لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۱

حمله منتسب به اسرائیل علیه سوریه؛ ایران می‌گوید هیچ آسیبی به نیروهایش نرسید


عکس خبرگزاری رویترز از یکی از مناطقی که شامگاه یکشنبه در استان حماه در مرکز سوریه هدف حملات هوایی قرار گرفت
عکس خبرگزاری رویترز از یکی از مناطقی که شامگاه یکشنبه در استان حماه در مرکز سوریه هدف حملات هوایی قرار گرفت

اکسیوس و برخی رسانه‌های دیگر جزییات بیشتری درباره حملات چند روز پیش منتسب به اسرائیل علیه مواضعی در سوریه منتشر کرده‌اند؛ همزمان سفارت ایران در سوریه برخی گزارش‌های منتشر شده را «کذب» خوانده است.

سفارت ایران در دمشق شامگاه پنجشنبه ۲۲ شهریور در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که بمباران مصیاف «آسیبی به هیچ‌یک از مستشاران ایرانی نزده» و گزارش‌های منتشرشده در «رسانه‌های ناشناس» در این زمینه «کذب است».

همچنین به نوشته خبرگزاری ایرنا، سپاه پاسداران گزارش‌ها درباره «اسارت سرباز یا شخصیت ایرانی در سوریه توسط اسرائیل» را تکذیب کرد و گفت که «هیچ نیروی ایرانی در محل مورد ادعا (مصیاف) سوریه حضور نداشته‌» است.

شامگاه یکشنبه ۱۸ شهریور چند نقطه در مصیاف در استان حماه هدف حملات منتسب به اسرائیل قرار گرفت و خبرگزاری رسمی سوریه، سانا، شمار قربانیان این حملات را ۱۸ کشته و ۳۷ مجروح اعلام کرده بود؛ با این حال دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مرکز آن در لندن است تعداد قربانیان را بیش از ۲۵ تن گزارش کرد.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده بود که در منطقه مصیاف، یک مرکز تحقیقات نظامی مربوط به تولید سلاح‌های شیمیایی هدف قرار گرفت.

در همین حال وبسایت اکسیوس به نقل از سه منبع گزارش داده است که در جریان حملات شامگاه یکشنبه در سوریه «یک تاسیسات زیرزمینی تولید موشک‌های دقیق که گمان می‌رود ایران بنا کرده بود» به دست نیروهای ویژه اسرائیل تخریب شد.

یک روز پیش از این گزارش، یک شبکه تلویزیونی مخالفان حکومت بشار اسد و همچنین ایوا کولوریوتیس، تحلیلگر مسائل خاورمیانه، مدعی شده بودند که نیروهای اسرائیلی «با حضور در خاک سوریه» اقدام به «انهدام تاسیسات ساخت موشک‌های دقیق» کرده‌اند.

اکسیوس با تایید این گزارش‌ها نوشته است که نیروهای ویژه اسرائیلی در این حمله «یکی از تاسیسات زیرزمینی تولید موشک‌های دقیق» را با «مواد انفجاری که همراه داشتند» تخریب کردند.

این گزارش‌ها از سوی هیچ منبع مستقلی تایید نشده اما اکسیوس به نقل از منابع خود نوشت که تخریب این تاسیسات زیرزمینی توسط «یگان ویژه نیروی هوایی اسرائیل، موسوم به واحد شلداگ» صورت گرفت.

این وبسایت آمریکایی به نقل از منابع خود افزوده است: «به نظر می‌رسد انهدام این تاسیسات ضربه‌ای کاری به برنامه ایران و حزب‌الله برای تولید موشک‌های دقیق میان‌برد بوده است».

به نوشته اکسیوس، اسرائیل پیش از این حمله ایالات متحده را در جریان آن قرار داده بود.

اسرائیل معمولا درباره حملات منتسب به این کشور در سوریه اظهار نظر رسمی نمی‌کند و کاخ سفید نیز هنوز به درخواست اکسیوس برای اظهار نظر در این باره پاسخی نداده است.

گزارش‌های تایید نشده‌ای که از «انهدام تاسیسات ساخت ایران در خاک سوریه به دست نیروهای اسرائیلی» خبر داده‌اند حاوی جزییات چندانی نیستند و درباره محل این تاسیسات نیز سکوت کرده‌اند.

وبسایت اکسیوس نیز تنها گفته است که «حملات هوایی» که علیه مناطقی در نزدیکی مصیاف صورت گرفت «پوششی» و برای «جلوگیری از اعزام نیروهای کمکی ارتش سوریه به منطقه» بود.

به نوشته این وبسایت آمریکایی، این «برای نخستین بار طی سال‌های اخیر» بود که نیروهای اسرائیلی «حمله‌ای زمینی» علیه مواضع ایران در سوریه انجام داده‌اند.

ایران حملات شامگاه یکشنبه به مصیاف را به شدت محکوم کرده و آن را «جنایتکارانه» خوانده است.

XS
SM
MD
LG