازیگران زن سینمای ایران، علاوه بر حمایت از معترضان، تصاویر بدون حجاب اجباری از خود منتشر کردند یا با پوشش اختیاری در اماکن عمومی حاضر شدند.

قوه قضائیه و نهادهای امنیتی در دو سال گذشته با آنها برخورد کرده‌اند و برای تعدادی از آنها پرونده قضائی تشکیل شده است. برخی از آنها در دادگاه به مجازات‌هایی نیز محکوم شده‌اند.

در یکی از آخرین موارد، یکی از وکلای افسانه بایگان، بازیگر شناخته‌شده سینما و تلویزیون، روز ۱۵ مرداد امسال از محکومیت این بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون در دادگاه خبر داد و گفت او به جزای نقدی و ۱۸ ماه ممنوعیت از هرگونه فعالیت در فضای مجازی و منع خروج از کشور محکوم شده است.

وزارت ارشاد دولت ابراهیم رئیسی نیز از سال گذشته تعدادی از این بازیگران زن را از فعالیت منع کرد و گفت آنها به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری اجازه حضور در فیلم‌ها و سریال‌ها را ندارند.

XS
SM
MD
LG