لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۴

ادامه خاموشی‌ها در ایران؛ قطع برق به واحدهای داروسازی رسید


پس از قطع برق برخی واحد‌های صنعتی به دلیل کمبود برق در ایران و رکورد بی‌سابقه مصرف در گرمای تابستان، اکنون رئیس اتاق بازرگانی تهران از قطع برق کارخانه‌های داروسازی خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمود نجفی‌عرب، روز یکشنبه ۲۳ تیرماه اعلام کرد که داروسازی نیز مانند دیگر صنایع کشور از ناترازی برق آسیب دیده و روزهای گرم سال را با قطع برق سپری می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در عین حال به مشکلات تأمین ارز شرکت‌های دارویی اشاره کرد و گفت که این شرکت‌ها حتی برای تأمین ریال هم با چالش مواجه هستند و نمی‌توانند منابع مالی مورد نیاز برای تأمین سرمایه در گردش خود را فراهم کنند.

او گفت که در چنین شرایطی واحدهای تولیدی در این صنعت دو روز از هفته را نیز در خاموشی به سر می‌برند.

پیشتر شرکت توزیع نیروی برق تهران اعلام کرده بود با افزایش بی‌سابقه مصرف برق، روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه، برق ۶۵ مشترک اداری پرمصرف شهر تهران به دلیل خودداری از کاهش مصرف برق، قطع شد.

بر اساس اطلاعیه این شرکت، این ادارات به مصوبه ابلاغی هیات دولت در خصوص لزوم کاهش دست‌کم ۳۰ درصدی مصرف برق در ساعات اداری و ۶۰ درصدی در ساعات غیراداری توجهی نکرده‌اند و بر این أساس مشمول قطع برق شدند.

اما با ادامه ناترازی بین تولید و مصرف برق در ایران و افزایش مصرف روزانه، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل توانیر باز هم از احتمال قطع برق در تهران خبر داد.

این در حالی است که پنجشنبه ۲۱ تیرماه نیز برخی مناطق در تهران با قطع برق کم‌سابقهٔ ۵ ساعته مواجه شدند.

افزایش دمای هوا و رکوردشکنی مصرف برق، چندین استان کشور را نیز به تعطیلی کشاند.

رسانه‌ها اعلام کردند «به‌منظور جلوگیری از خاموشی سراسری و قطع برنامه‌ریزی‌شده برق در ۱۵ استان روز پنج‌شنبه به عنوان روز تعطیل اعلام شده است تا از طریق کاهش مصرف برق ادارات بتوان شبکه را مدیریت کرد و خاموشی‌ها را دور زد».

در روزهای پایانی هفته پیش، میانگین دمای کشور نسبت به مدت مشابه پارسال حدود دو درجه افزایش داشت.

بر اساس اعلام وزارت نیرو، میزان مصرف برق کشور هم در این هفته نسبت به هفته پیشتر حدود شش هزار مگاوات افزایش یافت و در مقایسه با اوج مصرف پارسال ۸ درصد بیشتر شد.

مصطفی رجبی مشهدی، روز جمعه ۲۱ تیرماه عدد کلی میزان مصرف را ۷۷ هزار و ۵۱۴ مگاوات اعلام کرد و گفت که «این عدد تاکنون به ثبت نرسیده بوده و امسال برای پنجمین بار بیش از اوج مصرف سال گذشته، مصرف داشتیم».

به گفته مدیرعامل شرکت توانیر به ازای هر یک درجه افزایش دما در کشور، حدود ۱۸۰۰ مگاوات به میزان مصرف برق اضافه می‌شود که ناشی از کولر‌ها و دستگاه‌های سرمایشی است.

در همین حال آقای رجبی‌مشهدی گفت که برای حوزه‌‌های کنکور انون ژنراتورهای دیزلی مستقر شده و وعده داد که با این کار، برق این حوزه‌ها «قطع نخواهد شد.»

ایران به دلیل تاخیرهای پیاپی در توسعه نیروگاه‌های برقی و هدررفت گسترده برق در شبکه فرسوده، در فصول گرم سال با کسری ۱۴ هزار مگاوات برق مواجه می‌شود و هر ساله به دامنهٔ کسری برق کشور افزوده می‌شود.

دولت ایران در سال گذشته راه‌اندازی بیش از شش هزار مگاوات نیروگاه برقی جدید را هدف‌گذاری کرده بود؛ در حالی که تنها ۲ هزار مگاوات آن تحقق یافت.

پیشتر وزیر نیرو اعلام کرده بود «مهم‌ترین» گام دولت برای سامان‌دهی به کسری برق، تغییر ساعات اداری و کنترل مصرف برق بخش سرمایش ادارات است.

رضا ریاحی، نایب رئیس هیات مدیره شرکت‌های تولیدکننده برق اعلام کرده که اگر روند ناترازی در شبکه برق به همین ترتیب ادامه داشته باشد در ۱۰ سال آینده ۳۳ درصد از نیاز مصرف یا درواقع یک ‌سوم برق مورد نیاز کشور قابل تأمین نخواهد بود.

با استفاده از گزارش رسانه‌های داخلی و گزارش‌های پیشین رادیو فردا؛ س.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG