لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۵

کرونا در ایران؛ محدودیت‌هایی در برخی استان‌ها از جمله تهران در نظر گرفته می‌شود


شهروندی در تهران با ماسک و محافظ صورت
شهروندی در تهران با ماسک و محافظ صورت

معاون وزیر بهداشت ایران گفته برای مقابله با بیماری ناشی از ویروس کرونا محدودیت‌هایی برای پی‌گیری به استانداران ۱۳ استان از جمله خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، فارس، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خراسان، تهران و البرز ابلاغ شده است.

ایرج حریرچی این اظهارات را در گفت‌وگو با شبکه خبر و بدون ارائه جزئیات دقیق مطرح کرده،‌ اما به نمونه‌هایی از تعطیل‌شدن مکان‌های عمومی مانند مساجد، مراکز آموزشی، قهوه‌خانه‌ها و مشابه آن‌ها در استان آذربایجان غربی اشاره کرده‌است.

برخی از استانداران نیز گزارش‌هایی ارائه کرده و گفته‌اند در برخی مناطق «از مردم خواسته شده» ماسک بزنند و یا روزهای جمعه از خانه بیرون نروند.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرده محدودیت‌ها به‌دلیل احتمالات ناشی از شیوع بیشتر بیماری کووید-۱۹ و ویروس کرونای جدید، با دستور حسن روحانی اجرایی می‌شود.

این مقام دولتی اظهار داشته که «مراسم جشن، ترحیم و دورهمی‌ها عمده مشکلات را تشکیل می‌دهد و همین باعث شیوع بیشتر کرونا شده است».

با وجود انتقاد از عملکرد شهروندان، در سطح اجتماعی نیز استفاده از ماسک در برخی مکان‌های عمومی و برخی شهرها، با آن‌که هشدارهای مختلفی در مورد افزایش موارد ابتلا داده شده بود، به‌تازگی «اجباری» شده‌است.

بنا بر آمار رسمی در ایران بیش از ۲۲۷ هزار تن به کووید-۱۹ مبتلا شده و بیش از ۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

آمار رسمی از سوی مقام‌های ایران قطعی نیست و رادیو فردا نیز به‌طور مستقل قادر به تائید آن نیست؛ چه از نظر کیفیت و میزان انجام آزمایش‌ها، چه با در نظر گرفتن نحوه و شفافیت اطلاع‌رسانی، این آمار ممکن است با واقعیت تفاوت محسوسی داشته باشد. مقام‌های ایران از ارائه آمار جزئی و تفکیکی شهرها و استان‌ها نیز خودداری می‌کنند.

بنا بر آمار رسمی ارائه‌شده از سوی تهران و دیگر کشورهای جهان، ایران پس از اسپانیا و ایتالیا، پیش از مکزیک و پاکستان، در میان ۱۰ کشور بحران‌زده قرار دارد. البته در مورد آمار رسمی برخی دیگر کشورهای جهان نیز به‌دلایل مشابه با ایران، قطعیتی وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG