لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۱

پیروزی سخت ایران مقابل هنگ کنگ با «سیستم گواردیولا»


مهدی قایدی تنها گل بازی را به هنگ کنگ زد
مهدی قایدی تنها گل بازی را به هنگ کنگ زد

تیم ملی فوتبال ایران در دومین دیدارش از هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا، در دیداری دشوار با نتیجه یک بر صفر مقابل هنگ کنگ به پیروزی رسید.

پس از قطر، استرالیا و عراق که شگفتی بزرگ مسابقات را با غلبه بر ژاپن رقم زد، ایران چهارمین تیم این دوره از جام ملت‌های آسیاست که صعودش را به مرحله بعدی قطعی می‌کند.

با این حال، نمایش ایران تناسبی با اظهارات قلعه‌نویی نداشت که در نشست خبری قبل از بازی که گفته بود سیستم تیمش مطابق تفکرات گواردیولا سرمربی منچسترسیتی است.

در نیمه اول از موقعیت‌های متعددی که نصیب هر دو تیم شد، توپ فقط یک بار در بیست و چهارمین دقیقه و توسط مهدی قایدی از خط دروازه‌ها گذشت تا ایران برنده به رختکن برود؛ نتیجه‌ای که تا پایان بازی تغییر نکرد.

این هشتمین رویارویی ایران و هنگ کنگ بود و هر ۸ مسابقه نیز با برتری ایران به پایان رسیده است. اما دقایق پایانی مصاف هشتم برخلاف دیدارهای گذشته، عطش هنگ کنگی‌ها برای گل تساوی، اضطراب را به نیمکت ایران تحمیل کرده بود.

مالکیت هنگ کنگ روی توپ کمتر از ۳۰ درصد بود اما دوندگی و سرعت بالای بازیکنان این تیم، فشار غیر قابل انتظاری را روی دروازه تیم دوم آسیا در رنکینگ فیفا آورد.

قایدی گلزن ایران در پایان بازی گفت: «روز سختی بود. خودمان بازی را برای خودمان سخت کردیم. در روزی که شاید خوب نبودیم، ذهنیت برنده داشتیم و پیروز شدیم. بازی دوم سخت بود اما باید مقابل امارات بهتر شویم.»

از طارمی ستاره ایران فقط سایه‌ای در زمین دیده می‌شد. جهانبخش مدام در عبور از یاران حریف ناموفق بود. چشمی و محمدی بارها توپ را لو دادند. مغانلو و رضاییان موقعیت‌های طلایی را از دست دادند. عزت‌اللهی هم موفق نشد میانه میدان را کنترل کند.

در دیگر بازی این گروه، روز پنجشنبه امارات با تساوی ۱-۱ مقابل فلسطین متوقف شد. شاگردان امیر قلعه‌نویی با ۶ امتیاز رتبه نخست را در گروه سوم در اختیار دارند. امارات با ۴ امتیاز در جایگاه دوم قرار گرفته است. فلسطین یک امتیاز به دست آورده و هنگ کنگ با دو شکست در قعر جدول است.

ایران در پی قطعی شدن صعودش، و در آخرین بازی گروه با تساوی مقابل امارات هم می‌تواند به عنوان صدرنشین، راهی دور بعد شود.

علیرضا بیرانوند، میلاد محمدی، مجید حسینی (سعید عزت‌الهی)، حسین کنعانی‌، رامین رضاییان، سامان قدوس، روزبه چشمی، مهدی قایدی (محمد محبی)، مهدی طارمی (امید ابراهیمی)، علیرضا جهانبخش (احسان حاج‌صفی)، و شهریار مغانلو (کریم انصاری‌فرد) بازیکنان ایران در این مسابقه بودند.

پس از مصدومیت و تعویض اجباری شجاع خلیل‌زاده در بازی با فلسطین، مجید حسینی نیز در شرایطی مشابه زمین بازی با هنگ کنگ را ترک کرد و به ابهامات خط دفاعی نه چندان مستحکم ایران اضافه شد.

XS
SM
MD
LG